• OhDarling

Svartsjuk partner - Hjälp!

Har varit tillsammans med min pojkvän i över ett år nu och vi har det bra tillsammans. Jag har aldrig varit så kär i någon, och jag älskar honom verkligen. I början av vårt förhållande visade han små tecken på kontrollbehov. Han hade svårt att ta ett nej (inte så mycket i sexuella sammanhang) och var väldigt lättkränkt. Ofta är man ju lite fartblind i början av ett nytt förhållande, så jag blundande för det och avfärdade de små tendenserna som något tillfälligt. Givetvis eskalerade detta och nu kan man nog säga att hans svartsjuka dominerar hela relationen;

* Jag får inte ha på mig vad jag vill, om det är något som kan uppfattas som sexuellt utmanande (behöver inte vara urringat eller tajt, utan bara sexuellt enligt honom) så är det bara att glömma. Han säger inte uttryckligen att jag inte FÅR ha på mig det, men om jag har det så blir han skitsur och är kall mot mig i flera dagar. Jag låter mig med andra ord manipuleras.

* Han blir skitsur om jag har smink eller parfym på mig, då han anser att enda anledningen till att man har det är för att attrahera det motsatta könet.

* Han blir skitsur varje gång jag träffar mina vänner (vilket inte är speciellt ofta numer, bör tilläggas) och gnäller över att jag t.ex kommer hem försent, eller om jag har tagit en öl med dem så säger han att jag stinker alkohol. Vilket förvisso kan stämma... Men ändå. Han kallar även mina vänner för taskiga saker. Slampor, trash, horor, äckel osv. Han blir arg om jag t.ex har foton på mig och en vän synligt någonstans.

* Han överanalyserar saker jämt och ständigt. Gör en höna av en fjäder. Ja, ni vet. Typ, om jag säger hej till en manlig kollega så blir han så sårad och arg att vi bråkar i flera timmar om det.

Jag vill ha hjälp nu. Vad kan jag/han göra? Har försiktigt börja tänja på gränserna och det går bra, lite i taget. Men min konflikträdsla tar över... Jag vill inte bråka med honom. Han vägrar dock gå till psykolog, då han anser att det inte är ett mentalt problem att "känna". Att han inte vill passa in i normen osv.

Något som känns igen?

//OhDarling

• Svar på tråden Svartsjuk partner - Hjälp!
  • Anonym (Lämna)

Han vill inte gå till en psykolog säger du, då måste nog du göra det om du inte har kraft att på egen hand lämna honom. Det kommer inte bli bättre, med tiden kommer du normalisera detta beteende om du stannar kvar. Du kommer bli en spillra av ditt forna jag om jag ska dra till med fina ord. Ta hand om dig.

• mpermper

Om han inte vill ha hjälp att hantera sin extrema svartsjuka så lämna honom. Det kommer inte att bli bättre - tvärtom.

• OhDarling

Nej, jag misstänker det :( men han är ju liksom allt jag vill ha i övrigt. Finns ingen annan jag vill vara med liksom. Så jag vill kunna fixa detta :(

• Bradbury

Om han vägrar söka hjälp kan du inget annat göra än att lämna. Gör det nu, innan det är försent.

• OhDarling

Han tycker ju liksom inte att han kan "känna fel", vilket ju är sant. Han är aldrig våldsam, tvärtom, han gråter mycket. Fan, skitsituation. Hade jag läst detta av någon annan så skulle jag ju också råda den personen till att dumpa. Tyvärr svårt när man älskar idioten :(

• Anonym

Det finns andra lika fina killar utan detta beteende. Om han inte förstår att det är ett problem som HAN har och han inte vill ha hjälp med det så nej, då skulle jag lämna

• Bradbury

Fast spelar det någon roll att han inte slår? Han begränsar dig och förminskar dig!
    Vad händer om du har något urringat på dig och smink?

• OhDarling

Ptja, han skulle påpeka det lite slarvigt och så skulle det bli en diskussion. Han skulle jämföra att jag sminkar mig med prostitution, att det är "samma sak och lika illa" osv. Men jag brukar sminka mig några ggr i veckan ändå :)

• OhDarling

Jag tillåter inte att han gör det, har försökt förklara för honom att jag inte behöver höra alla hans åsikter. Vilket funkar ibland. Men jag vet ju vad han tycker hela tiden och vad han egentligen vill säga, så ja. Det hjälper väl sådär.

Men ja, han förminskar mig. Absolut. Vi är olika, och ingen av oss vill göra slut.

Suck. tänker på en framtid utan honom och får ren och skär panik, har aldrig känt så med någon annan. Jag är nog beroende.

Svar på tråden Svartsjuk partner - Hjälp!