• pandyb

Ungen sover ju aldrig!

Har en tre-månaders som ALDRIG sover! Storebror sov jämt, så jag börjar känna mig helt knäckt! Så här såg denna dagen ut: Igår 22:30 somnar för natten 01:00 vaknar för mat, somnar om 04:00 vaknar för mat, somnar om 06:30 vaknar för mat, somnar om 08:30 vaknar för mat, är vaken 10,30-11,00 sover 15,30-16,00 sover Nu 21:30 somnade igen, för natten? Mellan 16:00 och fram till nu har han fått mat 3 ggr (ammar på heltid) Utan att somna vid bröstet, vi har varit och gått på promenad utan att han somnar var ute ca 50 min. Alla dgar ser olika ut han har inga rutiner. Detta kan man säga har varit en extrem dag! Han äter vissa dagar 1g i timmen, händer även på natten! Men vanligast är varannan timme på dagen och att han sover ett längre pass på 3 eller 4 h vid första insovningen på kvällen och sedan varannan timme resten av natten! Jag håller på att gå sönder av trötthet! Jag äter helt mjölkfritt då sonen fått ont i magen av mjölken och framföralllt har han fått mycket eksem. Har ätit mjölkfritt i en månad nu. Fick höra att det skulle hjälpa sonen att sova bättre samt äta mer sällan! Bullshit! Eksemen och magontet är dock borta! Skillnaden för sömnen har varit att när han sover så sover han bättre tidigare vaknade han och skrek och vi fick gunga honom ungefär var tionde minut. Han har svårt att somna in när han ska sova. Han har tex aldrig, inte ens som nyfödd somnat av sig själv... Vi får gunga, köra vagn äver tröskel mm. Ibalnd gallskriker han, troligtvis av övertrött het och det går inte att få honom att somna om han inte får bröstet... Då vaknar han när Jag lägger ner honom och är hur glad som helst! Har försökt att lägga honom trots att han inte verksr trött. Då tar han ut nappen och ligger och tittar på den eller bara ligger och tittar, tills det blir tråkigt. Då skriler han tills vi tar upp honom! på dagen har han aldrig sovit mer än en timme, vanligast är att han sover ca 40 min 2-4 ggr/dag Är vi ute och går med vagnen slår han bara upp ögonen helt plötsligt, nör det gått ca 2 tim sen mat, och skriker hysteriskt efter mat. Han har alltså aldrig sovit över en måltid! Vet egentligen inte vad jag vill ;) men ge mig tips och förslag på hur jag ska få honom att sova längre pass på dagen och inte vakna så ofta på natten

Nils 090419 *storebror* Arvid 120517 *lillebror*
  • Svar på tråden Ungen sover ju aldrig!
  • pandyb

Jösses vilket jobigt inlägg att läsa, ber om utsäkt för det! Skrev från iphone!

Nils 090419 *storebror* Arvid 120517 *lillebror*
  • Ripper500

Samma för oss. En 4-månaders med massa magont och förstoppning. Sover dåligt och lite. Äter dåligt osv.

Vi har prövat massvis med ersättningar (vägrade amma vid 3 månader).
    Har nu kört mjölkfritt 1 månad utan resultat. Ska till läkare igen o få annan mjölkfri ersättning och ev medicin mot krupp.

Så har inga direkta tips eftersom vi inte hittat ngt bra.
    Ända vi märkt att en skvätt olja i ersättningen är bättre för magen.

• frigoliten

Har du provat att ge ersättning efter amning när han ska sova för natten? Kanske missat om du skrivit nåt om det i inlägget, men tror att det kan hjälpa.lycka till ...känner igen problemet låter som jag hade det för ett tag sen

• pandyb

Hur sover er på natten då?
    Vi ska till barnmottagningen nu på fredag ska be dem skriva ut ersättning på recept! Tror att maten är en stor del för oss, han äter ju jämt! Tänkte kombinera amning med flaska!

• Ripper500

Vår son somnar runt 20. Har då varit vaken sen 12 utan sömn. Sover till 22.30 och vaknar, skriker och äter. Därefter vaknar han ca 1gång i timmen och har magont. Från 04 är han sedan vaken och vägrar somna om.
    Sen sover han 09.00-10 drygt.
    Äter oftast 09.00, 12.30, 17, och 22.30 ca 80-100 ml per gång med lite tur. På natten kan han amma 1-2ggr i 5-10 min. Annars ingen amning. Vägrar även ersättning på natten och morgon kvisten.

Han verkar tycka ersättningen är äcklig, att han får ont i magen av maten och vägrar då äta även fast han är hungrig.

• pandyb

Vi samsover till viss del. Han somnar oftast i vagnen eller i min eller mannens famn. När vi går och lägger oss läggs han över i sin säng. 9/10 gånger vaknar han då och ammas. Han somnar då vid bröstet och jag sitter med honom i 10-15 min tills han somnar om ordentligt... Lägger honom i sin säng. När han vaknar sen på natten orkar jag inte sitta vaken och vänta på att han ska somna in så då får han sova i vår säng, då somnar han direkt!

• pandyb

Tror säkert att många har det värre, Ripper500 tex! Det låter sjukt jobbigt!!!
    Men det hjälper inte mig just nu! Orkar inte med storebror o dagarna han får mest titta på Tv :(

Mina distanskurser jag tänkt läsa nu under hösten känns långt långt borta!

• Höghus

Låter som min tremånaders. Han sover knappt alls på dagarna (max 10-20 minuterspass) och ammar normalt 1-3 ggr/timmen. På natten mellan 21-07 sover han iofs jättebra. Halvvaknar bara och ammar 3-4 gånger men det stör inte mig så mycket för jag sover ju i princip när han gör detta. Detta är helt normalt spädisbeteende och kommer säkerligen att ändras med tiden.

• Höghus

Att en tremånaders somnar av sig själv är väl för övrigt extremt ovanligt ja tom onormalt...

Svar på tråden Ungen sover ju aldrig!