• emoni23

Det här med bokföring

Jag håller nu på att bokföra in i ett bokföringsprogram tidigare bokförde jag i excel, jag utgår ju ifrån kassan och kontoutdraget, och ibland har det ju hänt att jag t.ex handlat med företagskortet på ica, hur kan jag få in det? 

Alltså jag måste ju föra in det utan att på så sätt dra moms eller kostnad för det, men att kassan ändå minskar? annars tror ju bokföringsprogrammet att det finns mer pengar att tillgå.

Är det viktigt att kassan stämmer i programmet?? 

• Svar på tråden Det här med bokföring
  • Sephrenia89

Nu lätt bokför jag själv bara då jag bara bokför vissa transaktioner och överföringar på ett stort företag men ska försöka hjälpa dig. Altså har du fel i kassan så får du ju fel på hela beloppet i slutändan. Du kan bokföra det på ett slask konto och sätta in pengarna och boka dem rätt innan bokslutet som en tex felaktig kostnad. Du får nog göra så för att beloppet inte ska minska, annars får du bokföra det som en faktisk kostnad med 12% moms som det nu är på mataffärer.

• Sephrenia89
    Stormorsan skrev 2012-08-23 16:08:48 följande:
    Är det privata inköp så krediterar du kassa/bank och debiterar privatuttag.

Det var en lättare förklaring än slask konto osv ^^
  • ninaflower

Har du köpt varor till företaget på företagskortet? eller har du handlat "privat" på företagskortet? 

• Stormorsan
    ninaflower skrev 2012-08-23 16:17:54 följande:
    Har du köpt varor till företaget på företagskortet? eller har du handlat "privat" på företagskortet? 

Eftersom hen inte ska dra moms så är det säkerligen privatköp.
  • emoni23

<Ja precis det gäller privathandlingar på företagskontot, det händer ju ibland oftast försöker jag att föra över pengarna på privata men det är inte alltid det går. 

Då är det alltså eget uttag som gäller tack för det.

Sedan undrar jag lite det här med kassan,
    jag har alltid utgått från EN kassa oavsett om jag handlar kontant eller med kort,
    fast i regel har jag aldrig dragit av sånt jag handlar kontant då det verkar krångligt.

Men nu o bokföringsprogrammet finns ju konto, kassa osv.

om jag väljer konto de gånger jag får in pengar samt betalar via kontot så blir ju slutkassan tokig?
    det blir ju helt fel om jag kör olika så att säga?

Funkar det inte att lägga Allt i kassan?

• Stormorsan

Har du någon kontantkassa?

Om du har det så blir avstämningarna lättare om du skiljer på konto kassa 1910 och konto bank 1930. Då stämmer ju alltid kontosaldot med banksaldot.

Har du ingen kontantkassa så handlar du ju för privata pengar och då bokförs dom tvärtom mot tidigare exempel.  t ex debet egen insättning, kredit moms och varuinköp eller vad det nu är du köper. 

• Toka2

Det är inte korrekt att boka kontanttransaktioner och bank/kontotransaktioner mot samma konto. Har företaget kontanta pengar som inte redovisas är det i strid med god bokföringssed.

Transaktioner till/från bankkonto - 1930 eller 1940

Transaktioner med kontanter - 1910

När du kollar saldot på bokföringskonto 1930 (eller 1940, beroende på vilket du har valt) ska det stämma överens med bankkontoutdraget

När du räknar pengarna i kassan ska de stämma med saldot på bokföringskonto 1910

Nu beror konsekvenserna lite på vilken företagsform du har, men generellt så är det så att ju rörigare bokföring, desto dyrare blir det att få hjälp med deklaration, bokslut etc. Kan man bokföra någorlunda ordnat själv är det oftast bäst, men ibland kan man tjäna på att lämna bort bokföringen, om man mest rör till det

Bokföring är kul - i alla fall när siffrorna stämmer! 

En del säger att de har sett en ängel. Jag har hållit en i min famn.
  • Mandel
    Toka2 skrev 2012-08-28 08:30:23 följande:
    Bokföring är kul - i alla fall när siffrorna stämmer! 
    Och en siffernörd som jag älskar att leta felen

Vilka uppstår eftersom banken drar en massa avgifter för kontot utan att skicka ut lappar om det och betalar man en hel del samma dag så ser man inte att de har dragit pengar när man kollar kontot på hembanken.
    Alltid lika roligt varje bokslut!
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Toka2

Mandel: Att leta fel är inte lika kul som att faktiskt hitta dem Drömmer Personligen har jag funnit att det inte skadar att ha Cederroths Blodstoppare nära till hands. Bra att svälja när magsåret spricker

En del säger att de har sett en ängel. Jag har hållit en i min famn.
  • Catavento

Bara ett litet tips, kanske off-topic (eller ej).

Jag har egen firma och när jag startade min lilla verksamhet ville jag gärna ha nån app som gav mig överblick över företagets utveckling. Då fanns det bara verktyg för att beräkna skatt, lön och så vidare. Inte riktigt det jag ville ha.

Nu hittade jag en app som heter Companion på App Store, denna app jämför företagets omsättning mellan olika perioder, beräknar moms osv. Enkelt, snyggt och alltid till hands. ;)

Ni hittar appen här:

itunes.apple.com/se/app/companion-your-companys-efficiency/id541888099&mt=8

Svar på tråden Det här med bokföring