• Anonym

Konstig mens som aldrig slutar...

Först så är mensen regelbunden med värk dagen innan och första dagen. Så har det varit i flera månader nu! Sen får jag "mensvärk" mellan vad jag räknar med ÄL och mens, nu vet jag ju inte om jag har ÄL men OM de är så... Sen övergår det till att inte kännas nått alls, helt plötsligt blöder jag pyttelite mot vanliga mängden; flod! Hade ingen värk och mensen slutar aldrig, den fortsätter och fortsätter bara...
    Varför blir det så här? Varför kan inte min kropp sköta sig som normala kroppar kan? Spelar mig ett spratt oftare än något annat!

• Svar på tråden Konstig mens som aldrig slutar...
  • Milva

Ja det där lät inte kul...

Jag hade också liknande problem för några år sedan, som de då skyllde på stress...
    De rådde mig då till att prova ÄL stickor för att fastställa om ÄL ägde rum.
    Man kan även kolla detta hos gyn med ett enkelt blodprov.

Hoppas det blir ngn ordning med dig
    Kram

• Xtra

För ett par år sen hade jag en "mens" som varade i 14 dagar, sen kunde jag ha uppehåll på två dagar, sedan började blödningen igen. Jag fick gå på många undersökningar på Kvinnokliniken, även sluta med en av mina mediciner (mot reumatismen) men inget hjälpte, ingen hittade något fel. Så jag fick genomgå ett VUL och jag kommer fortfarande idag ihåg läkarens min när han studerat det som syntes på skärmen. "Är du gravid???" frågade han förvånat och jag blev lika förvånad själv och sa "nej, det är helt omöjligt" (hade inte haft sex på flera månader då) så det diskuterades hit och dit och en annan läkare fick titta på skärmen också, till slut kom de fram till vad det var som orsakade mina långa blödningar - ett myom, en slags muskelknuta inne i livmodern. Eftersom jag då hade blödit konstant så länge så bestämdes det att de skulle operera bort myomet, men några dagar innan själva operationen upphörde mina blödningar men jag fick ändå gå till operation. Jag sövdes ner och när jag vaknade upp kom en sköterska för att berätta att de aldrig hittade något myom - det hade försvunnit av sig självt.

Det KAN ju vara en orsak till att du blöder, att du har ett myom i livmodern. Kolla upp det, om du är orolig eller om blödningarna är jobbiga. Själv hade jag inte ont alls, utan blödde bara. Ring till Kvinnokliniken och hör med dem!

• Anonym

Har testat ÄL-stickor i 3 månader och gav sedan upp för att det inte visade nått! Hur länge bör man testa?
    Ska försöka få en tid på gyn innan jul kanske...?

• Xtra

Ring till Kvinnokliniken eller barnmorskan om du är orolig... Det är mitt bästa råd. För det kan ju knappast vara kul att ha de där blödningarna hela tiden, heller...

• Milva

det låter ju faktiskt som det är lite störning med ÄL, jag är ingen expert men har ju läst här att många fått hjälp att sätta igång den!

Ring gyn de hjälper dig säkert
    Lycka till!

• Puppy070

Stress är något som kan påverka mensen. Jag äter i och för sig minipiller, men min mens är jättekonstig ibland. Blöder titt som tätt tycker jag. Har bestämt nu att jag ska sluta med dom om några månader för att förhoppningsvis bli gravid med min sambo, men också för att få bort hormonerna. Du äter ju antagligen inga preventivmedel vad jag förstår, men ring din BM så kan du göra en gynundersökning...

• Björkeli

HEJ!

Detta jag nu skall skriva om är helt individuellt så det behöver inte vara så här för dig, men vill ändå ge dig en syn på saken.

Har under hela mitt "mensliv" inte haft någon ordning alls på mensen.
    Fick mensen när jag var 14 o är nu 22 så det är några år. Har även sökt för detta besvär men aldrig fått någon hjälp utan förklaringen var för mig att vissa är sådana helt enkelt.

De första åren fram tills jag var 18 hade jag mens var andra, var tredje månad i 10-14 dagar o massor av blod. Födde min dotter när jag var 19år o hade ett helvete att få igång mensen igen. Många turer till akuten blev det...

BM rådde mig till prev-medel för att få ordning på mensen. Testat p-piller några år innan utan resultat så nu var det dags för koppar spiral.
    Blödde varje dag i 4månaders tid, sedan blödde jag 3 veckor, uppehåll 1vecka o så höll det på...

Efter ett år tog jag ut spiralen för jag orkade inte mer o kort efter det bestämde sambon o jag om tillökning. Så nu har jag ingen mens o e så nöjd så nöjd så...

Vill du bli gravid??

Min ägglossning har visat sig vara lika konstig som min mens.

Första dotter blev jag gravid med 4 v efter mens, alltså inga 10-14 dagar efter första mensdagen där inte.

Nu andra bebisen blev till lika konstigt... 11Juli hade fick jag min mens o 17 Juli blev jag gravid enl två UL...

Kanske kan det vara så att du har lika konstig ägglossning som jag har o därför ger inte ÄL-testen utslag o därför kanske du blöder så konstigt.
    Forskare har kommit fram till att kvinnor kan faktiskt ha mer än en ägglossning i månaden!

Mitt mysteri med mensen är inte löst ännu... Vet dock att jag inte har några fysiska fel på mig rent anatomiskt. Men jag får väl se sen när bebisen e född o mensen skall komma igång igen.

Men sök hjälp för det är inte kul att gå så för länge.
    Lycka till o kram på dig.

• rakel

Hej! upplevde något liknande tidigare i höst. Hade blödningar i säkert två månader, inte mycket egentligen men det kom åtminstone lite varje dag. Detta medförde att jag besökte gyn för undersökning och där visade det sig att jag varit gravid, men fått missfall. Ring gyn och kolla upp dig! /rakel

Svar på tråden Konstig mens som aldrig slutar...