• capricorn89

KUB eller inte?

Är det någon som vill dela med sig lite om hur det var när ni gjorde KUB? Skrattande Vet inte om jag verkligen vill göra det än. Såklart kan det vara roligt med ett UL men det måste ju vara fruktansvärt påfrestande att vänta på provsvar och grejer? Och om man verkligen bestämmer sig för att göra fostervattensprov senare, med risk för missfall och grejer, hur hanterar man det? Min sambo tycker absolut att vi ska ta chansen att  göra det men jag vet inte jag...
    Vad fick er att bestämma er? Nyfikenhet? Extra UL? Rädsla? Hur fungerar det hela? Fick inte direkt nån vidare förklaring hos BM...  

• Svar på tråden KUB eller inte?
  • KMW

Vi valde att göra kub med barn nr två men inte när jag väntade ettan. Beslutet grundade sig egentligen på två saker. Den ena var att jag var supernojjig just då och skulle kunna gjort vad som helst för att få ett levnadstecken från bebisen, och det andra var känslan "vi har ett friskt barn, inte kan vi möjligtvis ha sån tur igen?".
    Jag lämnade blodprovet några dagar innan och fick därför svar på testet där och då, direkt efter ultraljudet.
    Jag tycker dock att man ska ta sig en funderare på vad man ska göra med resultatet redan innan bestämmer sig för om man vill göra kub eller inte. Hur går man vidare, OM man går vidare ifall man får en låg siffra?
    Allt under 1:200 räknades som en risk sa barnmorskan, men då ska man tänka på att det fortfarande bara betyder att det är 0,5% risk att barnet faktiskt föds med Downs...

• Vendelsö

Jag är 37 och väntar mitt tredje barn. Pga min ålder och därmed förhöjd risk för kromosomavvikelser valde jag att göra kub. Jag hade redan innan bestämt mig för att gå vidare med fvp eller mkp vid hög risk. Hade dessutom också tänkt mig abort om avvikelser kunde konstateras. Jag har besvärliga graviditeter och det känns svårt att genomgå om barnet inte skulle vara friskt. Eftersom jag tagit blodprovet för tidigt fick jag inte kub-svaret vid ultraljudet utan fick ta nytt prov och fick svar via telefon en vecka senare. Det var en jobbig väntan. Se fick jag mycket bra siffror och gjorde ingen ytterligare utredning.

• Pnume

Vi valde att göra kub för vi dels ville veta hur det stod till där inne

• Boombabymamman

Vi valde att göra det på grund av min ålder (39), och planen var att vid dåliga siffror gå vidare med fvp, just för att vi faktiskt ville veta. Sen är jag tveksam till om jag hade kunnat göra abort så sent för en sån sak som downs syndrom, men man kan ju göra fvp bara för att man vill ha information, kunna förbereda sig för ett sånt barn, kanske ta kontakt med likasinnade föräldrar. 
    Nu blev det inte fvp eftersom siffrrorna var så pass bra (1/1700).

• Alisma

Gjorde kub för 3 v sedan pga min ålder, 35. Vi fick, vad jag tyckte var, dåligt resultat: 1:249. Därför valde vi att göra fvp. Det har nu gått 1 v sedan dess och jag är fortfarande nervös och rädd för att få missfall. Nu ska vi vänta ytterligare 2 v på provsvar. Allt detta känns jättejobbigt. Så tänk noga igenom vad ni gör om ni får ett dåligt kub och ev fvp resultat.
    All väntan och oro är inte värt det för att man är nyfiken och vill göra ett ul tidigare tycker JAG. Även om jag vet hur man läängtar efter ul;). Men vi har dåliga tidigare erfarenheter och oroar oss ändå så det känns värt för oss absolut!
    Önskar er all lycka till med ert beslut:)!

• Boombabymamman
    Alisma skrev 2012-08-22 20:58:54 följande:
    Gjorde kub för 3 v sedan pga min ålder, 35. Vi fick, vad jag tyckte var, dåligt resultat: 1:249. Därför valde vi att göra fvp. Det har nu gått 1 v sedan dess och jag är fortfarande nervös och rädd för att få missfall. Nu ska vi vänta ytterligare 2 v på provsvar. Allt detta känns jättejobbigt. Så tänk noga igenom vad ni gör om ni får ett dåligt kub och ev fvp resultat.
    All väntan och oro är inte värt det för att man är nyfiken och vill göra ett ul tidigare tycker JAG. Även om jag vet hur man läängtar efter ul;). Men vi har dåliga tidigare erfarenheter och oroar oss ändå så det känns värt för oss absolut!
    Önskar er all lycka till med ert beslut:)!
    Men om det har gått en vecka kan du inte åtminstone släppa oron för missfall? Det sker väl inom några dagar i så fall? Jag håller tummarna för att ni får ett fint resultat!
  • Vendelsö

Vi fick 1:8200 ca och det är klart bättre än enbart åldersrisken som skulle ligga runt 1:150.

• Lilla fjunet

Jag gjorde kub till största delen för att jag ville se våran bebis. Sen fick jag väldigt bra siffror ( 1:16000) mkt pga min låga ålder. Men man ska inte helt stirra sig blind på siffrorna, jag känner en som fixk1:3000 och det blev ett barn med DS.

• KMW

Man utgår ifrån tre kriterier. Kvinnans ålder ger en risksiffra, tror att jag vid 33 års ålder hade en risk på någonstans runt 1:600, enbart utifrån åldern. Tillsammans med mätningen av fostrets nackspalt och blodprovet så tas sedan fram en siffra hur stor risk det är att få ett barn med Downs eller dom andra två kromosomsjukdomarna dom också gör en riskbedömning på.
    Totalt fick jag 1:11000 på Downs och runt 1:300 000 och högre på dom andra två, så den typen av kromosomavvikelse är extremt ovanliga.
    Bm sa också till mig att man ibland kan se redan på kub-ultraljudet om barnet misstänks ha Downs då barn med Downs ofta inte har ett utvecklat näsben så tidigt i graviditeten...

• Alisma

Första dygnet ska vara värst och sen trodde jag att det var Max en v man skulle behöva oroa sig. Men när jag googlade runt i morse för att få detta Bekräftat var svaret jag hittade, på ngn "läkarsida", att det är en förhöjd missfallsrisk 2 v efter fvp är taget. Ghaa!!

• Mrs Smith

Jag tycker att det här med KUB är jättesvårt. Det ger inga garantier utan är endast en sannolikhetsbedömning.

KUB svarar egentligen ja eller nej på frågan: Ska jag göra ett fostervattensprov? Om man får svaret att risken är 1:200 eller högre då säger statistiken att du bör göra ett fostervattensprov eftersom det är inom spannet 1:2 - 1:200 som man hittar ca 90% av barn med vissa kromosomavvikelser (faktiskt inte enbart de 3 som man får siffror för). Får du en lägre sannolikhet dvs 1:201 - blir svaret på frågan: Nej, du bör inte göra ett fostervattenprov.

Resterande (ca) 10% av fostren med kromosomavvikelser finns inom spannet 1:201 -.

Siffran upp till 1:200 har man kommit fram till genom att samla data från ca 300 000 graviditeter.

Jag är 34 år och vi fick en siffra på 1:847. Siffran säger: Nej, du ska inte göra fostervattenprov. Att jag har en mer än halverad risk i förhållande till min ålder samt att risken även är något lägre i förhållande till hela populationen (alltså alla barn som föds).

Jag har haft väldigt svårt att hantera kub-svaret och hade antagligen haft svårt att hantera det även om vi fått 1:20 000 (som i vissa landsting är den lägsta sannolikheten man kan få). Anledningen är att svaret som kub-testet gav inte är ett ja- eller nej-svar på frågan som jag egentligen ville ha svar på.

För min egen del kan jag säga att jag inte vet om kub var en så bra sak att göra - undersökningen lämnade mig med fler frågor än svar. Svar som jag kommer att få reda på när barnet väl är här. Hade jag inte gjort kub skulle jag nog ha ångrat mig men tyvärr innebar/innebär undersökningen mer oro för mig än vad som kan anses hälsosamt. Att det skulle bli så kunde jag inte känt till - är ju inte synsk. Man vet heller inte hur man reagerar i sådana här situationer. Jag kanske hade reagerat med ännu mer oro om vi inte gjort testet.

Nu blev det långt - men det här är min åsikt/mina känslor om kub i alla fall.

Svar på tråden KUB eller inte?