• Anonym (Gjorde jag fel?)

Var med på 50 års kalas, gav ingen present. Fel av mig?

Jag var med på en nära väns 50 års kalas i helgen.
    Jubilaren hade skrivit specifikt på inbjudan att han inte önskade sig något men om vi ändå ville ge en present så kunde vi ge ett bidrag till hans kommande golfresa till Florida.

Jag och min fru blev glada över inbjudan då vi är gamla vänner med denna person och begav oss med glatt humör till hufvudstaden från Göteborg, vi hade vissa kostnader med tåget och boendet på vandrarhem, men vi ville absolut närvara på min väns fest.
    Då min fru är förtidspensionär och jag själv arbetsprövar så är inte vår kassa speciellt stark, jag tog därför min vän på orden och vi tog inte med någon present, precis som han hade skrivit på inbjudan, att det inte var nödvändigt.

Jag trodde i min enfald att vår närvaro för att fira min vän skulle vara tillräcklig, men har nu hört av jubilarens fru att de är väldigt besvikna på oss att vi inte gav någon present och att vi är väldigt snåla. Detta har jag hört via omvägar av en god vän till oss båda och jag är jättebesviken över att han och hans fru reagerar på detta sätt. De kom och bodde gratis hos oss i flera dagar när det var EM i Göteborg men det tycks han ha glömt helt. 

Varför skriver man att man inte vill ha någon present om man sedan skall bli sur över att folk kanske inte har råd att ge något? 

• Svar på tråden Var med på 50 års kalas, gav ingen present. Fel av mig?
  • katalysator

Att komma helt tomhänt till en 50-årsfest skulle jag nog personligen tycka är lite olämpligt, oavsett om jubilaren avbett sig presenter eller inte. Nog tar man väl ändå med sig en blomma eller chokladask, eller ett fint kort som gratulerar och säger att man gärna bidrar till golfresan?

Å andra sidan tycker jag att det är ett betydligt större etikettsbrott att sprida sådant skitsnack om sina vänner, oavsett hur besviken man är. 

• Sömntutan

Är du säker på om din vän är besviken eller om det bara är frun som är det?
    Skriver man på en inbjudan att man inte vill ha presenter så kan man ju sen inte bli sur om man inte får några. Ta ett snack med din vän om detta. Det kan ju som sagt vara så att han inte alls har tagit illa upp utan att det bara är hans fru.

katalysator skrev 2012-08-22 23:23:25 följande:
    Å andra sidan tycker jag att det är ett betydligt större etikettsbrott att sprida sådant skitsnack om sina vänner, oavsett hur besviken man är. 
    Fast de borde ju inte skrivit att de inte ville ha något om de skulle bli besvikna för att man tog dem på orden? Hade jag vetat att de förväntade sig presenter skulle vi stannat hemma

• Anova

Du ska inte ta åt dig.. Har jubilaren sagt att han inte vill ha något så ska du ta han på orden och inte ge något (en blomma eller något litet är okej, inget större tycker jag ska ges om man uttrycker sig så). 

Jag själv ska på 90årskalas i början av nästa månad, hon önskar sig inget så hon får inget. (förutom att hennes barn ska ge henne kalaset). Hade jag vilja ge något så skulle det vara någto hemgjort eller så, jag har inte heller några pengar att köpa presenter för. 

Sömntutan skrev 2012-08-22 23:24:18 följande:
    . Det kan ju som sagt vara så att han inte alls har tagit illa upp utan att det bara är hans fru.
    Tyvärr vet jag att det är de båda 
    Anova skrev 2012-08-22 23:26:49 följande:
     Har jubilaren sagt att han inte vill ha något så ska du ta han på orden och inte ge något

Precis så tolkade jag det också.
  • katalysator
    Anonym (Gjorde jag fel?) skrev 2012-08-22 23:26:34 följande:
    Fast de borde ju inte skrivit att de inte ville ha något om de skulle bli besvikna för att man tog dem på orden? Hade jag vetat att de förväntade sig presenter skulle vi stannat hemma

Nä, absolut borde de inte ha väntat sig en present! En symbolisk gå bort-present tycker jag däremot att man bör ha med sig när man går på kalas, i synnerhet om det är av det lite festligare slaget! Glad 
  • Anonym

TS! Jag tycker inte att DU har gjort något fel men däremot vännen och hans fru.Både vad gäller att skriva som han gjort utan att tydligen mena det samt att prata om det efteråt.Förstår att det känns olustigt men det är ingen skam att ha det knapert , däremot att uppföra sig som dina vänner.

Skulle man förlänga det resonemanget så skulle inte önskan om att avböja uppvaktning via meddelande i tidningen heller respekteras- konstigt!  

• Anonym

Jag hade nog haft en blomma eller flaska vin med mig men samtidigt ska de ju inte klandra dig - han hade ju skrivit att han inte vill ha något. Kanske skrev han som han gjorde eftersom han inte visste hur han skulle skriva att han önskar att han ville ha pengar till golfresan - normalt är det ju relativt ofint att skriva vad man önskar sig.

Troligtvis är han väl inte helt bra på att skriva tydligt eller så ville han inte vara ofin.

Oavsett vilket: om han verkligen skrev att han ingenting ville ha så kan han inte klandra dig. Å andra sidan har jag svårt att komma till en fest - speciellt en 50-årsfest helt tomhänt - men alla är väl olika antar jag.

• LinaSofia

Jag hade inte heller tagit med mej något, kanske ett fint kort där jag skrivit grattis. Är du säker på att detta är sant då?

• LinaSofia

Jaha förlåt du hörde av frugan att dem var besvikna.. hmm... Nä d va konstigt gjort av henne. Skriver man att man inte vill ha presenter, ska man inte förvänta sig några! 

• Mandel

Jag tror att han inte vill ha presenter - en massa onödiga saker typ vaser och prydnadssaker m.m. som bara blir ståendes.
    Han vill åka på golfresa och önskar sig ett bidrag till den. Något vettigt för pengarna.
    Vill man inte vara med och bidra till den resan så köper man en blomma eller en flaska vin och så klart ett kort till det och tar med sig. Man skulle även kunna skänka pengar i jubilarens namn till någon välgörenhet.
    Man åker inte på 50-årsfest utan någonting.
    Precis som med bröllop där brudparet skriver att de inte vill ha presenter, men gärna ett bidrag till bröllopsresan.

Struntar man då i att ge något för man har ju minsann haft en massa kostnader själv kring kalaset? Och det skulle aldrig falla mig in att börja räkna på vad gamla bjudningar som jag har haft för mina gäster ev skulle ha varit värt och sedan i efterhand se det som födelsedagspresenter osv. Då skulle det ha framgått redan ifrån början när man bjöd dem.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Jessica587

Man tar med sig något när man åker tíll kalas. skulle aldrig åka dit tomhänt. Om det nu var så att han inte ville ha present hade man kunnat sponsra golf resan eller vad det nu va. Du säger att ni inte hade så mycket pengar till present om jag förstår rätt ? Men då kan det ju kvitta vad han hade skrivit i kortet om present för ni hade ju inte haft mer råd ändå?

• Som snö
    Jessica587 skrev 2012-08-23 05:56:53 följande:
    Man tar med sig något när man åker tíll kalas. skulle aldrig åka dit tomhänt. Om det nu var så att han inte ville ha present hade man kunnat sponsra golf resan eller vad det nu va. Du säger att ni inte hade så mycket pengar till present om jag förstår rätt ? Men då kan det ju kvitta vad han hade skrivit i kortet om present för ni hade ju inte haft mer råd ändå?

Kanske därför TS skriver "Hade jag vetat att de förväntade sig presenter skulle vi stannat hemma"? Ja, bara en tanke alltså.
  • mpermper

Vad trist ! I dina kläder hade jag faktiskt "rensat luften" och även påtalat det där med EM.....

• Mandel
    mpermper skrev 2012-08-23 06:07:41 följande:
    Vad trist ! I dina kläder hade jag faktiskt "rensat luften" och även påtalat det där med EM.....
    Fast att hälsa på varandra är väl ändå ingen födelsedagspresent? Ska det vara så ska man tala om det i förväg.
    Ex. vi tänkte fira din födelsedag genom att bjuda in er att bo hos oss under em och stå för alla kostnaderna.
    Inget man kan komma och påtala i efterhand typ: nej, vi hade ingen present för ni bodde ju här under em.
    Det tog vi för givet att ni skulle förstå...

Är man bortbjuden så tar man med sig en liten gåva oavsett vad man själv har bjudit på innan eller efter.
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
Svar på tråden Var med på 50 års kalas, gav ingen present. Fel av mig?