• Anonym (Undrande)

Deodorant till 7 åring

Som rubriken lyder kan man ha deodorant till 7 åring?
    Själv kan jag väl tycka det är tidigt men han luktar rätt mycket även om han duschar eller tvättat av sig.
    Har aldrig sagt något till honom men känner då man kramar eller ibland sitter bredvid honom.
    Själv tåler jag inte parfym så hade ju fått bli någon utan det.
    Men om man ska ta deodorant till män så luktar de alla så vad ska man välja?

• Svar på tråden Deodorant till 7 åring
  • Anonym (kör på)

Ja, är de så att lillkillen har problem med svett lukt och så är de ju inge fel på deo, är ju bara en hygien grej, köp doves naturella (den med blå kork) luktar ju inget och kan användas av båda könen! som sagt hellre att han får ha lite deo en att kompisar kanske börjar fråga varför han luktar svett eller så ( inte hans fel, men då kan man ju undvika sådana kommentarer)

• Anonym (Undrande)

Ok ska kolla runt lite vill ju inte han ska lukta "man" precis:/

Han har redan fått kommentar som att du luktar och det var i förskoleklassen:(

Har ibland tvättat av med våtservetter men det hjälper inte.

Tack för hjälpen!:)

• Anonym

Har du kollat så att han tvättar sig ordentligt med tvål och byter kläder regelbundet? Så att det inte är där problemet ligger.

Det finns ju en hel del "neutrala" deoderanter utan parfym och som sägs vara okej för "känsliga" och allergiker, men det skulle inte förvåna mig om dom också innehåller ämnen som kanske inte är så bra för barn (eller vuxna för den delen). Annars kanske du kan vända dig till typ barnavårdcentralen eller någon annan vårdpersonal som kan rekommendera någon deo som han kan använda.

• Anonym (Undrande)

Han tvättar av sig varje dag och duschat ggr flera/vecka.

Han har haft detta "problemet" ett bra tag men nu har det blivit värre.

Har tyckt det var tidigt att lukta så men innan har man kunnat hantera det, kanske skulle man kolla upp det innan man börjar med deo så det inte är något?

• Fridayyy
    Anonym (Undrande) skrev 2012-08-23 12:24:15 följande:
    Han tvättar av sig varje dag och duschat ggr flera/vecka.
    Han har haft detta "problemet" ett bra tag men nu har det blivit värre.
    Har tyckt det var tidigt att lukta så men innan har man kunnat hantera det, kanske skulle man kolla upp det innan man börjar med deo så det inte är något?

Ja, är det inte hormoner som gör att man börjar lukta svett i armhålorna?
  • nobilis
    kiriaki skrev 2012-08-23 12:13:27 följande:
    Aluminiumfri for att forhindra brostcancer!

Kan du komma med tips på var jag kan köpa såna ? Tål inte aluminium. Kliar upp stora köttsår under armarna.
  • Anonym (luktfri)

Behöver han deo så får ni börja.

Jag skulle vilja tipsa om CCS Deostick, finns parfymfri. Jag brukar köpa på www.familjeapoteket men den finns säkert på apoytekshyllorna också. Den tycker jag är superbra och min man lånar den ibland när han har slut eller glömt sin på resor. Kan bli lite, lite vita fläckar vid armhålorna på svarta kläder, men det bryr sig nog inte sjuåringen om.

• Emmi27
    nobilis skrev 2012-08-23 12:30:03 följande:

Kan du komma med tips på var jag kan köpa såna ? Tål inte aluminium. Kliar upp stora köttsår under armarna.
    Jag använder ett deostick med aloe vera, fått den av min mamma som köper av nån privatperson som säljer men sökte på nätet och hittade denna sida www.myaloevera.se/evagroop/produkter/kroppsvard/ever-shield-deodorant

Den innehåller inte aluminium och är jättebra, fräsch och blir inga märken på kläderna och man behöver inte gå runt och torka armhålorna innan man klär på sig
  • kiriaki
    www.tomsofmainestore.com har for ca 30-40 kr, sag att pa en del svenska stallen att en del aluminiumfria kostar typ 200 kr! Förvånad  Jag anvander mountain spring som egentligen ar for karlar for den luktar sa himla gott och frasch.. Ar dessutom fri fran PG (sen vad det ar vet jag ej, haha).

Jag anvander deras tandkram ocksa da den ar fri fran flour (som ofta ar den ENDA ingrediensen i rattgift, vill jag inte ha i munnen)
  • Anonym

Ts, det finns oparfymerade deos på vanliga apoteket, och även i de flesta livsmedelsaffären tex av märket Neutral (ica) och Änglamark (coop). 

• bbbbbbbb
    kiriaki skrev 2012-08-23 12:13:27 följande:
    Aluminiumfri for att forhindra brostcancer!
    Var har du fått det ifrån?
  • kiriaki

Hort det fran manga stallen/personer, har ar en citering fran Science Daily

"“Aluminium is a metalloestrogen, it is genotoxic, is bound by DNA and has been shown to be carcinogenic. It is also a pro-oxidant and this unusual property might provide a mechanistic basis for any putative carcinogenicity. The confirmed presence of aluminium in breast tissue biopsies highlights its potential as a possible factor in the aetiology of breast cancer”.

Jag skulle da inte ta chansen med tanke pa hur manga kvinnor som dor av brostcancer, sen borde det ju saga sig sjalvt att man ska forsoka undvika att smorja in sig med metaller om man kan. Tycker jag men det ar ju saklart ingen som behover halla med mig!

http://www.sciencedaily.com/releases/2007/08/070831210302.htm

• Anonym
    kiriaki skrev 2012-08-24 05:01:36 följande:
    Hort det fran manga stallen/personer, har ar en citering fran Science Daily

"“Aluminium is a metalloestrogen, it is genotoxic, is bound by DNA and has been shown to be carcinogenic. It is also a pro-oxidant and this unusual property might provide a mechanistic basis for any putative carcinogenicity. The confirmed presence of aluminium in breast tissue biopsies highlights its potential as a possible factor in the aetiology of breast cancer”.

Jag skulle da inte ta chansen med tanke pa hur manga kvinnor som dor av brostcancer, sen borde det ju saga sig sjalvt att man ska forsoka undvika att smorja in sig med metaller om man kan. Tycker jag men det ar ju saklart ingen som behover halla med mig!

www.sciencedaily.com/releases/2007/08/0708312...

Jag läste ett test på deodoranter i ica kuriren, där man skickat dem på labb och Änglamark har angivit att deras innehåller aluminium men labbet kunde inte uppmäta något. Niveas däremot innehöll mest. Trist att det inte går att hitta aluminiumfria i vanliga butiker, för jag håller med om att det är onödigt om man kan undvika.
  • kiriaki
    Anonym skrev 2012-08-24 05:20:24 följande:
    Jag läste ett test på deodoranter i ica kuriren, där man skickat dem på labb och Änglamark har angivit att deras innehåller aluminium men labbet kunde inte uppmäta något. Niveas däremot innehöll mest. Trist att det inte går att hitta aluminiumfria i vanliga butiker, för jag håller med om att det är onödigt om man kan undvika.

Eller hur! Jag vet att min mamma har anvant aluminiumfri i en massa ar och hon har fatt bestalla pa internet varenda gang, himla omstandigt! Dar jag bor saljer dom Tom's of Maine-deodoranter och tandkram som tur ar, det ar dubbelt sa dyrt an andra deodoranter men fortfarande bara ca 35 kr sa inget jag tanker braka om :) Om jag bott i Sverige sa har jag nog bett affaren jag gar till ofta bestalla in, man kan be dom gora sant med grejer faktiskt :)
  • Anonym
    kiriaki skrev 2012-08-24 05:49:01 följande:

Eller hur! Jag vet att min mamma har anvant aluminiumfri i en massa ar och hon har fatt bestalla pa internet varenda gang, himla omstandigt! Dar jag bor saljer dom Tom's of Maine-deodoranter och tandkram som tur ar, det ar dubbelt sa dyrt an andra deodoranter men fortfarande bara ca 35 kr sa inget jag tanker braka om :) Om jag bott i Sverige sa har jag nog bett affaren jag gar till ofta bestalla in, man kan be dom gora sant med grejer faktiskt :)

Jag googlade lite och såg att Aco har en aluminiumfri, så då finns den nog på Apoteket. Dock innehåller den väldigt många andra ämnen, så den svåra frågan är ju hur pass onyttiga de andra ämnena är. Jag tycker det där är jättesvårt, särskilt som jag är allergisk.
  • kiriaki
    Anonym skrev 2012-08-24 06:26:17 följande:

Jag googlade lite och såg att Aco har en aluminiumfri, så då finns den nog på Apoteket. Dock innehåller den väldigt många andra ämnen, så den svåra frågan är ju hur pass onyttiga de andra ämnena är. Jag tycker det där är jättesvårt, särskilt som jag är allergisk.

tycker du ska testa bestalla Tom's of Maine och testa, jag tror den ar ganska naturlig och bra.. Det ar inte sa manga ingredienser och jag tror dom redogor for alla pa hemsidan dessutom sa man vet vad som finns i deon!

Jag brukar fa problem med klada/det svider om jag rakar mig under armarna och sen tar pa vanlig deo, men far inte alls sa av deras sa nu koper jag inget annat.. Kan ju inte ga runt och klia mig armhalorna tills det bloder liksom
  • Anonym
    kiriaki skrev 2012-08-24 21:03:55 följande:

tycker du ska testa bestalla Tom's of Maine och testa, jag tror den ar ganska naturlig och bra.. Det ar inte sa manga ingredienser och jag tror dom redogor for alla pa hemsidan dessutom sa man vet vad som finns i deon!

Jag brukar fa problem med klada/det svider om jag rakar mig under armarna och sen tar pa vanlig deo, men far inte alls sa av deras sa nu koper jag inget annat.. Kan ju inte ga runt och klia mig armhalorna tills det bloder liksom

Shippar de till Sverige då, till hyfsat pris? Och är deon effektiv som "vanliga"? Jo, jag kan också få kli och så tål jag knappt några parfymer.
Svar på tråden Deodorant till 7 åring