• Anonym (snusan)

Snus på natten...

Min sambo är snusare, vilket jag kan acceptera, förut både rökte han och snusade, men sedan flera år har han slutat att röka. Problemet är att efter det att han slutade röka så är han så extremt beroende av snuset, han kan inte somna på kvällen om han inte har en prilla inne. Är detta verkligen vanligt bland snusare? Förutom att det är lite lätt ofräscht med snusfläckar på örngotten så tycker jag att munslemhinnan måste vila från snuset ibland. Tar tacksamt emot synpunkter från både snusare och de som är sammanboende med snusare.

• Svar på tråden Snus på natten...
  • Missboss

Min sambo kan ha en snus inne på kvällen och somna med men då är det en portion. När jag snusade så tog jag alltid en snus innan jag somnade men la ut den just innan jag somnade.

• Anonym (kompis)

har en kompis vars sambo gör likadant, snusar dygnet runt...
    vilket hemskt beroende...!

• Missboss

Beroende vet jag inte om det är utan mest en otrevlig ovanan. Insåg det när jag slutade snusa själv.

• jezzzzzika

Min karl gör likadant....tycker det är lite halväckligt men jag är säkert inte alltid så fräsch heller så de får gå!! =)

• Tvillingfarsa

Hände ibland att jag somnade med snus inne, det var dock inte medvetet och jag uppskattade inet heller dom fläckar jag lyckades producera på örngotten ibland.

Nu har man dock varit snusfri i 4 veckor på söndag.

• Anonym (kompis)

Missboss:
    om man som ts skriver, inte kan somna utan att ha en prilla inne, så är det väl ett beroende???
    en annan sak som andra beskriver att råka göra det någon gång då och då...

• Emma mamman

hota med att du inte vill sova bredvid honom om han ska ha snus inne på natten, tycker det verkar ofräscht! Då har man ju borstat tänderna o ska låta tänderna o munnen vila.

• Anonym (snusan)

Tack för era svar!

missboss: min sambo har som tur är också portionssnus, annars vore det väl ännu värre.

jezzzzzika: håller med dig, det får gå, ingen är felfri, var mest nyfiken på om det är ett vanligt förekommande fenomen.

Tvillingfarsa: grattis till snusfriheten! Min sambo har försökt sluta snusa en gång, och det vill jag dock aldrig uppleva igen, han klättrade på väggarna...

• dexterswife

TS: Kan han inte ha ett nikotionplåster på sig på natten istället? Det finns ju speciella "nattplåster" nu.

• Erasmus

Betraktar mig själv som en synnerligen snusberoende individ...men det finns tydligen de som är "värre" - har ALDRIG somnat med en prilla under läppen(har dock gjort som Missboss ibland..dvs in med en (portions)prilla innan strax innan man sussar in - men som åker ut innan man somnar.

Låter inte så fräscht att sussa med en snus under läppen och som "snusan" säger så borde väl rimligtvis munslemhinnan få vila nångång?!?! I övrigt är Tvillingfarsa duktig som håller på att lägga av(och jag håller verkligen tummarna att det blir en livslång snusfrihet) - har själv försökt lägga av ett par gånger(1:a gången höll 2 veckor&2:a gången 6 mån)...men jag har väl försökt lägga ner av fel orsaker...har väl inte helt gett upp så det kommer nog fler försök att slita mig loss från detta beroende.

Det var alles...Frid!

• Tvillingfarsa

Jag klättrade på väggarna den första veckan, sen var det ganska lugnt.

• snillis

Blä, vad äckligt!
    Säg att han inte får några pussar

• piixelslyna

Killen min 'måste' också ha en snus inne på kvällen när han ska sova. Men han brukar alltid ta ut den precis innan han somnar.

Jag tycker inte heller att det är speciellt fräscht. Men jag röker och han accepterar det, han snusar och jag accepterar det.

• Miim

Min spontana reaktion är NEJ - det är inte alls vanligt att snusare sover med snusen inne!!!
    "alla" snusare (mig själv inräknad innan grav) har skräck historier om gången de var för trött/full/sjuk att de somnade med snusen inne. Jag skulle aldrig acceptera att min snusande sambo gjorde det dygnet runt. Kan han inte använda plåster om han nu måste ha nickotin?? Annars verkar det som en nedtrappning av nickotin vore på sin plats...

• Anonym

Ush det måste vara jobbigt att vara så beroende av något. ja dom säger ju att snus ska vara det aldra värst abland alla nikotinpreparat. SJälv var jag storrökare i många år rökte över 20 cigg om dagen kunde till och med vakna på natten och gå upp och tända en cigg fruktansvärt är det. nu är jag fri från nikotin har hållt upp i ett år nu känns så förbannat jäkla skönt att var afri från ett sånt stort beroende. Tänker mest på din sambos hälsa tycker det är sorligt men men han kanske också blir stark och slutar en dag då då minst anar det som tappat allt hopp.

• nisse hult

Är ganska lik din man och snusar i stort sätt dygnet runt ..kan inte sova utan snuset ..har dock inga problem med nerfläckade örngott och försöker lägga av men jag förstår din man till hundra %.....

• Anonym

Är ganska lik din man och snusar i stort sätt dygnet runt ..kan inte sova utan snuset ..har dock inga problem med nerfläckade örngott och försöker lägga av men jag förstår din man till hundra %.....

• Meria

Jag slutade snusa för 5 månader sen o jag har aldrig behövt sova med en prilla inne. Min sambo snusar och han gör det inte heller. Jag kände mest att jag behövde en precis innan jag skulle sova och brukade tajma det så att jag gick o la mig efter att precis ha plockat ut en...

• MrsL

Har också somnat med en prilla inne ibland men av misstag...Vaknade alltid med snus rinnande nerför linden på örngottet....UUUUUSCH!
    Sova med snus???? Han kanske har missförstått det där med att snusa gott i sömnen?

• Anonym (snusan)

Tack alla för att ni delar med er av era erfarenheter. Maken själv tycker ju att det är äckligt att somna med prillan inne, han har ju för avsikt att plocka ut den precis innan han somnar, men lyckas inte alltid. Ingen är fullkomlig.

Mrs L: ja, snusar gott gör han inte så ofta, han har stora problem med att somna, hade han somnat med en gång han lade sig hade han ju inte behövt prillan. Å andra sidan tror jag att han får svårt att somna eftersom nikotinet har upppiggande effekt. En ond cirkel.

Svar på tråden Snus på natten...