• JillyJ

Ska jag våga ge bort mitt jobb?

Jag har precis blivit sjukskriven för nedstämdhet i 3 veckor. Om 6 veckor går jag enligt tidigare planer hem på föräldraledighet. Där emellan blir det alltså ett glapp på 3 veckor där jag i teorin ska komma tillbaka för att jobba i 3 veckor.
    Jag förklarade för läkaren som sjukskrev mig att det känns konstigt att behöva komma tillbaka för 3 veckor bara men hon förklarade att jag ska komma tillbaka för ett återbesök innan sjukskrivningen tar slut för att se hur det gått med kuratorsamtalen och ev förlänga sjukskrivningen.
    Jag kan säga redan nu att jag inte är inställd att komma tillbaka den korta perioden.
    Jag har chefsbefattning på mitt jobb och min chef har rekryterat en ny som skulle vara min vikarie under föräldraledigheten men som kan börja redan nu. Jag vill så gärna ge dem fritt fram att ta över redan nu men om jag inte får förlängd sjukskrivning riskerar jag ju 3 v inkomstbortfall, även om det psykiskt skulle vara skönt att få släppa taget. Hur pass mycket vågar jag räkna med att jag blir sjukskriven för 3 v till?

• Svar på tråden Ska jag våga ge bort mitt jobb?
  • Strumpans

Kan du inte ta ut semester?
    Jag skulle inte räkna m att bli sjukskriven.
    Du har en diagnos som är svår att bli omsjukskriven på.

• JillyJ

Nej jag har ingen semester kvar att ta ut. Hur kommer det sig att diagnosen är svår att få omsjukskrivning på?

Jag tror snarare tvärtom, att det definitivt inte är något som "går över" på 3 veckor.

• Strumpans

Snarare det att FK har hårda praxis och de kommer nog vilja att du går tillbaka kanske deltid.

Fk tar inte hänsyn till att du ska vara föräldraledig sen.

• JillyJ

Hårdare praxis förstår jag, jag förstår också att de inte tar hänsyn till föräldraledigheten.

Det jag mest funderade på är hur man kan tolka själva sjukdomsbilden nedstämdhet, om det är realistiskt att gå tillbaka efter 3 veckor eller hur det kan tänkas gå till. Dvs ska jag ställa in mig på att jobba om 2 veckor eller "brukar" det bli omskrivning?

• Strumpans

Du ska nog ställa in dig på att gå tillbaka. Mkt tyder på att för lång frånvaro vid nedstämdhet inte heller är bra. Så jag tror du ska ställa in dig på åtminstonde 25%

• JillyJ

Nej det kan jag tänka mig. Hade jag inte varit gravid hade jag strävat efter att komma tillbaka så snart som möjligt, men nu när jag vet att jag ändå ska hem snart igen känns det omotiverande.

Dessutom har jag haft i princip daglig, ofrivillig kontakt med jobbet som gör att min "läkning" kanske inte är helt optimal, vart jag än går ser jag undermedvetet till att ta med mig mobilen ifall att jag skulle behöva nås. Såna moment skulle vara sköna att slippa med en förlängd sjukskrivning, då skulle det bli min vikaries problem istället.

Svar på tråden Ska jag våga ge bort mitt jobb?