• MajaLee

Gaviscon - smakar tabletterna eller den flytande minst illa?

Jag har börjat få problem med halsbränna. Min BM rekommenderade i första hand Gaviscon, tabletterna är inte goda... smakar den flytande ännu värre eller "bara" lika illa? Någon som testat båda? De två dagar jag tagit tycker jag att den hjälper bättre än Rennie som jag tagit tidigare men Rennie är ju jättegoda i jämförelse...

• Svar på tråden Gaviscon - smakar tabletterna eller den flytande minst illa?
  • AnnaGBG

Jag har testat båda. Tabletterna är rent vidriga, de växer och skummar i munnen så jag får kväljningar! Den flytande är nääästan lika illa, jag får inte i mig något av dem.

Samarin brus har jag använt och det hjälper väldigt bra!

• jub jub

Ja uj, gaviscon är ingen höjdare Den flytande smakar flytande oljig plast (jag klarar inte alls av den) tycker jag, och tabletterna skummar upp som brandskum i hela munnen. Fast jag föredrar tabletterna ändå måste jag säga, jag delar upp var tablett i 4 delar, och tuggar de små bitarna jättenoga var och en för sej och sväljer ned med ngn dryck (gärna kolsyrad så att strupen "öppnar sej" mera om du förstår vad jag menar) Hoppas det bli bättre för dej snart
    Jag läste ett tips om Schweppes sodavatten som tydligen hjälpt lite gravida mot halsbränna/illamående, kanske ngt att testa?

• Carin22

Ville spy av Gaviscon redan innan jag blev gravid, tror inte att jag skulle palla de nu, hu!
    Men jag håller med jub jub, delar man dom i mindre bitar så går det bättre.
    Novalucol då? Funkar inte de? Eller är de inte bra om man är gravid? De är ju inte heller jätte goda, men mkt bättre än Gaviscon iallafall!

• Bast

Fördelen med Gaviscon är att det lägger sig som ett lock i magen. Rennie tex neutraliserar bara magsyran. I början hjälpte det med bara Rennie för mig, men nu kör jag mest Gaviscon, och ibland även Rennie (eller annan neutraliserare).

Jag har tabletter som jag kan ha med mig om jag är ute och far, men är jag hemma tar jag flytande Gaviscon, för jag tycker att jag blir av med smaken snabbare då tabletterna sitter kvar i tänderna.
    Varken tabletterna eller det flytande är gott, men vet ni?! Jag har börjat få en pervers (?!) njutning när jag tar mitt Gaviscon nu! Kanske har jag vant mig, eller är det så att jag vet att det känns bra efteråt!!

• Malin1976

Novalucol tog jag också, det smakade mycket bättre än Gaviscon.

• Carin22

Bast: haha! "pervers njutning", ja, det är ju iallafall bättre än att man spyr av dom!

• mammaE

Testade Gaviscon flytande men det smakade pecka!! Höll på att spy av den lotion-liknande konsistensen. Höll för näsan och svalde men klarade bara ett par ggr. Hade tur och blev av med magbesvären strax efter.

• Jocsan

Novalucol knaprar jag varje dag Ganska goda hehe. Närå men helt ok, smakar lite mint.

• Venna

Jag hade halsbränna några dagar och köpte flytande Gaviscon. Jag provade en enda gång och höll på att kräkas i handfatet.

Så nu varje gång jag får halsbränna så behöver jag bara tänka på gavisconflaskan så går halsbrännan över av sig självt!

Det är det vidrigaste jag smakat!

Jag fick några tabletter med fruktsmak mot halsbränna av en kompis. De heter Frutin, och är köpta på en hälsokostaffär. Jag har inte provat dem än, men hon sa att de var kanon! Hjälpte bra och smakade rätt gott!

• HanneH

Flytande gaviscon smakar nästan lika illa, men den går ju snabbare att svälja än tabletterna så man behöver inte känna av smaken så mycket. Den hjälper ochså så att magsyra inte kommer upp i matstrupen då jag böjer mig framåt. Att rek alltså.

Svar på tråden Gaviscon - smakar tabletterna eller den flytande minst illa?