• Äldre 23 Aug 10:23
    6781 visningar
    3 svar
    3
    6781

    När ska jag sluta med progesteron?

    Jag vet att man ska sluta när mensen kommer. Om två dagar är det dags att testa. Men jag kan inte vara säker på att jag får mens trots en någorlunda tjock slemhinna. I måndags sa min gynekolog att slemhinnan var 12 mm men det var för tidigt att kunna se någon graviditet. I alla fall så var vi båda glada att jag åtminstone hade en sådan tjock slemhinna.

    Jag behöver provera för att få mens och använder pergotime. Har PCO. Jag testar med ägglossningstest och det var positivt den 10 augusti.

    Så om jag får minus på lördag hur ska jag veta när jag ska sluta med progesteron? Ska man fortsätta med det en vecka till och sedan testa igen? Är det minus då också och fortfarande ingen mens har kommit så kan man sluta?

  • Svar på tråden När ska jag sluta med progesteron?
  • Äldre 4 Jan 16:01
    #1

    Jag är i ungefär samma situation som du är.
    Hur gjorde du? Väntade du en vecka till efter det att du egentligen skulle slutat med krämen om det var ett negativt test först? Om du fick ett negativt test nästa vecka igen, hur gjorde du då?
    Jag vill ju inte sluta med krämen för tidigt, finns ju en chans att jag är gravid och skulle jag sluta med progesteronet för tidigt skulle det ju kunna leda till ett MF.

    Hoppas på svar från dig.

  • Äldre 4 Jan 21:44
    #2

    Det var så länge sedan detta men jag minns att jag fortsatte att testa. Jag plussade några dagar senare. Det var ett plus som kom typ dag 17. Ett sent plus. Under tiden fortsatte jag med progesteron. Några dagar senare fick jag missfall.

    Så det skadar inte att fortsätta med progesteronet tills man är helt säker att man inte är gravid. Har du inte fått plus 5-7 dagar efter testdag så borde man nog sluta.

  • Äldre 4 Feb 12:04
    #3

    Detta är ingen forumfråga utan ett läkarfråga. Vi får alla olika besked eftersom vi fått det utskrivet av olika orsaker och har olika förutsättningar. Ring din läkare!

Svar på tråden När ska jag sluta med progesteron?