Little Ms Chatterbox skrev 2012-08-25 11:52:43 följande:
Vet inte om det syns eller inte på ett drogtest om man tar tex Concerta men man blir inte "drogad" som person när man äter medicinen om man håller sig till den föreskrivna dosen. Det finns massor med folk där ute i både trafiken och annanstans som äter centralstimulerande medicin för att bli "normala". En bilförare med obehandlad uppmärksamhetsstörning är nog farligare än den som har concerta i kroppen.
Centralstimulerande medicin gör att de annars för låga halterna av signalsubstanserna blir mer "normala" inte ännu mer som de blir hos de missbrukare som tar tex amfetamin.
Äter du Concerta, och får det på recept av läkare så har du rätt till att ha vissa rester i en eventuell drogtest. Om du inte vill avslöja för en ev arbetsgivare att du får medicinsk behandling för din ADHD är ju en annan sak. Kolla med apoteket (0771-450 450)
Så här skriver
Fass.se :
Drogtester
Detta läkemedel kan ge positiva resultat vid tester för drogmissbruk. Detta gäller även tester som görs vid idrottsarrangemang.
Tack för ett svar som inte tar ställning för eller emot, det var ett sånt jag ville ha.
Tog testet i dag, har varit utan medicin i en dryg vecka och detta gör jag INTE om ifall jag kan låta bli. Jag kommer berätta för arbetsgivaren ifall jag blir erbjuden jobbet, men jag vill veta att de är intresserade av mig först.