• Samunotis

Överbliven hundmat till katter?

Kan man ge överbliven hundmat (torrfoder) till katter om man bara ger lite åt gången
    blandat med annan kattmat?

• Svar på tråden Överbliven hundmat till katter?
  • Zalmiak

Om kattmaten någon gång tagit slut före hundmaten så har katterna fått av hundens. Annars går de ändå och äter ur hundens skål. De är lika nöjda för det. Vet inte hur det funkar i långa loppet dock men Sålänge katten äter det är det nog ingen fara :)

• Annelie 76

Nån enstaka gång kanske det funkar men det är alldeles för lite kött och livsviktiga näringsämnen i hundmaten för att katten ska kunna leva på det. Hundmat är mest spannmål och det bli katterna sjuka av (hundarna också men det tar längre tid för dem).

• Padda

Hej jag har lärt mig att man kan ge kattmat till hundar men inte tvärtom. Orsaken är att i hundmat fins det en hel del mer spannmål eftersom hundar är allätare, katter är rena köttätare och har känsligare mage. Ett kort tag funkar det säkert men jag tror nog inte det är bra i långa loppet ;)

• arianne03

Inte en bra idé. Katter behöver mer protein än hundar, och dessutom saknas det livsnödvändiga ämnet taurin i hundmat. Brist på detta kan leda till hjärtsjukdomar och blindhet. Även om man bara blandar ut lite så brukar kattmagar inte sällan reagera dåligt på foderbyten (diarré etc).

www.agria.se/katt/artikel/utfodra-din-katt-pa-basta-vis

• sweetbird

Vi ger våra katter endast hund mat samma som hunden . Gjort i alla år och de är inget fel på våra katter, dom är ute katter så dom jagar ju .

• nemo1
    sweetbird skrev 2012-08-22 17:29:58 följande:
    Vi ger våra katter endast hund mat samma som hunden . Gjort i alla år och de är inget fel på våra katter, dom är ute katter så dom jagar ju .
    Får jag fråga varför du ger katter hundmat? Snål eller bara dum?
  • sweetbird

Inget utav det :) dom klarar sig bra på hundmat med kyckling/lamm/ris/grönsaker i dom äter matrester dom får utav oss oxå , typ fisk och kött .sen jagar dom möss ,sork,fågel, :) dom är stall katter och enligt veterinär så är de inget fel på dom och vet har aldrig klagat på att dom äter hund mat :)

• ForReal
    sweetbird skrev 2012-08-22 18:41:37 följande:
    Inget utav det :) dom klarar sig bra på hundmat med kyckling/lamm/ris/grönsaker i dom äter matrester dom får utav oss oxå , typ fisk och kött .sen jagar dom möss ,sork,fågel, :) dom är stall katter och enligt veterinär så är de inget fel på dom och vet har aldrig klagat på att dom äter hund mat :)

Vilken tur att de jagar då. Men ändå så är det ju bara dumt att ge dem hundmat. Varför inte ge dem det bästa liksom, anpassat för dem? 

Till TS: Det är inte en god idé, eftersom katten kan bli få bristsjukdomar och problem med lite allt möjligt. Hundfoder innehåller oftast för lite kött, och som du vet är katter köttätare. Sen ska katter ha mer taurin än det är i hundmat.

• Fiona M

en av våra gamla katter snikade gärna i sig maten hunden lämnade.
    efter några veckor hade han en snygg hårlös "bikininederdel" som inte fick tillbaka håret förrän vi hindrade honom från att sno mat.
    (han jagade och åt kattmat också, så det var inga mängder hundmat, men tydligen fullt tillräckligt)

• arianne03
    sweetbird skrev 2012-08-22 18:41:37 följande:
    Men om de jagar så är det ju därför de klarar sig! Har du verkligen sagt att ni ger hundmat, och vet säger att det är ok? Skulle gärna vilja veta vilken veterinär det är!

Din historia är ju som de som säger att "MIN mamma rökte minsann när jag låg i magen, och det är inget fel på mig, så det kan inte vara så farligt"...
Svar på tråden Överbliven hundmat till katter?