• Anonym

ADHD och Concerta, nu drogtest inför ett nytt arbete!

Hur lång tid tar det innan concerta försvinner ur kroppen?
    Jag blev precis kallad till drogtest och frågan är; hur lång tid tar det för Concertan att försvinna ur kroppen helt och hållet, så den inte syns på testerna?
    (får det pga ADHD) 

• Svar på tråden ADHD och Concerta, nu drogtest inför ett nytt arbete!
  • Queenie70

Är det inte bättre att tala om att du har den förskriven, än sluta med en medicin du behöver?

• JoBa

Varför vill man jobba hos någon som avkräver en drogtest? Skulle jag nog aldrig göra. Litar inte arbetsgivaren på mig mer än så får det vara.

• Queenie70
    JoBa skrev 2012-08-21 20:57:40 följande:
    Varför vill man jobba hos någon som avkräver en drogtest? Skulle jag nog aldrig göra. Litar inte arbetsgivaren på mig mer än så får det vara.

Det är väl en jävla tur att man av exempelvis piloter inte bara nöjer sig med deras intygande på heder och samvete kan jag som flygresenär tycka. Har man ett drogproblem så drar man sig knappast heller ifrån att ljuga om det heller.
  • MrsKnapa

Drogtest är bra!!! Har man inget att dölja är de knappast några problem...

• Anonym

Varför skall du dölja det, du behöver ju din medicin.

• Anonym

Om vi bortser från att en del aldrig skulle vilja ha en arbetsgivare som gör drogtester (jag vill ha det! Jag är FÖR drogtester, vill INTE ha påverkade bussförare, lokförare, piloter osv där ute!) så är det någon som har svar på min fråga; hur lång tid efter syns detta i urin- och blodprov?

• Anonym
    JoBa skrev 2012-08-21 20:57:40 följande:
    Det finns massor av arbetsplatser där det kan leda till katastrof om en anställd är påverkad. Jag har arbetat på en sådan och även om alla avkrävdes drogtest för att kunna bli anställd åkte en del dit. Uppenbarligen var de inte att lita på. Tack och lov att systemet med drogtest och stickprov på den arbetsplatsen finns!

Att du inte vill jobba just där är en mindre förlust för arbetsgivaren, skulle jag tro. 
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-08-22 11:56:49 följande:
    Om vi bortser från att en del aldrig skulle vilja ha en arbetsgivare som gör drogtester (jag vill ha det! Jag är FÖR drogtester, vill INTE ha påverkade bussförare, lokförare, piloter osv där ute!) så är det någon som har svar på min fråga; hur lång tid efter syns detta i urin- och blodprov?

Fråga din läkare, han/hon borde väl veta det.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-08-22 12:34:36 följande:
    Fråga din läkare, han/hon borde väl veta det.
    Min läkare är "bara" konsult, mkt dyr (inte för mig men för landstinget), han har semester när han vill, just nu är hem ledig i 6 veckor och utomlands med sin familj.
    Synd man inte är läkare ;) 
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-08-22 23:11:35 följande:
    Min läkare är "bara" konsult, mkt dyr (inte för mig men för landstinget), han har semester när han vill, just nu är hem ledig i 6 veckor och utomlands med sin familj.
    Synd man inte är läkare ;) 
    Apotekspersonal kan du ju alltid fråga.  

• Little Ms Chatterbox

Vet inte om det syns eller inte på ett drogtest om man tar tex Concerta men man blir inte "drogad" som person när man äter medicinen om man håller sig till den föreskrivna dosen. Det finns massor med folk där ute i både trafiken och annanstans som äter centralstimulerande medicin för att bli "normala". En bilförare med obehandlad uppmärksamhetsstörning är nog farligare än den som har concerta i kroppen. 

Centralstimulerande medicin gör att de annars för låga halterna av signalsubstanserna blir mer "normala" inte ännu mer som de blir hos de missbrukare som tar tex amfetamin. 

Äter du Concerta, och får det på recept av läkare så har du rätt till att ha vissa rester i en eventuell drogtest. Om du inte vill avslöja för en ev arbetsgivare att du får medicinsk behandling för din ADHD är ju en annan sak. Kolla med apoteket (0771-450 450) 

Så här skriver Fass.se :

Drogtester

Detta läkemedel kan ge positiva resultat vid tester för drogmissbruk. Detta gäller även tester som görs vid idrottsarrangemang.

• Anonym
    Little Ms Chatterbox skrev 2012-08-25 11:52:43 följande:
    Vet inte om det syns eller inte på ett drogtest om man tar tex Concerta men man blir inte "drogad" som person när man äter medicinen om man håller sig till den föreskrivna dosen. Det finns massor med folk där ute i både trafiken och annanstans som äter centralstimulerande medicin för att bli "normala". En bilförare med obehandlad uppmärksamhetsstörning är nog farligare än den som har concerta i kroppen. 

Centralstimulerande medicin gör att de annars för låga halterna av signalsubstanserna blir mer "normala" inte ännu mer som de blir hos de missbrukare som tar tex amfetamin. 

Äter du Concerta, och får det på recept av läkare så har du rätt till att ha vissa rester i en eventuell drogtest. Om du inte vill avslöja för en ev arbetsgivare att du får medicinsk behandling för din ADHD är ju en annan sak. Kolla med apoteket (0771-450 450) 

Så här skriver Fass.se :

Drogtester

Detta läkemedel kan ge positiva resultat vid tester för drogmissbruk. Detta gäller även tester som görs vid idrottsarrangemang.

Tack för ett svar som inte tar ställning för eller emot, det var ett sånt jag ville ha.
    Tog testet i dag, har varit utan medicin i en dryg vecka och detta gör jag INTE om ifall jag kan låta bli. Jag kommer berätta för arbetsgivaren ifall jag blir erbjuden jobbet, men jag vill veta att de är intresserade av mig först. 
  • Little Ms Chatterbox
    Anonym skrev 2012-08-27 15:40:35 följande:
    Tack för ett svar som inte tar ställning för eller emot, det var ett sånt jag ville ha.
    Tog testet i dag, har varit utan medicin i en dryg vecka och detta gör jag INTE om ifall jag kan låta bli. Jag kommer berätta för arbetsgivaren ifall jag blir erbjuden jobbet, men jag vill veta att de är intresserade av mig först. 
    Fick du reda på om testet ar positivt eller negativt? Alltså fick man reda på det med en gång, jag är inte nyfiken om du "klarade dig" eller inte utan hur snabbt man får svar. 
  • JoBa
    Anonym skrev 2012-08-22 12:07:48 följande:
    Det finns massor av arbetsplatser där det kan leda till katastrof om en anställd är påverkad. Jag har arbetat på en sådan och även om alla avkrävdes drogtest för att kunna bli anställd åkte en del dit. Uppenbarligen var de inte att lita på. Tack och lov att systemet med drogtest och stickprov på den arbetsplatsen finns! Att du inte vill jobba just där är en mindre förlust för arbetsgivaren, skulle jag tro. 

Du får förstås tro vad du vill, men mina chefer och arbetskamrater tyckte det var en stor förlust när jag sa upp mig då de ville införa slumpmässiga drogtester på arbetsplatsen. Jag är tack och lov attraktiv på arbetsmarknaden, så jag hittade ett jobb där det finns respekt för människors integritet. På det gamla stället kan de drogtesta varann bäst fasen de vill nu istället för att jobba. Alla nöjda (utom de som tycker som jag och inte har lika lätt att hitta nytt jobb förstås, och det är många). Nog OT från mig nu.
  • Anonym
    Little Ms Chatterbox skrev 2012-08-27 16:01:17 följande:
    Fick du reda på om testet ar positivt eller negativt? Alltså fick man reda på det med en gång, jag är inte nyfiken om du "klarade dig" eller inte utan hur snabbt man får svar. 
    Jag fick kissa med en labpersonal på toan som stod och tittade på mig med sur min (hon menade nog inte att se sur ut, det tror jag inte!)

När jag kissat i koppen (lätt för en kvinna va! så nu vet ni att jag itne är man )  så tog hon någon sticka med 6 stickor i ett, bred rackare, stoppade ner den och lyfte upp, typ gravtest. Efter ett par minuter konstaterade hon att jag var drogfri.
  • Little Ms Chatterbox
    Anonym skrev 2012-08-29 09:28:26 följande:
    Jag fick kissa med en labpersonal på toan som stod och tittade på mig med sur min (hon menade nog inte att se sur ut, det tror jag inte!)

När jag kissat i koppen (lätt för en kvinna va! så nu vet ni att jag itne är man )  så tog hon någon sticka med 6 stickor i ett, bred rackare, stoppade ner den och lyfte upp, typ gravtest. Efter ett par minuter konstaterade hon att jag var drogfri.
    Va bra för dig att det var ute ur kroppen! Hoppas du inte behöver vara utan medicinen något mera. 
    Lycka till med jobbet  
Svar på tråden ADHD och Concerta, nu drogtest inför ett nytt arbete!