Var med på 50 års kalas, gav ingen present. Fel av mig?
Jag var med på en nära väns 50 års kalas i helgen.
Jubilaren hade skrivit specifikt på inbjudan att han inte önskade sig något men om vi ändå ville ge en present så kunde vi ge ett bidrag till hans kommande golfresa till Florida.
Jag och min fru blev glada över inbjudan då vi är gamla vänner med denna person och begav oss med glatt humör till hufvudstaden från Göteborg, vi hade vissa kostnader med tåget och boendet på vandrarhem, men vi ville absolut närvara på min väns fest.
Då min fru är förtidspensionär och jag själv arbetsprövar så är inte vår kassa speciellt stark, jag tog därför min vän på orden och vi tog inte med någon present, precis som han hade skrivit på inbjudan, att det inte var nödvändigt.
Jag trodde i min enfald att vår närvaro för att fira min vän skulle vara tillräcklig, men har nu hört av jubilarens fru att de är väldigt besvikna på oss att vi inte gav någon present och att vi är väldigt snåla. Detta har jag hört via omvägar av en god vän till oss båda och jag är jättebesviken över att han och hans fru reagerar på detta sätt. De kom och bodde gratis hos oss i flera dagar när det var EM i Göteborg men det tycks han ha glömt helt.
Varför skriver man att man inte vill ha någon present om man sedan skall bli sur över att folk kanske inte har råd att ge något?