• Vickan I

Föräldraledig en specifik dag i veckan. Kan arbetsgivaren neka?

Snart skall jag gå tillbaka till arbetet och maken skall vara hemma med vår kille som kommer vara strax över ett år då. Vi har även en son på 3 1/2 år som går på förskola 4 dgr/veckan. Tanken var att jag skulle arbeta heltid när maken var hemma, men nu har vi ändrat oss och jag undrar följande:

- Om maken är hemma på "heltid" med yngsta barnet och tar ut fp för 5dgr/v, visst kan jag då ändå ta fp för en dag i veckan för äldsta barnet? Den dagen barnet inte är på förskolan? Jag kommer arbeta övriga fyra dgr och äldsta barnet är då på förskolan som vanligt.

- Kan jag ta endast en fredag i veckan eller är det något med att man måste ta helgdag etc också då? Kommer som sagt arbeta må-to.

- Om man kan göra som vi tänkt, kan arbetsgivaren då lägga sig i vilken dag jag vill vara fl? Vet att man måste anmäla i tid osv, men kan de säga att jag inte får vara fl på just fredagar? Har en massa dagar kvar för äldsta barnet så kommer självklart ta fp för den fredagen då jag vill vara fl.

Usch vad dåligt jag förklarade känner jag, men hoppas någon förstår mina frågor .

(¯`°?.¸ ♥ Alvin 090104 & Axel 111010♥ ¸.?°´¯)
  • Svar på tråden Föräldraledig en specifik dag i veckan. Kan arbetsgivaren neka?
  • Sarita

Ni kan ta fl samtidigt eftersom det är för olika barn. Du kan ta fp på fredag utan att ta under helgen. Du har inte rätt att kräva att få vara fl just fredagar.

• Hannah76

Du kan inte kräva en viss dag.
    Vad händer med din sgi om du bara tar en dag i veckan?

• Vickan I
    Hannah76 skrev 2012-08-22 21:59:07 följande:
    Du kan inte kräva en viss dag.
    Vad händer med din sgi om du bara tar en dag i veckan?
    Nej jag läste det. Lite ledigt varje dag skulle ju inte hjälpa mig...

Men jag arbetar ju de andra dagarna? Trodde det räckte för att skydda den, då det blir hel sysselsättning 5 dgr i veckan? Så gjorde vi med förra barnet. Då arbetade jag 75% och fyllde på med fp för resten?
  • cid

Fast varför får man inte välja vilken dag man ska ta? Om du ansöker om föräldraledighet senast 2 månader (eller är det 3) innan har arbetsgivaren inte rätt att neka. Om det inte överstiger 3 perioder på ett år. Att ta tex. varje fredag under ett helt år räknas som en period. Så jag ser faktiskt inte logiken i att arbetsgivaren skulle kunna neka en viss dag. Det handlar väl i så fall mer om att försöka kompromissa anställd - arbetsgivare för att få arbetet att fungera?

Angående SGI så skyddas den ju då fp plockas en dag och övriga dagar arbetas det på.

• Hannah76
    Vickan I skrev 2012-08-22 22:03:00 följande:
    Nej jag läste det. Lite ledigt varje dag skulle ju inte hjälpa mig...

Men jag arbetar ju de andra dagarna? Trodde det räckte för att skydda den, då det blir hel sysselsättning 5 dgr i veckan? Så gjorde vi med förra barnet. Då arbetade jag 75% och fyllde på med fp för resten?
    Bara en tanke dom dök upp, jag är kass på hur man skyddar sin sgi. Lika bra att kolla upp allt en gång för mycket =) Du kan ju höra med din arbetsgivare?
  • Vickan I
    cid skrev 2012-08-22 22:03:39 följande:
    Fast varför får man inte välja vilken dag man ska ta? Om du ansöker om föräldraledighet senast 2 månader (eller är det 3) innan har arbetsgivaren inte rätt att neka. Om det inte överstiger 3 perioder på ett år. Att ta tex. varje fredag under ett helt år räknas som en period. Så jag ser faktiskt inte logiken i att arbetsgivaren skulle kunna neka en viss dag. Det handlar väl i så fall mer om att försöka kompromissa anställd - arbetsgivare för att få arbetet att fungera?

Angående SGI så skyddas den ju då fp plockas en dag och övriga dagar arbetas det på.

Ja det är så jag hoppas det skall vara . Min arbetsgivare är inte alltid genomsnäll...så vill veta vad jag har rätt till och ej innan jag tar upp detta. 
  • smultronstrå

Du kan ta fp med det äldre barnet 1 dag i veckan, och arbeta de andra fyra dagarna, då skyddar du ändå din SGI., och du behöver inte ta någon helgdag om du inte vill. Om du önskar fredagar ledigt och det inte ställer till nå större hinder för arbetsgivaren så ska arbetsgivaren gå med på ditt önskemål. Arbetsgivaren har dessutom ingen rätt att bara säga nej, utan måste i så stor utsträckning som möjligt tillgodose dina önskemål så länge de inte stör driften på företaget. Du kan läsa mer i föräldraledighetslagen www.notisum.se/rnp/sls/lag/19950584.HTM

• Vickan I
    Hannah76 skrev 2012-08-22 22:04:31 följande:
    Bara en tanke dom dök upp, jag är kass på hur man skyddar sin sgi. Lika bra att kolla upp allt en gång för mycket =) Du kan ju höra med din arbetsgivare?
    Jo men de gillar att jäklas tyvärr, så vill veta vad jag har rätt till och ej innan jag tar upp frågan. 
  • Vickan I
    smultronstrå skrev 2012-08-22 22:06:46 följande:
    Du kan ta fp med det äldre barnet 1 dag i veckan, och arbeta de andra fyra dagarna, då skyddar du ändå din SGI., och du behöver inte ta någon helgdag om du inte vill. Om du önskar fredagar ledigt och det inte ställer till nå större hinder för arbetsgivaren så ska arbetsgivaren gå med på ditt önskemål. Arbetsgivaren har dessutom ingen rätt att bara säga nej, utan måste i så stor utsträckning som möjligt tillgodose dina önskemål så länge de inte stör driften på företaget. Du kan läsa mer i föräldraledighetslagen www.notisum.se/rnp/sls/lag/19950584.HTM
    Ok tack! Ja jag kan inte se att det skulle göra skillnad om det var en tis el fre för företaget, då vi har våra egna ärenden som vi hanterar, men de kan säääkert hitta på något.
  • Hannah76
    cid skrev 2012-08-22 22:03:39 följande:

Räknas det verkligen som en period? De är ju inte sammanhängande?

• Jespis

Som Smultronstrå skriver kan ag inte bara neka, utan måste kunna visa att det påtagligt stör verksamheten för att kunna göra det.

• Billabong
    Hannah76 skrev 2012-08-22 22:20:47 följande:
    Räknas det verkligen som en period? De är ju inte sammanhängande?

Ja, det räknas som en sammanhängande period när man tar föräldraledigt en veckodag under en längre period utan avbrott. Om det INTE räknades som en period skulle det ju bli fullständigt omöjligt för en förälder att kunna vara ledig en dag i veckan en längre period...
    Däremot om du då och då vill vara ledig en fredag så räknas varje fredag som en period. Och bryter du ledigheten och jobbar mer eller mindre ett tag så blir det en ny period igen när du återigen vill vara ledig på fredagarna. För att det ska räknas som en period ska det alltså finnas en rytm i ledigheten som upprepas hela tiden under hela anmälningsperioden.
    smultronstrå skrev 2012-08-22 22:06:46 följande:
    Stämmer utmärkt. 
  • Anne69

Arbetsgivaren har rätt att lägga sig i men huvudregeln är att ledigheten ska förläggas i enlighet med ditt önskemål. Så börja med att prata med chefen och säg att du önskar fredagar. Om det inte alls funkar kanske måndag är ett alternativ?

• Mysna

Du har rätt till ledighet, det kan arbetsgivaren inte neka men det har många skrivit så bra redan

Däremot är det arbetsgivaren som leder och fördelar arbetet och i detta ingår vilka arbetstider man ska ha. Denne måste kunna ha en verksamhet som fungerar trots ledigheter. Jag är själv föräldraledig måndagar efter att ha fått ändra dag. Jag ville vara ledig en annan dag först men det fungerade inte för verksamheten. Jag tror att dom flesta arbetsgivare försöker i första hand ta hänsyn till hur man vill ha ledigheten men ibland fungerar det inte och då får man vara beredd att kompromissa.

• Vickan I

Har pratat med närmaste chef på plats. Vår grupp är chefslös just nu så fick gå till nästa instans. Han skulle kolla på saken och återkomma. Var över en vecka sedan och har inte hört något ännu. Ska ringa på mån och se hur det går.

Jag anser själv som vet våra arbetsuppgifter att fre är en bra dag, den bästa tom ur arbetsbelastningssynpunkt på gruppen. Mån skulle jag inte få vara ledig, då det är vår stressigaste dag i veckan. Vara ledig mitt i veckan känns inte aktuellt då jag inte vill att sonen ska vara borta ex en ons från dagis. Men vi får se vad de säger.

• pandyb

Ursäkta om jag tar över ttåden TS, men jag har en liknande fråga.

Jag är just nu föräldraledig med sonen född i maj-12. 1 feb ska jag börja arbeta igen, fast bara två dagar i veckan. De två dagar ska mannen vara hemma. Manben har svårare att vara borta från sitt jobb men tillsammans med sin chef och kollegor har han pusslat och trixat och bestämt att han ska under våren ge det ett försök att vara hemma torsdagar och fredagar. Det inbebär att det är dessa två dagar jag måste jobba. Gäller det andra regler när barnet inte fyllt ett år och har möjlighet till barnomsorg?

Ligger väl egentligen bra till hos chefen och jag tror att hon blir glad att jag kommer tillbaka tidigare än jag sagt så jag hoppas att det inte ska bli något tjafs! Chefen är relativt ny och har varit tuff mot de med lediga dagar, De har inte fått välja dagar och har man inte haft enbra anlednig till att jobba deltid (sjukskriven eller barn under 8 år eller vad det är...) så har hon nekat ledighet...

Ska ringa facket samt prata med mitt fackombud med men slänger ut frågan här också! Nekar hon så får jag fortsätta vara hemma på heltid!

Nils 090419 *storebror* Arvid 120517 *lillebror*
Svar på tråden Föräldraledig en specifik dag i veckan. Kan arbetsgivaren neka?