• Minnie7

Förlossningsskador

Undrar varför ni barnmorskor här på forumet ger fel svar angående bl.a. allvarliga bristningar i underlivet efter en vaginal förlossning. Enligt Socialstyrelsens statistik från 2010 (finns ingen nyare publicerad) anges att 6% av förstföderskorna råkade ut för en bristning grad 3 eller 4. Det är en betydligt högre siffra än vad ni angett som svar här. Dessutom förs ju ingen statistik på bristningar grad 2 som sedan får problem pga detta. Vart hamnar de i statistiken och hur får man tag på dem?

• Svar på tråden Förlossningsskador
  • Minnie7

Trist att ingen vill kommentera samt förklara var jag kan hitta statistik och forskning ang bristningar grad 2...

• Aleksandra Barnmorska

Hej! Det var mitt svar du kommentera. Artiklar och korrekt vetenskplig forskning kan du hitta på pubmed.com internetmedicin.com. För att hitta statistik på grad 1 och grad 2 ska du kolla efter hur många som hade infiltration som smärtlindring. Mina siffror är från 2011 och från vetenskpliga artiklar. Bla SFOG. Dessutom för vi statistik på arbetsplatsen och på min arbetsplats och vi har 2,1% av alla som sys av läkare dvs 3:je och 4;e gradens bristningar. Du får söka vetenskapliga artiklar om det ett tips på artiklar är; Pirhonen, JP., Grenman, SE., Haadem, K., Gudmundsson, S., Lindqvist, P., Siihola, S. et al. (1998). Frequency of anal sphincter rupture at delivery in Sweden and Finland ? results of difference in manual help to the baby ́s head. Acta Obstetricia Gynecologica. 77, 974-7., Backe, B., & Sahlin, Y. (2005). For mange fødande får sfinkterrupturer. Nor Lægeforen 5, 125., kolla även på SOS om hur många som infiltrererades då man infiltrerar när man syr. /alek

• Minnie7

Tackar. Ska kolla där. En del grad 3 missas ju och sys alltså inte av läkare vilket gör statistiken missvisande. Inte heller finns ju kopplingen med dem som haft en sk
    "normalförlossning" på pappret- dokumenterat sådan men som trots det fått div besvär. Den inrapporterade statistiken är ju från förlossningen och inte hur det egentligen blir efteråt. Ska kolla gynop och se om jag kan få fram hur många som tex op perinealplastik efter förlossningsskada men då fångar man ju bara återigen upp de som fått hjälp- utav rätt vårdgivare. Efterlyser fler kvalitativa undersökningar där kopplingen dokumenterad förlossningsskada kontra upplevd är gjord. Känns spontant som att många räknar med att man får stå ut med vissa förändringar efter, ffa en vaginal förlossning.

• Minnie7

Gick in på SFOG's men alla sjukhus är ju inte med i deras statistik så deras genomsnitt kändes ju inte så tillförlitligt. Väntar in socialstyrelsens statistik istället för 2011 dit alla sjukhus är tvungna att rapportera. Man kan inte som privatperson heller komma åt informationen i gynop registret (och det är kanske tur det) men den statistiken kanske man kan hitta någon annanstans. Varit inne och sökt artiklar också, men som sagt- de innehåller inte så aktuell statistik samt inte de kopplingar jag söker. Inte helt lätt att få fram hur många som egentligen ådrar sig förlossningsskador alltså och vilka konsekvenser det får i längden (både på kortsikt och på lång sikt), vilka har besvär men inte söker, vilka har besvär men får inte hjälp, vilka behöver opereras mm.

• Aleksandra Barnmorska

Jag vet att det finns en hel del kvalitativa studier gjorda av barnmorskor men från är om de är publicerade utan bara finns lagrade som d-uppsatser på universiteten där barnmorskeutbildningen finns. Ett tips är att ringa till universiteten och kolla. Kolla även barnmorskeförbundet. /aleksandra

• Minnie7

Tack, ska koll där. Hittade en kvalitativ igår så det är väl bara att fortsätta leta med ljus och lykta.

• Minnie7

Kejsarsnitten har jag redan ganska bra koll på . Läste en studie om att de som var mest nöjda med sin förlossning var de som genomgått ett valfritt planerat kejsarsnitt. Intressant. Så- alltså trots en högre risk för en viss typ av komplikationer är de ändå mer nöjda.

• Minnie7

Jo men självklart! Alla är vi ju olika. Tycker bara det är så intressant att kvinnor förlösta med det förlossningssätt med "högst" komplikationsrisk är mest nöjda. Då spånar man ju genast på varför? För att de själva fick vara med och påverka förlossningssättet kanske? Bara en tanke.

Svar på tråden Förlossningsskador