• Kaos2012

"Elaka "svarta Madame" !!!!

Jag undrar... Min dotter har precis börjat i fyran. Och sedan i nästan hela klass tre så har hon varit hemma själv hemma på morgarna. Jag går kl 06.50 hemifrån, även min man, vissa dagar. Och hon går till skolan kl 08.00. Och detta har inte varit nåt problem alls...tills nu... Härom dagen, gick jag till jobbet och då var det ju Fritids som öppnade kl 8.30, så ringde hon mig Kl 07,30 och sa att hon inte vågade vara hemma Själv.. Och att hon gick ut ur lägenheten... Hon har sin mormor i närheten, fick tyvärr Inte tag i henne just då och vi har även en Vän till mig och min dotters kompis i närheten, så hon gick dit. Hon går dit ibland för att ta sällskap, men Denna gången var det en annan orsak och hon var Verkligen ledsen och grät när hon ringde mig och sa att hon inte ville vara själv hemma. Jag frågade henne vad som hänt, om nån har sagt nåt om att vara hemma själv och hon pratade om att det är ljud mm. och jag har pratat med henne Och sagt att det inte är nån här hemma och att det Är ljud ifrån grannes lgh, mm. Nu imorse kl 07.00 , så gick jag ut ur porten Hon ringde mig efter 2 minuter... Och jag hörde att hon Höll på att låda ytterdörren , hon ville bara ut Lägenheten... Typ nästan så hon får panik Jag frågade henne igen vad som hänt och hon säger Att ett gäng barn kom ut på gården och typ skrek (berättade) Om svarta Madame. (en "lek", barnen skrämmer upp varandra Inne På toaletten och tittar i spegel och nån "ser" svarta Madame I spegeln och alla springer ut! Och min dotter sa att Hon inte var med. Och detta hände i trean också.. Men då reagerade hon inte .. Så bad hände nu liksom. Jag har berättat för henne att det inte finns nån Svarta Madame Så nu ringde hon hennes kompis och gick till henne, ingen Frukost, men det får hon där. Men såhär kan vi ju inte hålla på... Och låta andra fixa frukost mm. Vad gör man??

• Svar på tråden "Elaka "svarta Madame" !!!!
  • hellokill3r

Är faktiskt i vuxen ålder lite "rädd" för svarta madame, blev skrämd som liten. Men hur man får henne att komma fram enligt storyn är ju att man måste säga "svarta madame, svarta madame, kom fram!" med släckt lampa och sedan spola i toaletten tre gånger, så varför din dotter får panik av att vara ensam hemma förstår jag inte, man måste ju AKTIVT försöka få fram henne för att hon enligt sägnen då ska dyka upp.

• Fröken reserverad
    hellokill3r skrev 2012-08-23 07:57:13 följande:
    Är faktiskt i vuxen ålder lite "rädd" för svarta madame, blev skrämd som liten. Men hur man får henne att komma fram enligt storyn är ju att man måste säga "svarta madame, svarta madame, kom fram!" med släckt lampa och sedan spola i toaletten tre gånger, så varför din dotter får panik av att vara ensam hemma förstår jag inte, man måste ju AKTIVT försöka få fram henne för att hon enligt sägnen då ska dyka upp.
    Jag är också fortfarande rätt för svarta madam, och är nu över 30!.
  • vivla

Haha svarte madame :) nää men du får väl helt enkelt göra leken med henne och motbevisa! Säg att det inte finns, googla om du kan hitta när leken skapades och visa henne resultatet. Säg att det är en lek som funnits jättee länge, precis som historian om tomte, spöken påskhare osv.

• Kaos2012

Jag, tänkte nån gång så kanske dom inte är hemma, då går hon UTE  inte en hel timme för sig själv...

Känns ju inte direkt roligt att veta att ens barn går ute själv och bara vandrar omkring...

Hoppas att det går över, men med tanke på hur ledsen  hon var första gången...

• Momat

Det där är ingen enkel sak att få ur skallen, om man säger så. Då jag var i samma ålder (9-10) så hade jag fått höra nånstans att det var "spöktimmen" mellan kl.00 och 01 på natten, och då vaknar alla spöken, monster och zombies och går omkring på jorden.

Det här satte sig stenhårt fast i mitt huvud, och jag vågade inte somna innan klockan var ett på natten, för då var ju "faran" över, tänkte jag. Mellan 00 och 01 låg jag med huvudet under täcket, skakade och var livrädd för att kika ut utanför täcket, för då skulle jag få se alla hemska spöken.

Det här försvann av sig själv efter ett tag, så jag har tyvärr inga konkreta förslag till TS på hur man ska få bort rädslan. Men jag tror att det är vanligare än man tror att man får såna extrema rädslor. Min dotter hade en period då hon var rädd för att huset skulle börja brinna, och då vågade inte hon heller vara ensam hemma. Det gick över inom ett halvår.

• Baby1112

Gillar inte heller svarta madam och då är det ändå 15 år sedan jag var med i den leken i skolan.
    Varför görs sånt? Det sätter uppenbarligen spår...

• Indianica
    Men jag inbillade mig också att hon kunde jävlas och dyka upp utan att man kallade på henne...otrevlig lek det där....
  • Fröken reserverad

Har tänkt på det här lite mer, kolla med fritids och skola om det leks för mycket sånt här just nu. Har för mig att när jag gick i skolan blev vi förbjudna att leka svarta madam på skolan just eftersom flera av oss blev så rädda.

• Lovali

Vi höll också på med den mycket ett tag & jag var också rädd för speglar under en period. Usch! Jag förstår din dotters rädsla men jag tror , precis som ngn skrev , att det bästa är att motbevisa genom att utföra leken med henne. Svarta Madam existerade inte på 70-talet & gör det inte nu & kommer aldrig att göra det! Hoppas hon kan förstå det stackarn.

Jag var också otroligt inbilliningsjuk som barn & vågade knappt sova periodvisa pga att jag trodde det skulle börja brinna, komma tjuvar, dyka upp monster & värst av allt var när jag hade fått en spökhistoria berättad för mig om en hand som kommer krypande (utan arm & kropp , alltså enbart en hand) på täcket hos ngn & det satte sig så att jag knappt vågade varken sova eller ha täcke ett långt tag...en anna sak som jag var rädd för var att jag hade hört att man kunde svälja sin egen tunga när man såg, den gick jag på & var rädd för en lååång period...suck..vad jobbigt man hade det då. Numera är jag lugn & fin & inte särskilt nojig men min 10 åriga dotter har lite ärvt mina tendenser tyvärr...

• Nell
    Ts dotter kan ju ha fått höra en annan story, den som berättades i min skola stämmer inte helt överens med din nämligen. Hon kan ju ha fått höra att Madamen kommer fram när man är ensam eller liknande.

Stackars barn, jag hade också massor av ångestliknande känslor på grund av "leken" när jag var liten. Lite sitter kvar än, speglar är ju inte roligt precis.
  • hellokill3r
    Nell skrev 2012-08-23 14:18:55 följande:
    Ts dotter kan ju ha fått höra en annan story, den som berättades i min skola stämmer inte helt överens med din nämligen. Hon kan ju ha fått höra att Madamen kommer fram när man är ensam eller liknande.

Stackars barn, jag hade också massor av ångestliknande känslor på grund av "leken" när jag var liten. Lite sitter kvar än, speglar är ju inte roligt precis.
    Hm, det är ju iofs sant. Min mamma gjorde det lite "lätt" så att hon sa helt enkelt att "jamen man måste ju ha lampan släckt förstår du väl, låt lampan vara tänd så kan hon inte komma fram, hon tål inte ljus!" fast det har ju burit med sig att än idag får lite hjärtklappning om jag spolar på toaletten i mörkret eller ens sitter och kissar på natten i mörkret...
  • Kaos2012

Tack alla för svar, jag och sen verkar 9-10 års ålder vara total kaos, hon blir 10 i december. Ena gången kaxig och andra gången snäll, och tredje gången beordrande, "men kan du hjälpa mig tack!!!! Och man tänker, ursäkta..vad hörde jag..

Jag vet inte hur mycket jag informerar henne om saker och ting...det verkar inte gå in!! Och jag håller på att blir tokig snart, jag själv måste ju gå efter hennes humör..är hon kaxig så måste jag vara där och säga till, är hon sen trevlig så är ju jag trevlig och är hon grinig så måste man ju rätta, att "snälla, vill du låta lite trevligare när du pratar med mig" och detta har inte varit några problem alls tidigare, det är ungefär som hon gått tillbaka i åldern....

Gå och borsta tänderna...nu..det går en stund, och man säger till igen. och just detta tjat..
    Maten är klar...och ändå sitter man själv dom första 10 minuterna...
    Ska du med, ja jag går nu, kom då...nä då ska det göras massa annat innan hon ska med...och så säger man , jag ska gå nu alltså, och då får man höra " Men kan du inte vänta lite då..!! med taskig attityd...

Och droppen blev detta med svarta madame....

Och mitt humör ska bara gå efter hennes hela tiden, och jag är så trött på det...så nu vill jag nästa bara vara ifred...för att jag är irriterad...på hela situationen med henne...

Och när jag var liten och kom hem och sa saker till min mamma, så sa hon, det där är nåt som inte finns älskling. Ja och självklart trodde man på din mamma och hennes ord var betydande...så då var det ju inte sant...det är det som får mig så ledsen, att hon verkar inte förstå det jag verkligen har förklarat för henne, väldigt tydligen och sakligt och att det funnits i månaga år....men nä, det går inte in.

Det är det som gör mig mest ledsen att hon inte  "litar" på mig och säger istället jaha, är det bara på skoj, och sen glömmer det...

Höll på att börja gråta i affären idag när jag stod i matkön för att det är så otroligt tråkigt att det är såhär,
    Och jag pratade med henne om hennes beteende och sa jag till henne lugnt och fint att jag verkligen tycker det är tråkigt att det är såhär, och att hon istället ska prata med mig och berätta vad det är., istället för att börja vara kaxig.

Men vi får väl se vad som händer..men det är jobbigt, är det fler som har det såhär...

Kanske också att man ska ta kontakt med skolan och höra vad dom säger....?

• Vickan I

Men f-n skulle jag läsa det här nu!!!! Nu vill jag inte gå in och borsta tänderna framför spegeln. Hon satte spår den där kärringen!

• Quiet thoughts

Usch, minns också svarta Madame från min skoltid i lågstadiet på 80 talet. Ogillar mörker o speglar än idag alltså, i ett o samma rum.

Ängeln Lova 2003-2010 - Alvin 2007- Påskägget Lykke 2011
Svar på tråden "Elaka "svarta Madame" !!!!