• Anonym

Privata kliniker som genomför kvinnlig sterilisering?

Jag har ansökt om att få sterilisera mig hos landstinget i mitt län men fått avslag då de endast genomför sterilisering om det finns starka medicinska orsaker. De hänvisade mig att kontakta en privatklinik men jag har letat och letat och hittar ingen som genomför kvinnlig sterilisering. Så nu undrar jag om någon av er har tips på en privatklinik som genomför kvinnlig sterilisering, någonstans i Sverige, spelar ingen roll var.

• Svar på tråden Privata kliniker som genomför kvinnlig sterilisering?
  • gravid

Oj va lustigt att dem inte gör det i ditt landsting..

Här i Kristianstads kommun gör dem..

Vad får du upp om du googlar?

• Anonym
    gravid skrev 2012-08-22 20:26:38 följande:
    Oj va lustigt att dem inte gör det i ditt landsting..

Här i Kristianstads kommun gör dem..

Vad får du upp om du googlar?
    Varför är det lustigt?
    Landsting ska ägna sig åt sjukdom, och är motiveringen att de gör det om det är medicinskt idikerat räcker väl gott och väl? Pengar behövs mer för annat, prioriterade sjukdomar. 

TS: har inget svar på din fråga tyvärr, men Sophiahemmet i Stockholm? Carlanderska i Göteborg?    
  • Anonym

Tack Amanda, ska kolla upp det. Ska även kolla upp Sophiahemmet och Carlanderska. Lustigt kanske inte är det uttryck jag skulle använda men däremot orättvist då det allra flesta landsting i Sverige genomför sterilisering och det finns en lag som säger att man har rätt att få sterilisering om man vill det: www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/sfs_sfs-1975-580/ Sen går det att diskutera huruvida det ska betalas med skattemedel eller inte men de borde iaf kunna erbjuda sterilisering och att man då får bekosta det själv. Jag tycker bara att det ska vara lika för alla oavsett vilket landsting man tillhör. 

• gravid

Lustigt/orättvist sak samma.

Varför gör dem inte det i ditt landsting Oman nu har rätt till det menar jag.

Här får vi sätta upp oss på kö, kan ta upp till 6 månader innan du får en tid.
    Dem samlar på sig alla ansökningar och gör dem samtidigt en dag.

• Anonym

Enligt överläkaren så ingår det inte i landstingets utbud och de utför det endast om det finns medicinska orsaker och man inte kan använda några andra preventivmedel (lite svårt att hävda att man inte kan använda kondom...) När jag påpekade att Socialstyrelsen har påtalat att landstingen enligt lag är skyldiga att erbjuda sterilisering så svarade hon att hon vet det men att det inte är inprioriterat i budgeten och att de därför inte kan gå med på något betalningsåtagande om ett annat landsting skulle genomföra steriliseringen heller.

• Dr Mupp

Mitt landsting sa nått liknande, jag lurade systemet och fick steriliseringen och det till och med utan att betala de 10 000 det egentligen kostar. 

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Anonym

Intressant, hur gjorde du då???

• Dr Mupp

Blev gravid, fick igenom kejsarsnitt och bad dem sterilisera samtidigt. Tog några minuter extra bara. 

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Fabella

jaha. Det blir ju lite svårt för mig att köra den metoden.

• Anonym

Haha ja men det funkar inte för mig, jag vill inte ha fler barn Glad

• Anonym (leg sjuksköterska)
    Anonym skrev 2012-08-22 21:37:00 följande:

Varför är det lustigt?

Landsting ska ägna sig åt sjukdom, och är motiveringen att de gör det om det är medicinskt idikerat räcker väl gott och väl? Pengar behövs mer för annat, prioriterade sjukdomar. 

TS: har inget svar på din fråga tyvärr, men Sophiahemmet i Stockholm? Carlanderska i Göteborg?    

Bara en liten faktaförtydning i en annats gammal tråd. Som leg sjuksköterska kan jag säga att landstingens uppgift (i detta sammanhang) är HÄLSA OCH SJUKVÅRD. Med ovanstående argumentation skall landsting inte befatta sig med preventivmedel överhuvudtaget. Och då skulle de oönskade graviditeterna och aborterna strömma in. Detta är sedan inte detsamma som att jag säger att prioriteringar inte måste göras men vi börjar allt mer och mer "tumma på gränserna" för vad vi bara rakt av kan neka patienter (och där landsting kan sätta upp egna definitioner för vad medicinska själ innefattar inom olika områden osv). Detta är inget argumentationsinlägg utan enbart ett förtydligande om sjukvårdens roll i preventilmedelssamanhang. //leg sjuksköterska, SLL
  • Anonym (leg sjuksköterska)

Stavningsprogrammet i mobilen ville inte riktigt hänga med

• elmadumle

Konstigt att det är så olika, tillhör örebro län och usö gör steriliseringar, man betalar bara den vanliga avgiften. (om de inte ändrat nyligen)

Svar på tråden Privata kliniker som genomför kvinnlig sterilisering?