• Anonym (Pappa)

Mamman trakasserar!!

Jag fick för ett tag sedan ensam vårdnad om min son. Hans mamma och jag har sedan flera år en väldigt spänd relation. Nu på senare tid känner jag att det har eskalerat lite. Hon ringer mig och ska ständigt klaga på saker, saker som inte stämmer i mina ögon. Hon i princip säger att det är mitt fel att sonen är besvärlig när han är hos henne och tycker att jag ska ta itu med det.

Problemet är att jag inte ser något problem utöver vad som kan tyckas vara "normalt". Barn är ju trotsiga, de gör inte alltid som man vill. Så är det ju.
    Det känns mer som att mamman nu gör allt för att svartmåla mig. Påstår att sonen bara sitter vid facebook(något HON introducerade honom till, jag sa innan nej till att skaffa honom ett facebook), vi hittar inte på något, jag lagar dålig mat etc etc...

Det finns ingen sanningshalt i något av detta. Jag gör och har alltid gjort det som varit bäst för honom. I veckorna leker han exempelvis med kompisar så ofta han kan. Det händer då att de exempelvis visar varandra olika knep och sånt i den uppsjö av facebookspel som finns. Facebookande är jag väldigt restriktiv med ska jag tillägga, vill inte att han sitter för mycket med det.
    Hon har till och med mage att klaga på MIG för att han, då hon skriver till honom på Facebookchatten, säger att han leker med en kompis och inte har tid att prata just då. Hon ska bland annat ha svarat honom "Det skiter jag i", sen surnat till.

Ärligt talat är jag efter alla år trött på att ständigt få ta massa skit från henne. Så då undrar jag:

Finns det någon mer med liknande problem med den andra föräldern? Vad kan man göra åt detta?? Kan jag exempelvis byta nummer till något hemligt och därefter sköta kontakten med henne exempelvis genom soc??

Jag orkar verkligen inte med denna människa mer. Det tycks aldrig bli bättre vad jag än gör. Jag har aldrig hindrat min son från att åka till henne över skollov och sånt(Vi bor på olika orter). Jag pratar inte skit om henne inför honom. När sonen är arg på henne så försöker jag så gott jag kan peppa honom, att han i alla fall är hennes mamma och att hon vill prata med honom och träffa honom.

Men just nu känner jag mig rätt uppgiven och vet inte vad jag ska göra. Råd??

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-27 18:13
    Tack igen för alla svar...

Tror jag kommer styra över kontakten till mail, samt, som en skrev, skaffa en mobil till med ett nummer som bara används till henne och när sonen är där.

• Svar på tråden Mamman trakasserar!!
  • MrsKnapa

Ring till socialtjänsten och rådfråga dem? Ni ska ju inte behöva må dåligt någon av er "/ ställ krav :)
    Lycka till!!

• Chianti

Soc kommer inte sköta kontakten åt er, nån måtta får det faktiskt vara på hur mycket samhället ska curla.
    Däremot behöver du inte prata ned henne. Sluta svara bara. Be henne maila dig. Mailar hon skit så deleta det mailet helt enkelt. Och maila henne när du behöver upplysa henne om saker som gäller barnet.

Så gjorde vi då bonusarnas mamma fastnade i ett evigt ältande. Hennes försök att nå mannen intensifierades en period men efter ett par månader insåg hon att det var lönlöst att jaga honom och accepterade att han vägrade prata med henne.
    Efter ytterligare en tid så svarade han när hon ringde men då hade hon lärt sig läxan och passade sig noga för att säga något som kunde leda till att han sonika la på luren i örat på henne.

Tråkigt att det ska bli så. Men lycka till.

• Anonym (Pappa)

Tack för era snabba svar. Familjerätten ska jag i alla fall ringa till. Soc gör nog inte nåt speciellt insåg jag efter jag postat och dessutom läst svaret här. Självklart kan de ju inte lägga resurser på sånt när det finns betydligt värre problem hos andra familjer...

Just det där att maila känns som ett alternativ. Då borde jag ju kunna byta nummer med, till ett hemligt, då jag ändå ju är anträffbar via mail.
    Att inte svara när hon ringer blir svårt. Hon har hemligt nummer, så då ser jag ju inte om det är hon som ringer tyvärr. Annars vet jag att det finns appar för att spärra nummer, men det funkar ju inte på hemligt...

• Anonym (****)

Jag tycker inte du ska skaffa hemligt nummer. Tänk om det händer din son något när han är där och hon inte kan få tag på dig! Det hade du aldrig förlåtit dig själv. Däremot när hon ringer, säg helt lugnt att du inte längre tänker lyssna på hennes påhopp och om det inte är akut, då vill du att hon mailar eller skickar sms. Du svarar henne sedan inte på "bullshit". Lycka till!

• Iam

Gör som min sambo gjorde med sina barns mamma. 

Han skickade ett mail där han förklarade att han inte ser att kommunikationen fungerar eftersom hon hela tiden skriker, gormar och bråkar. Sen förklarade han att han from nu bara ville ha kontakt via mail och eventuellt sms. Telefonsamtal är endast till för akuta saker. Om hon ringer och skriker kommer han att lägga på luren, och kommer så att göra varje gång det inte är akut rörande barnen. 

På detta sätt fanns det svart på vitt hans inställning och anledningar om hon skulle börja anmäla honom.
    Därefter höll han det han skrivit konsekvent.

Information till henne skickade han via mail. Var det viktiga lappar tog han även foto och bifogade så att hon verkligen såg vad det handlade om och inte bara fick hans översättning.  

• Anonym (Pappa)
    Anonym (****) skrev 2012-08-23 14:52:44 följande:
    Jag tycker inte du ska skaffa hemligt nummer. Tänk om det händer din son något när han är där och hon inte kan få tag på dig! Det hade du aldrig förlåtit dig själv. Däremot när hon ringer, säg helt lugnt att du inte längre tänker lyssna på hennes påhopp och om det inte är akut, då vill du att hon mailar eller skickar sms. Du svarar henne sedan inte på "bullshit". Lycka till!
    Bra poäng!! Jag tänkte faktiskt inte på det där. Så hemligt nummer känns absolut inte som ett alternativ längre.. Det hänger med andra ord fortsatt på mig helt och hållet att bara bita ihop och försöka ignorera alla påhopp, samt försöka styra över till mail och sms, som andra föreslår.
  • Anonym (Pappa)
    Iam skrev 2012-08-23 14:59:54 följande:
    Gör som min sambo gjorde med sina barns mamma. 

Han skickade ett mail där han förklarade att han inte ser att kommunikationen fungerar eftersom hon hela tiden skriker, gormar och bråkar. Sen förklarade han att han from nu bara ville ha kontakt via mail och eventuellt sms. Telefonsamtal är endast till för akuta saker. Om hon ringer och skriker kommer han att lägga på luren, och kommer så att göra varje gång det inte är akut rörande barnen. 

På detta sätt fanns det svart på vitt hans inställning och anledningar om hon skulle börja anmäla honom.
    Därefter höll han det han skrivit konsekvent.

Information till henne skickade han via mail. Var det viktiga lappar tog han även foto och bifogade så att hon verkligen såg vad det handlade om och inte bara fick hans översättning.  
    Bra förslag!! Jo, det är väl det som det lutar åt. Hon säger dock att hon inte alltid har tillgång till mail. Bland annat sa hon så när vi skulle få dom i vårdnadstvisten i tingsrätten. Jag fick domen via mail direkt dagen innan den kom med posten med, medan hon påstod att hon inte kunde komma åt mailen. Men Facebook kunde hon uppenbarligen sitta vid, eftersom hon spelade spelen med sonen..

Men jag ska absolut styra över till mail/sms. Känns inte som det finns andra alternativ. Det är bara slöseri med tid att behöva lyssna på alla hennes påhopp.
  • Iam
    Anonym (Pappa) skrev 2012-08-23 15:56:03 följande:
    Bra förslag!! Jo, det är väl det som det lutar åt. Hon säger dock att hon inte alltid har tillgång till mail. Bland annat sa hon så när vi skulle få dom i vårdnadstvisten i tingsrätten. Jag fick domen via mail direkt dagen innan den kom med posten med, medan hon påstod att hon inte kunde komma åt mailen. Men Facebook kunde hon uppenbarligen sitta vid, eftersom hon spelade spelen med sonen..

Men jag ska absolut styra över till mail/sms. Känns inte som det finns andra alternativ. Det är bara slöseri med tid att behöva lyssna på alla hennes påhopp.
    Undanflykter kommer du att få höra i mängder. Ignorera. 

Allt som kommer ur hennes mun som inte är vettigt, ignorera.
    Har du henne i luren, lägg på.
    Står hon i dörren, stäng.
    Ignorera.
    Det är tyvärr det enda som fungerar.  
  • Anonym (Kontakta FR :-))

Ha kvar all mejlkontakt eller annat skriftligt ifall det skulle bli processande i framtiden.
    Skriv dagbok över både bra och dåliga saker från bägge håll avsende kommunikation. Dels kan det ge ett annat perspektiv; kanske det som är bra väger över och/eller du får kanske en mer nyanserad bild. Dels är det bra att ha i en eventuell framtida process.

Jag tycker visst at du kan "belasta" samhällets tjänster! Skattemedel går ju till sådant! Ring familjerätten för stöd och råd i frågan. Det är din rättighet att få hjälp av samhällsinsatser. Det du tycker är jobbigt behöver ju inte vara jobbigt i andras ögon och jag tycker inte någon ska/kan förringa den oro du känner.  Be INTE om ursäkt för din oro och dina funderingar!

Så mitt råd är att du kontaktar familjerätten för att åtminstone du får snacka lite och förhoppningsvis finna lösningar.

Vi har varit, och är, i samma situation.  Ofta är den dä känslan i maggropen korrekt men det kan också bara vara just "en känsla" utan föränkring i verkligheten.       

• Litet My

Säger som de andra

Använd mailen, och svara vänligt på det som är relevant för umgänge/om barnet och bemöt inte resten.

Byt inte nummer utan svara, men så fort samtalet börjar handla om påhopp och dumheter så svara "detta har ingenting med barnet att göra" och lägg på. Vi gjorde så när sonens pappa och hans nya höll på att hotade, där kollade till sist polisen allting, och det slutade med tingsrätten och dom för hans del,kan lova att det var gott att ha skriftliga bevis på att jag svarat korrekt och relevant jämfört med dem och att det tydligt syntes vem som hotade och betedde sig illa.

Även om det inte handlar om hot i ditt fall så kan dagen komma då saker och ting måste fram på bordet, och då är mailväxling och sms växling väldigt bra att ha, så spara allt.        

Svar på tråden Mamman trakasserar!!