• josssa

Obehagligt uppblåst!

Idag går jag in i v.27.

Varje gång jag äter blir min mage så obehagligt uppblåst att jag inte vet vart jag ska ta vägen. Det räcker med att jag äter ett litet mål så är den som en ballong och om kvällarna är det som värst. Jag kan äta en normalstor portion och fortfarande vara orörlig tre timmar senare. Känslan av att min mage ska explodera är obeskrivligt otäck. På grund av trycket på lungorna blir det även svårare att andas.

I övrigt är min mage rätt så liten för att snart gå in i tredje trimestern. Äter relativt nyttig fiberrik mat. Går på toa i snitt 1ggn om dagen (har dock alltid haft det så.)

Antar att detta beror på att tarmarna gått på semester. Har någon några smarta husmanstips till en stackars uppblåst gravid kvinna? Något från apoteket som kan hjälpa?

Tacksam för alla svar!

• Svar på tråden Obehagligt uppblåst!
  • WillhiamsMamma

Jag har tyvärr inga tips men känner precis som du. Är så trist att bli i princip orörlig bara för att man äter.
    Jag favoritar och hoppas någon annan vet ngt bra tips :)

• Lustigbulle

Har haft så typ hela tiden, har också problem med magen sedan unga år. Mina tips: ät "smarta" produkter, som A-fil till frukost, drick ett glas proviva till också och strö hela linfrön på filen, kanske ett par-tre katrinplommon till. Det har hjälpt mig nu. Glöm inte att röra på dig, promenera. Drick ordentligt med vätska! Ät frukt och grönt som vanligt, kiwi och päron kan lösa upp, och nu är det ju plommonsäsong också. Ät mindre mål och istället oftare.

Tror att Laktulos finns receptfritt, men det är sjukt äckligt! En kollega fick dricka det hela sna graviditeter, men kräktes typ varje gång...det är vad man ger pensions med trög mage, flytande.

• mx5

bra tips föregående! Jag äter laktosfritt nu, det gör att det blivit bättre. Annars är linfrön på gröten på morgonen ett måste för mig. Jag har magkattar och äter 40 mg omeprasol var dag annars kan jag inte äta något.....
    jag äter inte lök,tomat,paprika,gurkskal eller äppelskal. Det har oxå hjälpt för mig 

lycka till! 

• josssa

Tack för tipsen!

Gick genast till Apoteket och köpte Lactulos och det fungerade jättebra på mig. Blandade det med både vatten och en gång med saft och tyckte att det inte smakade någonting, så det är inga problem med att få i sig det. M

• josssa

Man blir rätt gasig att det dock men det känns snarare bara skönt efter att ha varit så uppblåst och spänd :) 

Svar på tråden Obehagligt uppblåst!