• Legenmary

Köpa eller låna kurslitteratur?

Hej!
    Jag ska börja första terminen på socionomprogrammet i Örebro. Har fått en kurslitteraturlista på 15 obligatoriska böcker för första kursen som ligger på 30 poäng. Är det mycket eller lite? Ska man köpa alla böcker eller låna dom? Vad är bäst?

/Maria

• Svar på tråden Köpa eller låna kurslitteratur?
  • CMM

Låna det du har möjlighet till, köp resten (glöm inte att kolla nätet, när jag pluggade hade jag ofta kurslitteratur på engelska och det var nästan alltid betydligt billigare att handla från t.ex. Amazon än vad det var att gå in på skolans bokhandel). Kurslitteratur brukar dessvärre ofta vara ohemult dyr.

• SoderOmSoder
    Legenmary skrev 2012-08-23 11:42:50 följande:
    Hej!
    Jag ska börja första terminen på socionomprogrammet i Örebro. Har fått en kurslitteraturlista på 15 obligatoriska böcker för första kursen som ligger på 30 poäng. Är det mycket eller lite? Ska man köpa alla böcker eller låna dom? Vad är bäst?

/Maria
    Hej,
    Jag försöker göra både och, plus kopiera. Jag köper de böcker jag inte kan låna eller kopiera, men oftast är det en bra idé att kopiera från biblioteket/klasskamrater. Till höstterminen har jag lyckats köpa två böcker begagnat, och ska nog försöka kopiera resten utom en stor (dyr) bok som jag vet att jag kommer ha nytta av i framtiden. 
    Förhoppningsvis kanske du kan se vilka sidor ni ska läsa i vilka böcker, så de böcker som ni ska läsa få sidor i är det klokt att kopiera.
    Denna termin, HT12 30hp, så har vi 2900sidor att läsa totalt. 
  • Sisisisi

Jag köper det jag kan begagnat, det gör mig inget att det är överstruket och flikat. Jag läser till jurist och den här terminen är det 13 obligatoriska böcker plus kompendier som bara kan köpas nya för totalt 650 kr.

• Velouria

I början brukade jag köpa alla böcker, men insåg sedan att det ju var bättre att låna. Det vinner du ekonomiskt på.  

Life's a piece of shit, when you look at it...
  • Fiona M

är det böcker ni kommer använda till fler kurser så köp, annars låna!

• annis02

Jag börjar fjärde terminen på socionomprogrammet i Örebro :) Jag har köpt både begagnade och nya böcker, beroende på om jag ska ha böckerna igen och om de begagnade har legat i samma prisklass som de nya. Adlibris har nu 5 % rabatt för studenter, så där köpte jag de böcker jag inte hittade begagnat nu till höstterminen.

• annis02

Kan tillägga att om du har samma obligatoriska litteratur som jag hade i termin ett, så kommer "Forskningsmetodikens grunder - att planera, genomföra och rapportera en undersökning" och "Vetenskapsteori för nybörjare" att komma igen i termin 2 och 3 :)

• Skogshallon

Jag köper det jag kan begagnat och resten nytt. Det är sällan jag lånar, det brukar dessutom redan vara utlånade och många köande på en och samma bok.

• Legenmary
    SoderOmSoder skrev 2012-08-23 11:50:10 följande:
    Hej,
    Jag försöker göra både och, plus kopiera. Jag köper de böcker jag inte kan låna eller kopiera, men oftast är det en bra idé att kopiera från biblioteket/klasskamrater. Till höstterminen har jag lyckats köpa två böcker begagnat, och ska nog försöka kopiera resten utom en stor (dyr) bok som jag vet att jag kommer ha nytta av i framtiden. 
    Förhoppningsvis kanske du kan se vilka sidor ni ska läsa i vilka böcker, så de böcker som ni ska läsa få sidor i är det klokt att kopiera.
    Denna termin, HT12 30hp, så har vi 2900sidor att läsa totalt. 
    Än så länge vet jag ju bara vilka böcker jag ska ha, inte vilka sidor i vilka böcker. Är det bara ett få par sidor är det ju bättre att låna och kopiera men du kopierar väll inte en hel bok?
    Skogshallon skrev 2012-08-23 12:31:40 följande:
    Jag köper det jag kan begagnat och resten nytt. Det är sällan jag lånar, det brukar dessutom redan vara utlånade och många köande på en och samma bok.
    Ja det var det jag tänkte på att om jag lånar så kanske någon annan köar på den boken, och måste ha den precis när jag behöver den. Då är det ju kört.
    annis02 skrev 2012-08-23 12:17:39 följande:
    Jag börjar fjärde terminen på socionomprogrammet i Örebro :) Jag har köpt både begagnade och nya böcker, beroende på om jag ska ha böckerna igen och om de begagnade har legat i samma prisklass som de nya. Adlibris har nu 5 % rabatt för studenter, så där köpte jag de böcker jag inte hittade begagnat nu till höstterminen.
    Vet du om man lätt kan få tag i någon på universitetet som säljer begagnat eller är det lättare att köpa på typ kurslitteratur.se? Är det bäst att vänta tills kursen har börjat eller borde jag få tag på alla böcker innan jag börjar?
    annis02 skrev 2012-08-23 12:24:53 följande:
    Kan tillägga att om du har samma obligatoriska litteratur som jag hade i termin ett, så kommer "Forskningsmetodikens grunder - att planera, genomföra och rapportera en undersökning" och "Vetenskapsteori för nybörjare" att komma igen i termin 2 och 3 :)
    Näpp, dom böckerna står inte med på listan.

• SoderOmSoder
    Legenmary skrev 2012-08-23 13:37:41 följande:
    Än så länge vet jag ju bara vilka böcker jag ska ha, inte vilka sidor i vilka böcker. Är det bara ett få par sidor är det ju bättre att låna och kopiera men du kopierar väll inte en hel bok?

Jag kopierar absolut inte en hel bok! Isåfall köper jag den.
    Låna brukar vara svårt, iallafall för oss. Vi är en stor klass och alla ska ha samma böcker så det är oftast kört. 
  • Legenmary
    SoderOmSoder skrev 2012-08-23 13:49:28 följande:
    Jag kopierar absolut inte en hel bok! Isåfall köper jag den.
    Låna brukar vara svårt, iallafall för oss. Vi är en stor klass och alla ska ha samma böcker så det är oftast kört. 
    Men nu vet jag ju inte om det bra är några sidor ur en bok jag ska ha eller om jag behöver hela boken. Är det bäst att vänta tills jag har börjat för att kolla upp sånt eller borde jag ha alla böcker direkt när jag börjar? Än så länge har jag bara 4 av 15
  • annis02
    Legenmary skrev 2012-08-23 13:37:41 följande:
    Vet du om man lätt kan få tag i någon på universitetet som säljer begagnat eller är det lättare att köpa på typ kurslitteratur.se? Är det bäst att vänta tills kursen har börjat eller borde jag få tag på alla böcker innan jag börjar?

Jag tycker att det är ganska lätt att hitta folk som säljer på universitetet. I exempelvis Långhuset sitter det flera tavlor där folk sätter upp lappar om vilka böcker de säljer och om du går in på blocket och väljer Örebro brukar det finnas flera där som har möjlighet att mötas upp på universitetet. Sedan finns campusbokhandeln, där det också finns möjlighet att hitta böckerna till ett bra pris.

Jag har köpt böckerna så att jag har dom strax innan kursen startar eller att jag möter upp någon på universitetet som säljer böcker under de första dagarna på kursen.
  • Legenmary
    annis02 skrev 2012-08-23 14:14:03 följande:
    Jag tycker att det är ganska lätt att hitta folk som säljer på universitetet. I exempelvis Långhuset sitter det flera tavlor där folk sätter upp lappar om vilka böcker de säljer och om du går in på blocket och väljer Örebro brukar det finnas flera där som har möjlighet att mötas upp på universitetet. Sedan finns campusbokhandeln, där det också finns möjlighet att hitta böckerna till ett bra pris.

Jag har köpt böckerna så att jag har dom strax innan kursen startar eller att jag möter upp någon på universitetet som säljer böcker under de första dagarna på kursen.
    Okej! Tack för hjälpen! :D
  • Viktoria123

När jag började på ett program så köpte ja alla böcker som stod. Jag behövde typ 1 av 8 tror ja. Så värdelöst.

Nu väntar jag tills skolan börjar och läraren berättar vilken bok som behövs sen beställer jag :P Och de böcker man kanske bara behöver till någon uppsats eller en kort tid kanske finns på biblioteket så kan man sitta där och läsa då eller låna eller kopiera om det går. 

• Jalo01

www.litteraturlista.se är väldigt bra sajt. Du kan köpa begagnade kurslitteratur som är mycket billigare än vanliga bokhandel. Du kan även lägga upp kursböcker till försäljning som du redan har läst. Ingen registrering krävs.

• Jalo01

www.litteraturlista.se är väldigt bra sajt. Du kan köpa begagnade kurslitteratur som är mycket billigare än vanliga bokhandel. Du kan även lägga upp kursböcker till försäljning som du redan har läst. Ingen registrering krävs.

Svar på tråden Köpa eller låna kurslitteratur?