• Bumbo

Magknip, kolik eller fel amning?

Vi har en liten tvåveckors tjej. Allt har fungerat bra hittils med graviditet, förlossning och i det stora hela även de här två veckorna. Vi har dock en liten undran om hennes "skrikperiod på kvällarna".

Under dagen är Alma vaken en liten stund på morgonen mellan 10-11 ca. Under em sover och äter hon med ca 3 timmars mellanrum. På kvällen vill Alma äta oftare och vissa kvällar kan hon i princip vara vaken i 4-6 timmar då hon ammar, somnar till och vaknar av magknip. Ofta är hon nästan otröstlig och skriker till helt plötsligt då hon ligger och sover. Ibland händer det att hon i början av kvällen ammar, är vaken och verkar må gott. Sedan vill hon efter bara en halvtimma amma igen. Efter den amningen har hon svårt att komma till ro och börjar skruva på sig och gny. Det går då att söva henne om vi tar henne i famnen och vaggar henne, men inte om vi lägger henne i sängen. När hon vaknar nästa gång har hon ofta ont och vill amma. Ibland kräks hon upp allt hon ammat. Vi har försökt att trösta henne med annat än amning men ibland är det det enda som hjälper. Värst är det alltid mellan 23 och 01.

BVC har sagt att bröstmjölken är mindre näringsrik på kvällen och att det bara är att ge henne tutten om hon vill. Vi undrar dock om det kan vara så att hon får magknip av att amma så ofta? Undrar även om det här kan handla om kolik. Hur vet man i så fall att det är kolik och inte bara lite magknip? Vi har försökt med magmassage men den verkar inte fungera mer än att den lindrar en aning.

En svettig pappa är mycket tacksam för de tips och råd ni kan ge!

• Svar på tråden Magknip, kolik eller fel amning?
  • Marie N

Jag e ingen expert på ämnet,har "bara" ett barn...:)
    Våran son var oxå väldigt kinkig på kvällen....och ofta var det inget som dög förutom att amma.Jag ammade min son varannan timme flera veckor i början-inte för att han var ledsen utan för att han vill det.Om han var på dåligt humör så kunde det ibland bara gå 10-15 minuter mellan ammandet.Och det var inte det att han inte fick tillräckligt med mjölk,han rusade upp i vikt.
    Endel bebisar behöver helt enkelt den där närheten,amma e ju så mycket mer än bara mat.
    Försök att lägga upp henne ordentligt på axeln när hon ätit så att hon får möjligheten att rapa ordentligt.Gör detta innan hon somnar.
    Försök prova lite olika metoder att ta till när humöret inte e det bästa.Våran son blev väldigt lugn när han fick ligga i vagnen och vi drog den sakta fram o tillbaka,eller bli buren i famnen med lite lugn musik i bakgrunden.Eller smek henne lugnt över ryggen...
    Våran son spydde oxå mycket....ofta...:)
    Bvc sa att det e barnets sätt att göra sig av med maten de inte behöver.
    Om det rör sig om kolik eller inte har jag väldigt svårt att svara på...vet lite om ämnet.
    Lycka till och hoppas att lilltösen snart blir på bättre humör:)

• Jessicat

Tyvärr är det nog bara så i början att på kvällarna har de en skrikperiod. Jobbigt värre för föräldrarna! Hade det varit kolik så skulle nog barnet reagerat varje gång efter amningen. Min son kräktes också hela tiden.

Det enda vi kunde göra var att amma eller gå omkring med honom i famnen. Det gick inte att stanna upp en sekund.

Jag kan bara trösta med att det blir bättre. Lycka till!

• Agustsmamma

Min son hade väldigt mycket priblim med magen. Det var viktigt att inte glömma rapa honom efter varje måltid. Jag tyckte att magmassagen gjorde varken från eller till. Jag köpte en massageolja med kamomill som ska vara lugnande för spädbarnsmagar på hälsokosten (Weleda), det är värt ett försök innan man kanske provar "miniform" (som använts hemma hos oss flitigt).
    Lycka till!

• Åsa D

Som Bvc sa så är inte mjölken så fet eller näringsrik på kvällen. Därför vill oftast bebisar äta mer på kvällarna och det kan ju medföra att dom får lite ont i magen. Jag tycker du ska köpa minifom droppar på apoteket, det är receptfritt och hjälper bra mot magonten. Eftersom dom äter ofta, dom små liven, så kan dom svälja mycket luft och då får dom ont i magen. Det är bra om man försöker att rapa sitt barn efter måltiden. Upp på axeln och klappa lite på rumpan så kommer det säkert ett liten belåtande rap!!
    Lycka till!

• fija001

Hej!
    Det låter som er dotter är ett fullt normalt barn som gillar att äta mkt på kvällarna. Vad det beror på vet du redan(mjölken är oftast lite mindre fet då) och vad gäller kolik så låter det inte som kolik i mina öron. Vår dotter hade kolik och hon skrek 4 timmar varje kväll helt otröstligt, drog upp benen till magen och pruttade jättemkt. Det är typiska symptom på kolik och dessa barn ska skrika ung så mkt varje dag för att räknas som kolikbarn tydligen. Hon skrek öfr övrigt mkt resten av dygnet också men alltid mellan samma klockslag varje kväll. Alla barn skriker ju dock och får ont i magen. Det är ingenting konstigt med det eftersom de aldrig har ätit mat förrut och ävem om bröstmjölken är snäll mot magen så är det nytt för barnen.
    Om Lillan vill ha bröstet så ge henne det för det är mer än bara mat. Kräks hon så är inte det heller ngn fara. Det är antagligen bara fullt i magen av all mjölk samtidigt som hon vill ha bröstet för att det hjälper mot magonda. Om ni tror att det onda beror på gas så kan ni prova Minifomdroppar från apoteket. Hjälper det så kan ni få det på recept och då blir det lite billigare!
    Några tröstekramar från en härdad kolikmamma och grattis till tösen!

• sarana

Vårat barn skriker mycket och länge på sena kvällen. Det brukar hjälpa att bära runt på henne, eller ännu bättre att sätta på bra musik och dansa med henne i famnen. Det tar dock ett tag innan hon somnar så bra att man kan lägga ned henne. Hon gillar inte att ligga själv i sin säng, utan sover bättre hos oss i stora sängen.

Har hört att om barnet har ont i magen kan man lägga det på mage i barnvagnen och köra fram och tillbaka över en tröskel.

• helenasthlm

Våran dotter är tre veckor i morron...de senaste dagarna har hon varit lite grinig och har haft ont i magen...spyr också väldigt mycke.Hon vill ha tutten hela tiden....
    Vi började ge henne nappen och det funkar jätte bra...i stället för att amma henne hela tiden, de blir ju inte bättre i magen eller med spyan att ständigt amma.....
    Prova napp!

Svar på tråden Magknip, kolik eller fel amning?