• 059

Sex 2 dagar innan ägglossning, chans att bli gravid?

Sex 2 dagar innan ägglossning är det bra om man nu försöker bli gravid? Eller borde vi ha väntat till dagen innan eller samma dag som ägglossningen?

När är den optimala tiden att ha sex i och med ägglossningen och barntillverkande?

Glad

• Svar på tråden Sex 2 dagar innan ägglossning, chans att bli gravid?
  • Solstrålen1988

Jag har läst lite olika här och var. Vissa säger varannan dag från några dagar innan ÄL, till ÄL dagen och sen varannan dag några dagar efter. Andra säger varje dag, det är en djungel i allt tycker jag. 

Jag och sambon hade 3 dagar innan ÄL och en vecka efter ÄL, pga att han var i sthlm på veckodagarna  och idag är jag gravid i v 21.  

• Isbit

det ska väl funka tillomed 5 dagar innan ÄL

• Pimpinellan

2 dar lever de allra flesta mäns spermier,men det finns ingen garanti så det är bra utifall att att klämma in ett sex till dagen före äl eller själva äl-dagen. Varannan dag brukar dock räcka,det ska mycket till att missa äl då.

• Isbit

Spermierna, sädescellerna, är ofta befruktningsdugliga i tre till sju dagar. Det betyder att spermierna kan befrukta ägget under flera dagar efter att man har haft samlag. Men tiden kan variera något. Enstaka spermier överlever upp till sju dagar, medan andra bara klarar sig en kortare tid. Detta beror på egenskaper hos spermien, förhållandena i slidan och livmodertappens sekret

från 1177.se

• wickan11

Jag trodde jag hade ägglossning någonstans 3-4 mars. (sista mens 20 feb 26dagar cykel). Gubben åkte måndag förmiddag 5 mars och kom inte tillbaka förrän en vecka senare.
    Våran skrutta blev dock till 8 mars enligt rul. Så jag gissar att det är svårt att avgöra ens när ägglossningen sker.
    Lycka till!

• Lexie77

När man får ett positivt ÄL-test så släpper ägget 24-36h efter det. Det är då lh-hormonet gör en stegring och det är det som gör att ÄL-testet visar positivt.

• Star Mom

min mens startade 14 augusti & detta är mitt test från idag & testerna innan har varit svagare i några dagar till att bli positivt ÄL idag så om du fortsätter testa så kommer du förhoppningsvis få ÄL i helgen beroende på hur din menscykel är!

• Star Mom
    MiaMiaMia skrev 2012-08-29 18:03:48 följande:

Menar du mig eller?

jag har lagt ett svar till dig med bild ovanför
  • Catbride

Min lilla dotter som nu är 1,5 år blev till typ 4-5 dagar innan ÄL. För sen levde vi i "celibat" i över en vecka. (semester hos föräldrarna )

• Blgebo

Har man sex varannan / var tredje dag finns alltid spermier på plats. Vi hade sex 4 dagar före ägglossning och idag är jag i v18+2 . Enda samlaget vi hade på tre månader så det måste ha varit en riktig lyckträff. Har väldigt tydliga ägglossningar, så har aldrig använt test utan gått efter sekretet istället. Och det här är fjärde gången det fungerar på första försöket.

• Blgebo
    wickan11 skrev 2012-08-22 11:36:24 följande:
    Jag trodde jag hade ägglossning någonstans 3-4 mars. (sista mens 20 feb 26dagar cykel). Gubben åkte måndag förmiddag 5 mars och kom inte tillbaka förrän en vecka senare.

Våran skrutta blev dock till 8 mars enligt rul. Så jag gissar att det är svårt att avgöra ens när ägglossningen sker.

Lycka till!

Rul är inte exakt utan kan diffa på +/- 5-9 dagar
  • fiiinally

Min flicka-i-magen "blev till" den 30e Dec, och jag hade ägglossning TIDIGAST den 31e, antagligen den 1e eller en av dagarna strax därefter. (Testade inte direkt sådär mitt på nyår haha) Så absolut. Men det sägs väl att det är större chans att få en flicka ju längre innan äl man har sex och pojke ju närmre inpå.

• tessa

Testat o testat idag den 5 Augusti har jag fått 2 streck. Vi hade sex em den 3 augusti kan de blivit något

• Mamapingu

Vi hade sex två dagar innan äl och jag plussade i morseGlad Med första barnet hade vi 4 dagar innan äl och det blev ju också ett barn. 

Svar på tråden Sex 2 dagar innan ägglossning, chans att bli gravid?