• Foxy79

Vid vilken ålder började era barn gå hem från skola/fritids själva?

Funderar på vid vilken ålder barn börjar gå hem från skolan/fritids själva? För min dotter är det gång/cykelbana hela vägen och bara en 30-väg att gå över och där finns ett övergångsställe. Är en omväg för mig att cykla det hållet och lillebror får längre dagar på dagis då. Självklart är jag hemma tills hon kommer hem, hon är mogen och ansvarsfull så hon klarar det säkert men vill höra hur andra gör? Hon är 7 år.

• Svar på tråden Vid vilken ålder började era barn gå hem från skola/fritids själva?
  • Lilith Dark

Min dotter började gå hem själv på sexårs. Vi bor precis mitt emot skolan med bara en bussväg mellan, där det är 30. Hon ser sig noga för innan hon går över och det har funkat bra.

LILITH - Borderline och mamma lilith.se
  • DuTrorAttDuVet

min dotter är 7 o vi bor på samma gata som skolan, dock måste hon gå över vägen. Hon får inte gå själv trots att jag vet att hon skulle klara det. Det är resten av trafikanterna jag inte litar på!

• Tuffen

Min äldsta son har precis i dagarna börjat gå själv hem från skolan två dagar i veckan. Han är 9,5 år gammal. Ingen farlig väg och han är mogen för sin ålder, men vi har ändå väntat. Det är viktigt att barn får vara just barn LÄNGE. 7 år är för tidigt, tycker jag. 

• Lilith Dark

De blir väl inte tvungna att gå miste om sin barndom för att man går till/från skola själv? Det beror ju på barnet, vägen dit/hem och hur man själv är som förälder?

Står jag på min balkong ser jag dotterns klassrum. Det är bara bussar som åker på vägen mellan och de har full koll på att det finns skola där och mycket barn i rörelse, de kör inte ens 30 där. Det står även lärare på båda sidor av vägen morgon och eftermiddag. 

• Tuffen

Jo, för man ska inte behöva ta ansvar så tidigt. Men det är min personliga åsikt i frågan. 

• Lilith Dark

Min son som är sex år får dock inte gå själv då han inte alls ser sig för innan han ska över en väg. Så det beror som sagt på barnet.

• MrsKnapa

6-års vi bor mitt emot skolan ute på landet, tryggt här! Klart olyckor kan hända, men hittills har allt gått strålande :)

• Khaleesi

TILL skolan har de gått själva från ettan (sexårs för den yngsta), men sedan har vi hämtat på fritids upp till tvåan om de har velat. Har de hellre velat promenera hem själva så har de fått göra det från början av tvåan, när de fått husnyckel.

De behöver inte korsa någon bilväg.

Dagens språktips - DE kan bytas ut mot VI, och DEM kan bytas ut mot OSS. Lycka till!
  • Khaleesi
    Tuffen skrev 2012-08-22 17:51:10 följande:
    Jo, för man ska inte behöva ta ansvar så tidigt. Men det är min personliga åsikt i frågan. 

Jag antar att du då menar ansvaret för att få med sig alla skolsaker, lappar från fröken, gympakläder och ytterkläder hem?
    Dagens språktips - DE kan bytas ut mot VI, och DEM kan bytas ut mot OSS. Lycka till!
Svar på tråden Vid vilken ålder började era barn gå hem från skola/fritids själva?