• Chasingdreams

    Leker alla bebisar tittut? Inte min 10,5 månaders...

    Min son som är 10,5 månad leker inte tittut. Många jämnåriga barn tycks älska tittut: både när föräldern gömmer sig och att gömma sig själva. Men inte min son. När jag leker brukar han antingen: 1. Titta och skratta lite när jag tittar fram (om jag överdriver leken och mer hoppar fram), 2. Försöka leta efter mig när jag gömt mig istället för att vänta på att jag ska visa mig. 3. Strunta i mig och leka med sina leksaker eller hasa iväg, 4. Skrattgråta. Själv tar han aldrig initiativ till tittut. Två gånger har han kanske upprepat och tittat fram när jag sagt tittut när han tittat fram bakom en dörr. Lägger jag en filt över hans huvud brukar han dra av den, skratta lite och snutta på den, men inte upprepa att gömma sig med den. Jag vet inte hur jag ska hjälpa honom leka tittut. Någon som har tips eller erfarenhet? BVC lät lite förvånade över att han inte lekte tittut och själv är jag lite orolig.

  • Svar på tråden Leker alla bebisar tittut? Inte min 10,5 månaders...
  • Anna Svenssonliv

    Äsch, han leker ju jättefint. Det är inte mycket mer än så egentligen.

    Mina har visserligen varit tittutgalna, men självklart är alla olika,

  • Natulcien

    Hjälpa honom att leka tittut...? Varför då? Det är väl inget måste? Barn är ju olika.

    Vår son har aldrig heller varit särskilt intresserad av det. Han tyckte att det var kul en kort period runt 18 månaders ålder, då han gömde dig under täcker och kikade fram... men inte tidigare än då.

    Äh, slappna av och lek de lekar din son gillar. Han kanske tycker att det är fånigt med tittut och behöver mer intellektuell stimulans...? Flört

  • Chasingdreams

    Tack för era svar. Det är väl det att BVC tyckte att det var konstigt som oroade upp mig och att det står överallt att bebisar i denna åldern älskar tittut. Han är i a f social i övrigt, men vill inte härmas, varken tittut eller vinka. Inte heller vill han härma ljud eller ord.

  • Emmelié89

    Min son är 15månader och har bara uppskattat tittiut sen två månader tillbaka, inget mitt Bvc reagera på eller ens nämnde. Oroa dig inte, din guldklimp tycker annat är kul och är garanterat precis som han ska vara!

  • Natulcien
    Chasingdreams skrev 2012-08-23 09:52:02 följande:
    Tack för era svar. Det är väl det att BVC tyckte att det var konstigt som oroade upp mig och att det står överallt att bebisar i denna åldern älskar tittut. Han är i a f social i övrigt, men vill inte härmas, varken tittut eller vinka. Inte heller vill han härma ljud eller ord.
    Alltså...det där med att vinka... Det var sonen också "sen" med. Han vinkade inte förrän runt 18 månader. Han var väl upptagen med annat...för han pratar mer än de flesta andra 22 månaders gör nu... De lägger krutet på olika saker, helt enkelt. Glad
  • Lollinor

    Min son är som din och vill inte heller härmas. Han är snart 2,5 år och har aldrig lekt titt-ut, vinkat eller klappat händer på initiativ av andra. Inte heller vill han härma ljud och ord vilket gör att han är sen med talet. Men jag ser det som att han är egensinnig och stark och inte låter sig styras av andra och att han därmed kommer kommer gå långt Men det är skönt att höra att andra barn är likadana, man har ju funderar lite på det.....

  • hondär

    Reagerade på 10 månaders kollen på Bvc när de frågade om min dotter brukar dra en filt över huvudet och leka titut. Det gör hon inte, skulle jag slänga en filt över henne skulle hon nog ramla omkull typ. Sen undrade de om hon viste vart lampan var, herregud lixom, tror de jag sitter och pekar på lampor och säger L A M P A hela dagarna ? Vill inte uppmuntra mitt barn att stirra på lampor, gör ju för tusan ont i ögonen! Finns väl roligare och "viktigare" saker att lära ungen än lampa?! Tycker det är så knasigt att det är med på 10 månaders kontrollen!


     ☆Milia 091228. ☆Melina 111020. ☆Bebis 130205
  • Paisley
    hondär skrev 2012-09-01 22:12:04 följande:
    Reagerade på 10 månaders kollen på Bvc när de frågade om min dotter brukar dra en filt över huvudet och leka titut. Det gör hon inte, skulle jag slänga en filt över henne skulle hon nog ramla omkull typ. Sen undrade de om hon viste vart lampan var, herregud lixom, tror de jag sitter och pekar på lampor och säger L A M P A hela dagarna ? Vill inte uppmuntra mitt barn att stirra på lampor, gör ju för tusan ont i ögonen! Finns väl roligare och "viktigare" saker att lära ungen än lampa?! Tycker det är så knasigt att det är med på 10 månaders kontrollen!
    Det får man ju förstå att detta är exempel. Huvudsaken är att barnet gör något annat i samma kategori. Sen behöver inte barn kunna peka ut saker förrän vid 1 års ålder. De bara kollar läget tror jag. Ingen har väl blivit hänvisad vidare vid 10 månader för att inte kolla dessa grejer.

    Mitt yngsta barn gjorde ingenting förutom att sitta på stället och gunga vid den åldern. Vi blev ändå inte vidareskickade, fast det skulle ha behövts.    
    Detaljerna är helheten
  • WorryingKind

    Hej!

    Jag är i samma situation idag med en son som aldrig initierade några titt-ut-lekar som bebis. Han är snart två och är sen i talet, det enda han säger är "mer" & "titta". Vi har varit hos logopeden som tycket att det är "varningsflagg" att min son inte reagerar på sitt namn. Nu undrar jag hur det har gått för er andra som har skrivit här i tråden om barn som inte varit intresserade av tittut. Hur är de idag?

Svar på tråden Leker alla bebisar tittut? Inte min 10,5 månaders...