• Baby Doll

Progestoron för livmodertappen? Någon??

Jag ska få progesteron slidpiller som gör att min livmodertapp blir hårdare och håller sin längd (har fött mina 3 yngsta prematurt, varav ett par tvillingar) Och jag undrar om någon annan ska göra det, eller har gjort?? Det verkar vara ganska nytt här i Sverige, vore kul att höra om nån har vart med om samma? Kram

www.mybabydolls.blogg.se

Med 4 småttingar och gravid- mybabydolls.blogg.se
  • Svar på tråden Progestoron för livmodertappen? Någon??
  • Baby Doll
    sassabassa85 skrev 2012-08-24 16:46:42 följande:
    hej jag har fått det är i v 20+2 nu

Hur ofta ska du på kontroller?? Jag började med dom igår, jag är i vecka 19 + 6 idag. Har du också fött prematurt tidigare?

P.S TACK att du svarade :)

www.mybabydolls.blogg.se
  • snöboll1

Baby Doll, tror jag frågat dig tidigare men frågar nu igen. Vilket sjukhus går du på och vill du uppge namnet på din dr? Tog upp det här med prog med min läkare som inte kände till detta men skulle ringa till Huddinge och fråga (fått för mig att jag läst att du eller ngn annan fått det där, eller var det KS?) Tänkte att jag kanske kunde hjälpa henne på traven med ett namn...

• Zanzie
    snöboll1 skrev 2012-08-28 13:02:52 följande:
    Baby Doll, tror jag frågat dig tidigare men frågar nu igen. Vilket sjukhus går du på och vill du uppge namnet på din dr? Tog upp det här med prog med min läkare som inte kände till detta men skulle ringa till Huddinge och fråga (fått för mig att jag läst att du eller ngn annan fått det där, eller var det KS?) Tänkte att jag kanske kunde hjälpa henne på traven med ett namn...
    Jag blir helt irriterad på att de inte känner till progesteron. Det är ju den behandling med bäst evidensläge från vad jag sett.....

Har du gett din läkare den här: onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/14651858.CD004947.pub2/abstract

Här är en ppt på svenska med lite namn på läkare som nog går att kontakta: www.sfog.se/presentationer_sfogv08/Progesteron_YlvaVladic_Stjernholm.pdf
  • snöboll1

Tack Zansie!! håller just på att leta lite artiklar och ge läkaren så de här ska jag skicka! sista länken funkade inte men det gick ju att klicka in på sfog och sen leta upp därifrån (om andra vill se).

• Baby Doll
    snöboll1 skrev 2012-08-28 13:02:52 följande:

Hej, förlåt hade helt missat att svara! :/ Jag går på Huddinge och läkaren heter Ajne i efternamn (kommer inte ihåg förnamnet) Fråga, dom vet och är jätte duktiga där!Hör av dej när du får veta något! :)
    www.mybabydolls.blogg.se
  • snöboll1

Tack :) det verkar dock inte bli något progestron för mig. Läkaren hade pratat med några kollegor om det och de tolkar det som ngt som ges till dem som fött prematurt och inte vid sena mf. Men de har ingen erfarhet eller rutin för det alls i Gävle. Blev lite besviken då läkaren först sa att hon skulle ringa Huddinge men pratat med andra läkare i gävle och falun istället. Fick istället prog förra veckan och ska ta fram till cerclaget sätts...

• snöboll1
    Baby Doll skrev 2012-09-09 22:42:02 följande:
    Snöboll: Ok... Ja, progestoronet är ganska nytt, men visst borde dom ha kollat upp det åt dig! När ska du få cerklage? Kram!
    www.mybabydolls.blogg.se
    Hej igen! Ja jag blir lite irriterad när hon frågar läkare där det inte används istället för att ringa och prata med dem som använder det och vet ngt om det... jag har faktiskt själv nu mailat en läkare, Marja-Liisa, som en annan tjej hade i Huddinge för att få veta lite mer men inget svar än...  Cerklaget ska sättas nästa vecka när jag gått 14v. Börjar bli lite nervöst...kram!
Svar på tråden Progestoron för livmodertappen? Någon??