Koncentrationssvårigheter och viktigt jobb - vad göra?
BakgrundÄr 30 + , gift, har tre barn i olika åldrar.
Vi bor i villa som renoveras. Jag har ett heltidsarbete med höga krav på analytisk förmåga.
Äldsta barnet har en fastställd dubbeldiagnos, NPF. Mellanbarnet har en misstänkt NPF-diagnos. Yngsta är liten med allt vad det innebär i form av tillsyn, orolig nätter osv.
Jag sitter med i två styrelser, intresseorganisation och politisk förening. Jag är med i två föräldraråd samt en samverkansgrupp.
Problem
Jag är ofta trött, vilket kanske inte är så konstigt. Därtill har jag med åren fått allt svårare att hålla fokus på saker. Det börja krypa i kroppen efter en stunds koncentration och jag har jättesvårt att tvinga mig själv att fortsätta uppgiften. Har dålig "motor", dvs har svårt att komma igång av mig själv och gör saker med kniven mot strupen i sista sund.
Det här går ut över mitt arbete så till den grad att jag är rädd att det ska få konsekvenser. Jag gör det ju inte för att jag är lat, utan för att det är fel både på motorn och på förmågan att behålla koncentrationen, fokus.
Lösning?
En lösning vore väl kanske att dra ner på engagemangen ltie. Men samtidigt ger de ju bränsle till min motor. Tror inte det skulle hjälpa mig att fokusera bättre.
Finns det någon annan lösning så att jag skärper koncentrationsförmågan? Kan bättre kost hjälpa? Hälsokost?
Alla tips emottages tacksamt.