• friper

Väger 100 kg och ska köpa häst! Går det?

Jag är 32 år och för första gången i mitt liv kan min dröm bli verklighet, jag kan köpa en häst!
    Var aktiv inom ridning under hela tonårstiden. Flyttade till storstan och fick två barn som nu blivit skolmogna
    och tiden och pengarna nu finns.
    Problemet är att jag gått upp till 100kg och undrar vilken häst jag ska köpa som klarar att bära mig?
    När jag red som mest vägde jag runt 80kg och aldrig kommenterade nån min vikt för att rida. Inte heller så
    var hästarna påverkade negativt. Jag red mest nordsvensk, fjording, varmblod och halvblod för det kändes bäst.
    Kan jag fortfarande rida dessa raser?
    Kan säga att jag inte ridit på drygt 10år, så ovan är jag ju till en början. Efter de år jag red fick jag rejäla vadmuskler
    som jag bibehållit och dansat en del jazz som stärkt min balans.Är aktiv både på jobbet och fritden så tränad är
    jag ju en del trots min vikt. Har även låg ämnesomsättning(hypothyreos)som gör att jag har svårare att gå ner i
    vikt men jag kämpar på ändå!

Vilka raser rekommenderar ni? Kan jag rida mina älskade kallblod?

Hoppas ni kan ge mig svar!

• Svar på tråden Väger 100 kg och ska köpa häst! Går det?
  • alifewithoutme

Tyngre hästar, såsom kallblod eller större maffiga halvblod skulle med all säkerhet klara av din vikt. Män väger ju oftast runt 90-100 utan att ens vara överviktig. 

Min åsikt är att du hellre ska välja grövre, större kallblod och inte små (mankhöjdsmässigt) nätta hästar. 

• zahara

Alltså jag väger runt 95-97 kg när jag red med min varmblod sto.
    Jag väljer häst om det står eller att ägaren säger att hästen är viktbärande
    Så du kan rida om du vill jag väljer häst om det är viktbärande kanske det är något som skulle vara bra för dig

• Apocalypso

Har du bara balansen så kan du rida samtliga de raser du räknar upp, sett till individen, men varför köpa häst och inte börja som medryttare? Det är mycket jobb och ett stort ansvar och även om du red mycket förr så antar jag att du inte haft egen häst tidigare? Mjuka upp dig med att börja som medryttare, gå över till att bli fodervärd och köp sedan egen häst när du är varm i kläderna. Skrattande

Only weak men fear strong women!
  • Nathaniels mamma
    Apocalypso skrev 2012-08-22 20:45:51 följande:
    Har du bara balansen så kan du rida samtliga de raser du räknar upp, sett till individen, men varför köpa häst och inte börja som medryttare? Det är mycket jobb och ett stort ansvar och även om du red mycket förr så antar jag att du inte haft egen häst tidigare? Mjuka upp dig med att börja som medryttare, gå över till att bli fodervärd och köp sedan egen häst när du är varm i kläderna. Skrattande
    hon är 32 år gammal, hon vet nog vad hon gör..
  • Apocalypso

Vad har hennes ålder med saken att göra? Isf hade hon väl knappast frågat, eller hur? Inte för att du har något att tillföra tråden eller har ett skit med mitt svar att göra. Obestämd

• Nathaniels mamma
    Apocalypso skrev 2012-08-22 20:53:24 följande:
    Vad har hennes ålder med saken att göra? Isf hade hon väl knappast frågat, eller hur? Inte för att du har något att tillföra tråden eller har ett skit med mitt svar att göra. Obestämd
    Hon frågade inte o,m de var jobbigt att äga en häst utan om det gick pga hennes vikt.  Inte för att du vet om jag har något att tillföra tråden, förstår inte varför du blev så upprörd.
  • Apocalypso

Du svarar inte TS utan lägger dig i mitt svar istället, så du har inget att tillföra. Tungan ute

Hon har inte ridit sedan tonåren och aldrig ägt häst, klart som Demon att hon är ute på djupt vatten om hon inte ens vet vad hon kan köpa/rida!

• Nathaniels mamma
    Apocalypso skrev 2012-08-22 20:59:49 följande:
    Du svarar inte TS utan lägger dig i mitt svar istället, så du har inget att tillföra. Tungan ute

Hon har inte ridit sedan tonåren och aldrig ägt häst, klart som Demon att hon är ute på djupt vatten om hon inte ens vet vad hon kan köpa/rida!
    Well, ha en trevlig kväll :)
  • lindalinaa
    Apocalypso skrev 2012-08-22 20:59:49 följande:

måste bara fråga.... vart exakt skrev hon att hon aldrig ägt en häst?

och även om hon aldrig ägt en häst är det ju faktiskt hennes val om hon vill köpa en!
    om hon känner att hon är redo att köpa en häst ska väl ingen kommentera att de är bättre hon blir medryttare?! bara för att man inte vet hur viktbärande en del raser är... herregud...
  • Apocalypso

Herregud själv, hon skriver ju att hon kan för första gången köpa en häst, är du inte läskunnig eller förstår du inte vad du läser? Förvånad

Ska jag ta det en gång till, lite långsammare? Jag föreslår att hon börjar som medryttare, fortsätter med att bli fodervärd och sedan köper en häst när hon är med i matchen igen!!! Hur svårt är det att förstå, egentligen, att en person kan vara lite ringrostig efter att inte hållit på med hästar på över 10 år och aldrig haft en egen? Tyst

Läs om inlägget 100 ggr till om det hjälper dig. Drömmer

Svar på tråden Väger 100 kg och ska köpa häst! Går det?