• DorisDaySthlm

Hitta livförsäkring vid dödsfall?

Någon som känner till hur man kan hitta en livförsäkring (eller liknande) vid dödsfall, om man gör bouppteckningen själv och inte använder sig av en bouppteckningsman?

Vi har anledning att tro att det finns en försäkring till efterlevande.

Det finns 500 försäkringsbolag i Sverige, ska man ringa runt?

• Svar på tråden Hitta livförsäkring vid dödsfall?
  • Anonym (Been there...)

Tillhör du dödsboet kan du kolla utdrag från banken för att "spåra" pengarna. Det gjordes inte när min farmor dog trots att jag påtalade att hon betalat till en gruppförsäkring under flera år...

Lite drygt 1 år efter dödsfallet kontaktade försäkringsbolaget min far och sa att de registrerat att hon hade dött och man betalade ut pengarna till "barnen". Alla var dock tvungna att gå till banken tillsammans för att få ut pengarna utan att ta in jurist igen.

• Ramborg

Ja, tyvärr får man ringa runt. Och jag vet inte om de svarar på frågan på telefon. Så du kanske får skriva till allihop och be dem svara till dödsboet.

Men börja med lite detektivarbete. Var hade den avlidna sina andra försäkringar? Var har hon jobbat? Fanns kollektivavtal? I så fall kan fackförbundet svara på om det fanns försäkring därigenom.

Hur ser kontoutdragen ut de senaste åren? Finns någon betalning av nåt som skulle kunna vara livförsäkringen? Har den avlidna en låda med särskilt viktiga papper eller ett bankfack?

Kontakta Fonus och de andra större begravningsbyråerna på orten och fråga om det finns något Vita Arkivet eller motsvarande.

Osv osv. Lycka till!

42.
  • DorisDaySthlm

Tusen tack för hjälpen!

Svar på tråden Hitta livförsäkring vid dödsfall?