• Anonym

Boende

Situation: Idag bor barnen hos mig och har gjort så i ett år efter våran seperation. Eftersom den andra föräldern blev deprimerad och inte orkade ha barnen, så har denne inte ens klarat av varannan helg. Nu har det dock blivit lite ändring och nu har denne haft dom typ 2-3 gånger ( två barn, en på 2 (tjej) och en på 4 (pojke)) mån till tor varannan vecka. Nu vill dock denne ha flickan varannan vecka och pojken mån till tor. Jag tror dock det är bättre att dom fortsätter så ett tag till och att vi fortsätter med något som funkar. Jag vill även inte ännu en gång separera barnen från någon som står dem mycket nära och hur ska man förklara att pojken inte är där osv...Den andra e dock envis och vill ha sin vilja promt igenom. Ska jag gå med på detta och uppmuntra umgänge eller ska jag vara rädd för att barnen ännu en gång blir åtsidosatta för personliga saker? Vi föräldrar har ett bra sammarbe så länge jag går med på det mesta. Men annars så funkar det inte...

• Svar på tråden Boende
  • Anonym

Varför inte prova du lär väl märka om det inte funkar. Säg att ni provar i 2 mån eller i höst och sen tittar hur ungarna mår. Att pojkeninte är med är väl inga problem säg bara att ni föräldern vill ha lite ensamt med äldsta ungen det är inga konstigheter

• FrökenKanSjälv

Jag skulle INTE dela på barnen! När man har separerade föräldrar så är syskonen en jättestor trygghet.

Och om man nu vill att bara ett av barnen ska bo vv så brukar man ju börja med den äldsta. Varför vill den andra föräldern bara ha det yngsta barnet längre tid?

• Anonym (nope)

Jag hade heller inte delat på barnen. Mina banr har alltid haft stor syskonkärlek men efter separationen för 1.5 år sedan så ser jag hur viktiga de är för varandra. Jag hade aldrig gjort det!!
    jag hade sagt att han får ha antingen varanann vecka på båda eller må-to på båda.

jag har dock varit i  samma sits med en deprimerad ex partner och det är inte att rekommendera att öka på i sån takt. Mitt x har gått från 1 natt i veckan till varannan helg med 2 nätter och det har inte gått klanderfritt kan jag säga.
    Det är en sak att vilja och sedan att verkligen orka med det en helt annan femma.
    jag hade nog sagt att vi kör på såhär med må-to några månader till...     

• Anonym

Tack för svaren. Jag vill inte heller dela på barnen och e också inne på att då i sådant fall får hon (inte han) köra varannan vecka med båda. Att hon vill ha den yngsta e nog för att det är en flicka (anser att dottern är i större behov av sin mamma). Jag e dock inne på att båda behöver sin mamma lika mycket...Är också mycket tveksam till att det kommer funka, men kan ju inte neka henne att ta tex dottern från dagis osv...Det blir ju även bråk och tjafs om det inte blir som hon vill och det är ju inte heller bra för barnen...Jag har gett henne förslaget med att köra det några månader till men det vill inte hon, samt att jag vill inte separera syskonen om några månader heller...

• Tramsa

Stå på dig och separera inte syskonen från varandra.
    (Sånt trams att flickan skulle behöva mamman mera än pojken gör, det låter snarare som om mamman behöver flickan och barn är inte gosedjur).

• Anonym (nope)

har ni gemensam vårdnad?
    Om du inte tycker att detta funkar så skulle jag försöka gå till familjerätten, om mamman inte lyssnar på dig och vad som är bäst för barnen. Du kan inte göra saker för att slippa tjafs om det går ut över barnen men förstår att du känner så. Jag har tänkt så måååånga ggr när mina barns pappa krånglar för SITT bästa och inte barnens bästa men det hjälper att stå på sig!! 

• Anonym

Ja vi har gemensam vårdnad. Ja vi har varit på familjerätten flera gånger. Med deras syn är ju att samarbete är det bästa...Dom tar ju inte upp vad som är bäst för barnen i olika situationer utan det ska vi föräldrar komma överens om...Och dom lägger sig inte vem som samarbetar (vi har haft muntligt avtal om varannan helg innan men hon missade 5 av dom 8 helgerna)...Nej inte göra saker för att slippa tjafs men återigen när det är tjafs så går det ju ut över barnen...

• FrökenKanSjälv

Jag tänker att du behöver vara stark och stå upp för dina barn. Att klara av umgänget vid några få tillfällen visar inte att mamman klarar av att ta hand om barnen varannan vecka. Visst får du stå ut med mycket tjafs från mamman om du står fast vid dagens umgänge men det är värre för barnen om du ger med dig och chansar på att mamman kanske klarar vv.

Som förälder får man helt enkelt stå ut med en massa saker för att det är bättre för barnen.

Svar på tråden Boende