• Anonym (mamma)

6 åring med stånd, vad göra? Eller inte göra?

Min 6 åring har ofta stånd på morgonen och jag märker att han inte vill att jag ska se det. HAn har det nästan jämt när han vaknar, men det är kvar en stund efter. Jag kan ingeting om sånt här!

Är det normalt? Ska jag låta det vara? Varför har han det?

Tacksam för lite hjälp

• Svar på tråden 6 åring med stånd, vad göra? Eller inte göra?
  • Michelle 341

normalt! och ofrivilligt, han har inte stånd för att han tänker på sex utan det är ett rent fysiskt tillstånd med "morgonstånd" som pojkar har hela livet. Det bästa du kan göra är att ignorera det och inte göra ngn grej av det.

• Anonym

Det har min med - varje morgon. Men jag låtsas som om jag inte ser eller vet nåt..
    Förr så tyckte han det var jobbigt o kom ofta o sa att han vill inte ha det så, o frågade varför osv..
    Jag sa bara att det är så när man har en snopp, det är helt vanligt o den kommer sluta "stå upp" när han varit vaken en stund
    Nu bryr han sig inte..

Han är med 6 år.

• Anonym (mamma)
    Michelle 341 skrev 2012-08-23 08:44:08 följande:
    normalt! och ofrivilligt, han har inte stånd för att han tänker på sex utan det är ett rent fysiskt tillstånd med "morgonstånd" som pojkar har hela livet. Det bästa du kan göra är att ignorera det och inte göra ngn grej av det.
    Klart jag förstår att han inte tänker på sex, han är6 år! Men då låter jag det vara, och låtsas om som ingenting. JAg är ensamstående och har ingen karl att fråga
  • Anonym (mamma)
    Anonym skrev 2012-08-23 08:46:17 följande:
    Det har min med - varje morgon. Men jag låtsas som om jag inte ser eller vet nåt..
    Förr så tyckte han det var jobbigt o kom ofta o sa att han vill inte ha det så, o frågade varför osv..
    Jag sa bara att det är så när man har en snopp, det är helt vanligt o den kommer sluta "stå upp" när han varit vaken en stund
    Nu bryr han sig inte..

Han är med 6 år.
    Tack för svar!
  • augustisten

Han har morgonstånd som många män. Väldigt vanligt även bland mycket mindre barn.

Undrar han om det kan du ju säga just det, men annars skulle jag inte låtsas om det. Snoppen är privat även för sexåringar.

• Anonym
    Anonym (mamma) skrev 2012-08-23 08:46:49 följande:
    Tack för svar!

Det är jobbigt när man är ensamstående mamma till en son o inte vet vad man ska göra ett bete sig ibland
    Men bästa är nog att bara rycka på axlarna, då lär han sig med att det är inget farligt o inget att bry sig om.

Lycka till
  • Anonym (mamma)

TAck så mycker för era svar

• Anonym (2)

Det har min 2-åring med. Skulle det vara något konstigt? Jag har aldrig tänkt på det, trodde pojkar var så.

• dawkins

Min 7-åriga kille brukar också ha morgonstånd, men det är inget att bry sig om

• Anonym

Alla pojkar har stånd lite nu och då. Hör till. Skrattande (Har tre stycken Glad)

• Machapuchare

Du kan ju säga något om att det är vanligt att snopen blir hård sådär på morgonen och att det inte är något konstigt eller farligt. Kanske tror han att det är något konstigt eftersom han inte vill att du skall se.
    Om du är ensamstående så behöver ju du ta på dig rollen att prata om sådana saker med ditt barn. Har han kontakt med sin pappa?

• Anonym

Min sambo säger att man kan få morgonstånd om man är ordentligt kissnödig 

• Anonym (Jenny)

Både penis och klitoris erigeras periodiskt under sömnen i samband med att hjärnan aktiveras under så kallad REM-sömn (drömsömn). I vissa fall leder nattlig erektion till pollution. Under sömnen har män normalt 4?6 perioder med erektion. Dessa inträffar under drömsömnen och har inget med sexuella drömmar att göra. Det är ett nattligt program som nervsystemet sätter igång. Ett flertal funktioner aktiveras under drömsömnstadiet, tarmarnas rörlighet ökar, hjärta och kärl ändrar sin aktivitet och man har också intensiva ögonrörelser i sömnen. De nattliga erektionerna kan vara från några minuter till mer än en timme. Man kan se de nattliga erektionerna som ett träningsprogram som underlättar erektioner i vaket tillstånd. Under dessa erektionsperioder fylls svällkropparna med syrerikt blod vilket gör att hela vävnaden får en ordentlig syresättning. Detta underlättar nya erektioner genom ökad tillgång på syre. Syret behövs för att bilda den viktigaste kärlavslappande faktorn, kväveoxid (NO). En annan viktig funktion som den höga syresättningen fyller är att förhindra bildning av strama bindvävstrådar som förstör elastiska egenskaperna och förmågan att svälla i samband med erektionsstarten. Eftersom man oftast vaknar i samband med drömsömn är det vanligt att man har erektion på morgonen, så kallat morgonstånd.

• Anonym (mamma)
    Machapuchare skrev 2012-08-23 13:20:14 följande:
    Du kan ju säga något om att det är vanligt att snopen blir hård sådär på morgonen och att det inte är något konstigt eller farligt. Kanske tror han att det är något konstigt eftersom han inte vill att du skall se.
    Om du är ensamstående så behöver ju du ta på dig rollen att prata om sådana saker med ditt barn. Har han kontakt med sin pappa?
    Hans pappa har valt att inte vara närvarande i hans liv, tyvärr. Det har vart så sen jag var gravid med min son, inget jag grämer mig över idag. Men han har andra "fadersfigurer" i sitt liv såsom mina brorsor Och dom har en väldigt bra kontakt Så vid eventuella framtida killfrågor kan jag ju hänvisa till dom

Åter igen tackar jag för svar, och förstår nu att jag inte behöver vara orolig
  • Machapuchare
    Anonym (mamma) skrev 2012-08-23 14:21:50 följande:
    Hans pappa har valt att inte vara närvarande i hans liv, tyvärr. Det har vart så sen jag var gravid med min son, inget jag grämer mig över idag. Men han har andra "fadersfigurer" i sitt liv såsom mina brorsor Och dom har en väldigt bra kontakt Så vid eventuella framtida killfrågor kan jag ju hänvisa till dom

Åter igen tackar jag för svar, och förstår nu att jag inte behöver vara orolig
    Skönt att det finns manliga förebilder i alla fall!
    Jag tror att det är bra att vara öppen och föregå med gott exempel och visa barnen att det inte är fult eller konstigt att prata om sådana saker. Du kan ju säga att det är normalt (med hård snopp på morgonen) och att om han har några frågor om snoppen eller så så kan han fråga dig eller morbror som har lite mer egen erfarenhet.
    Kan vara bra att själv föra det på tal, inte vänta tills eventuella frågor (som han vågar ställa) uppstår, tror jag.
  • Anonym (mamma)
    Machapuchare skrev 2012-08-23 15:06:55 följande:
    Skönt att det finns manliga förebilder i alla fall!
    Jag tror att det är bra att vara öppen och föregå med gott exempel och visa barnen att det inte är fult eller konstigt att prata om sådana saker. Du kan ju säga att det är normalt (med hård snopp på morgonen) och att om han har några frågor om snoppen eller så så kan han fråga dig eller morbror som har lite mer egen erfarenhet.
    Kan vara bra att själv föra det på tal, inte vänta tills eventuella frågor (som han vågar ställa) uppstår, tror jag.
Svar på tråden 6 åring med stånd, vad göra? Eller inte göra?