• HelenN

    Grannarnas hundar har slutligen tagit död på Lille Skutt!

    Ja då var det slutskuttat i vår bur där hemma.

    Dotterns 1 år gamla kanin har idag dött. Jagad till döds av två av grannarnas hundar. De har tagit sig in i vår trädgård, bak till kaninburen och hans rastgård som var väl tillstängd. Dom har lyckats ta sig in och kaninen sprang i förskräckelsen ut ur buren, ut i trädgården och till slut ut på gården.Där får till slut ena hundägaren tag i kaninen. Lyfter in honom i buren och ringer till min man. Dottern åker hem med sin farmor och farfar, och hittar Lille Skutt död i sin bur.

    Nu sitter jag fast på jobb och har en 12 årig tjej som är helt i upplösningstillstånd där hemma.... Gråter Ja det är sånt här som händer men fy fan vad ont det gör att höra sin dotter så ledsen... Skrikandes

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-28 09:20
    Lite uppdatering då...
    Händelsen är anmäld nu, både till föreningen samt till närpolisen. Jag vet att polisen inte gör mycket men OM nåt skulle hända i framtiden känns det bra att ha på papper att det varit problem förut...

    Vi kommer hämta hem en ny liten kaninvän på söndag. Denna som bara är 8 veckor och uppväxt inomhus kommer stanna inne i vårt hus fram till våren.
    Trädgården kommer vi säkra ännu mera. Vi kommer säkra häckarna med hönsnät innanför och staket och grind kommer vi byta ut mot högre och mindre glesa bräder.

    Så nu hoppas vi att detta ej händer igen...
    Jag har i efterhand hört att båda hundarna som var inblandade brukar ta både katter och igelkottar, ivrigt påhejjade av sina ägare... Fy farao för dessa som ger hederliga och rediga hundägare dåligt rykte!!!

  • Svar på tråden Grannarnas hundar har slutligen tagit död på Lille Skutt!
  • Allvetaren

    Stackars dottern! Rynkar på näsan
    Vad sa grannarna om det hela? Brukar deras hundar springa runt i eran trädgård, eller var det en olycklig engångföreteelse? 

  • Crea Diem

    Då det råder strikt hundägaransvar så tycker jag att ni ska polisanmäla grannarna - inte för att det kommer att hända något, men för att markera. Sedan skall grannarna givetvis ersätta er för kaninen - även om ett liv inte kan mätas i pengar.

  • Velouria

    Stackaren! För övrigt visste jag inte att kaniner dör av stressen av att bli jagade (för det måste ju vara stressen som tagit död på den?)


    Life's a piece of shit, when you look at it...
  • HelenN
    Allvetaren skrev 2012-08-22 12:37:34 följande:
    Stackars dottern! Rynkar på näsan
    Vad sa grannarna om det hela? Brukar deras hundar springa runt i eran trädgård, eller var det en olycklig engångföreteelse? 


    Ja hon är helt förstörd... Det var inte första gången och dom har LOVAT att det inte ska hända igen... Men hur fan kan man då låta hundarna springa okopplade???


    Crea Diem skrev 2012-08-22 12:38:38 följande:
    Då det råder strikt hundägaransvar så tycker jag att ni ska polisanmäla grannarna - inte för att det kommer att hända något, men för att markera. Sedan skall grannarna givetvis ersätta er för kaninen - även om ett liv inte kan mätas i pengar.

    Ja man kan ju inte straffa hunden, den följer bara sin instinkt. Ja frågan är hur vi gör, nåt måste vi göra.


    Velouria skrev 2012-08-22 12:39:40 följande:
    Stackaren! För övrigt visste jag inte att kaniner dör av stressen av att bli jagade (för det måste ju vara stressen som tagit död på den?)

    Nä jag visste inte i heller, men hörde att dom kan få hjärtstillestånd....

  • Ellan92
    Velouria skrev 2012-08-22 12:39:40 följande:
    Stackaren! För övrigt visste jag inte att kaniner dör av stressen av att bli jagade (för det måste ju vara stressen som tagit död på den?)
    så är det med nästan alla gnagare 
  • HelenN
    Ellan92 skrev 2012-08-22 12:48:28 följande:
    så är det med nästan alla gnagare 

    Ja jag tyckte också att jag hade hört det... Stackaren...
  • Steffi

    Usch stackars både dotter och kanin. Jag hade skämts ihjäl om jag varit hundägaren. Och naturligtvis ersatt er och dottern...plus inföakaffat nya koppel till hundarna.

  • sextiotalist

    Min första kanin dog så, men då inte av grannens hund, utan vår egen hund som bara ville leka. En kombination av oförstånd (vi lät kaninen vara ute med sele) och ingen uppsikt.

    Beklagar och tycker det minsta grannen kan göra är att komma över, be om ursäkt och lova att försöka göra allt så att hundarna inte rymmer igen. 

  • HelenN
    Steffi skrev 2012-08-22 12:52:32 följande:
    Usch stackars både dotter och kanin. Jag hade skämts ihjäl om jag varit hundägaren. Och naturligtvis ersatt er och dottern...plus inföakaffat nya koppel till hundarna.

    Ja precis. Då det hände förra gången bad den ena gubben om ursäkt och sa att det var helt hans ansvar bla bla bla. Men hur kan man då va så DUM att man låter det hända igen???
    Hannah76 skrev 2012-08-22 12:52:37 följande:
    Men fy!

    Vilken sämst hundägare.
    Vad sa de?
    Jag vet inte i nuläget vad de sade. Jag jobbar och har inte hört allt. Får väl höra ikväll.
Svar på tråden Grannarnas hundar har slutligen tagit död på Lille Skutt!