SoderOmSoder skrev 2012-08-23 11:50:10 följande:
Hej,
Jag försöker göra både och, plus kopiera. Jag köper de böcker jag inte kan låna eller kopiera, men oftast är det en bra idé att kopiera från biblioteket/klasskamrater. Till höstterminen har jag lyckats köpa två böcker begagnat, och ska nog försöka kopiera resten utom en stor (dyr) bok som jag vet att jag kommer ha nytta av i framtiden.
Förhoppningsvis kanske du kan se vilka sidor ni ska läsa i vilka böcker, så de böcker som ni ska läsa få sidor i är det klokt att kopiera.
Denna termin, HT12 30hp, så har vi 2900sidor att läsa totalt.
Än så länge vet jag ju bara vilka böcker jag ska ha, inte vilka sidor i vilka böcker. Är det bara ett få par sidor är det ju bättre att låna och kopiera men du kopierar väll inte en hel bok?
Skogshallon skrev 2012-08-23 12:31:40 följande:
Jag köper det jag kan begagnat och resten nytt. Det är sällan jag lånar, det brukar dessutom redan vara utlånade och många köande på en och samma bok.
Ja det var det jag tänkte på att om jag lånar så kanske någon annan köar på den boken, och måste ha den precis när jag behöver den. Då är det ju kört.
annis02 skrev 2012-08-23 12:17:39 följande:
Jag börjar fjärde terminen på socionomprogrammet i Örebro :) Jag har köpt både begagnade och nya böcker, beroende på om jag ska ha böckerna igen och om de begagnade har legat i samma prisklass som de nya. Adlibris har nu 5 % rabatt för studenter, så där köpte jag de böcker jag inte hittade begagnat nu till höstterminen.
Vet du om man lätt kan få tag i någon på universitetet som säljer begagnat eller är det lättare att köpa på typ
kurslitteratur.se? Är det bäst att vänta tills kursen har börjat eller borde jag få tag på alla böcker innan jag börjar?
annis02 skrev 2012-08-23 12:24:53 följande:
Kan tillägga att om du har samma obligatoriska litteratur som jag hade i termin ett, så kommer "Forskningsmetodikens grunder - att planera, genomföra och rapportera en undersökning" och "Vetenskapsteori för nybörjare" att komma igen i termin 2 och 3 :)
Näpp, dom böckerna står inte med på listan.