• Guldlockis

motor problem

Har en skoda octavia -04.

Har mineral olja. Har haft problem en tid med att den dricker MYCKET olja. Vad kan man göra för att åtgärda detta?  Problemet uppstod när en verkstad hällde i semi syntet för cirka 2 år sen.

• Svar på tråden motor problem
  • kristaav

Har du kolla så bilen inte läcker olja? Blåryker bilen?

• Rabarbapuppa

Vaddå "har mineralolja"?

Den kan du i alla fall undvika att hälla i.
    Octavia från (t.ex.) '04 ska ha helsyntet. Gäller både 1.8T-motorerna med turbo och 1.6'orna. Vad jag vet.
    Att verkstaden hällde i delsyntet är lite märkligt då de rimligen går (som brukligt på VAG-bilar) med förlängt serviceintervall (så kallad Long Life) och kräver en bra helsyntet för detta.

Kolla under bilen. Läcker den olja?
    Och som ovan, ryker bilen? (avgaserna)

/Puppa

• Racer x

Vem har börjat hälla mineralolja i motorn? Finns ingen anledning till att använda det i en modern motor.

Töm allt och byta oljefilter och köp Castrol magnatec eller edge om det är en motor med turbo. Har kört med dessa sen jag började byta själv och dom har gjort sitt jobb trots lite väl busig körning ibland.

• Guldlockis
    Rabarbapuppa skrev 2012-08-23 14:06:43 följande:
    Vaddå "har mineralolja"?

Den kan du i alla fall undvika att hälla i.
    Octavia från (t.ex.) '04 ska ha helsyntet. Gäller både 1.8T-motorerna med turbo och 1.6'orna. Vad jag vet.
    Att verkstaden hällde i delsyntet är lite märkligt då de rimligen går (som brukligt på VAG-bilar) med förlängt serviceintervall (så kallad Long Life) och kräver en bra helsyntet för detta.

Kolla under bilen. Läcker den olja?
    Och som ovan, ryker bilen? (avgaserna)

/Puppa

Helsyntet självklart. Vet inte vad jag fick mineralolja ifrån.
    Ja bilen läcker olja men ingen hittar något hål. Ja bilen ryker!! Sot som fan i hela avgassystemet. Vi har bytt filter och olja flera gånger efter verkstadens misstag men det blir inte bra ändå. 
  • Rabarbapuppa

Det första jag skulle kolla är vevhusventilationen.
    Är den igensatt (inte helt ovanligt) så brukar den sleva i sig olja.

Att den läcker känns ju dock lite oroväckande. Det måste man helt enkelt leta upp, varifrån det kommer.
    Har bilen gått långt? I värsta fall kan ju kolvringarna vara slut och då tar de inte med sig oljan utan den hamnar i förbränningsrummen istället, d.v.s det ryker och sotar.
    Fast det har jag svårt att tro ändå, på en 04'a. Men men, som sagt, beror på miltalet vilket jag inte vet ngt om.

/Puppa

• Guldlockis
    Rabarbapuppa skrev 2012-09-13 11:47:34 följande:
    Det första jag skulle kolla är vevhusventilationen.
    Är den igensatt (inte helt ovanligt) så brukar den sleva i sig olja.

Att den läcker känns ju dock lite oroväckande. Det måste man helt enkelt leta upp, varifrån det kommer.
    Har bilen gått långt? I värsta fall kan ju kolvringarna vara slut och då tar de inte med sig oljan utan den hamnar i förbränningsrummen istället, d.v.s det ryker och sotar.
    Fast det har jag svårt att tro ändå, på en 04'a. Men men, som sagt, beror på miltalet vilket jag inte vet ngt om.

/Puppa

18000 mil ungefär
  • LoLs pappa

Vad är det för motor?
    Är det en turbomotor så kan du ha turboras.
    Tror ej att det är problemet dock för då RYKER bilen nåt så in i.....

Men annars, har du paj i vevhusvent , vilket har varit ett problem hos VAG så trycks oljan in i insuget och ner i motorn och förbränns.
    Bilen ryker ej lika mkt som vid turboras, men ryker och konsumerar olja.
    In ventilationen brukar sitta i oljepåfyllnings locket, en backventil med en kork i.

Annars kan det vara så i värsta fall att motorn är slut och drar olja via kolvar eller ventiltätningar....

Droppar lite under borde ni kunna se.
    Men framförallt hur stora mängder pratar vi, allt upp till en liter/100 mil anses vara normalt av VAG.
    Även om jag ej tycker att det skall vara så.

//

Svar på tråden motor problem