Svartsjuk partner - Hjälp!
Har varit tillsammans med min pojkvän i över ett år nu och vi har det bra tillsammans. Jag har aldrig varit så kär i någon, och jag älskar honom verkligen. I början av vårt förhållande visade han små tecken på kontrollbehov. Han hade svårt att ta ett nej (inte så mycket i sexuella sammanhang) och var väldigt lättkränkt. Ofta är man ju lite fartblind i början av ett nytt förhållande, så jag blundande för det och avfärdade de små tendenserna som något tillfälligt. Givetvis eskalerade detta och nu kan man nog säga att hans svartsjuka dominerar hela relationen;
* Jag får inte ha på mig vad jag vill, om det är något som kan uppfattas som sexuellt utmanande (behöver inte vara urringat eller tajt, utan bara sexuellt enligt honom) så är det bara att glömma. Han säger inte uttryckligen att jag inte FÅR ha på mig det, men om jag har det så blir han skitsur och är kall mot mig i flera dagar. Jag låter mig med andra ord manipuleras.
* Han blir skitsur om jag har smink eller parfym på mig, då han anser att enda anledningen till att man har det är för att attrahera det motsatta könet.
* Han blir skitsur varje gång jag träffar mina vänner (vilket inte är speciellt ofta numer, bör tilläggas) och gnäller över att jag t.ex kommer hem försent, eller om jag har tagit en öl med dem så säger han att jag stinker alkohol. Vilket förvisso kan stämma... Men ändå. Han kallar även mina vänner för taskiga saker. Slampor, trash, horor, äckel osv. Han blir arg om jag t.ex har foton på mig och en vän synligt någonstans.
* Han överanalyserar saker jämt och ständigt. Gör en höna av en fjäder. Ja, ni vet. Typ, om jag säger hej till en manlig kollega så blir han så sårad och arg att vi bråkar i flera timmar om det.
Jag vill ha hjälp nu. Vad kan jag/han göra? Har försiktigt börja tänja på gränserna och det går bra, lite i taget. Men min konflikträdsla tar över... Jag vill inte bråka med honom. Han vägrar dock gå till psykolog, då han anser att det inte är ett mentalt problem att "känna". Att han inte vill passa in i normen osv.
Något som känns igen?
//OhDarling