• Lill G

Ahlgrens bilar - haram eller halal?

Hej,

jag undrar om Ahlgrens bilar orginal (som innehåller lite gelatin) räknas som haram eller om de är halal eftersom det "bara" är en tillsats?

• Svar på tråden Ahlgrens bilar - haram eller halal?
  • Petrol

Hurvida något är halal(slaktat) avgörs väl inte direkt av hur det används?

Hur tänker du här?

• VojneVojne

Hej, all biprodukter av haram är också haram... Gelatin kommer antingen (stort sätt) från svin eller icke halal slaktat oxe vilket i sin tur är haram med...

• Lill G
    Halal (حلال, ḥalāl, halaal) är benämningen på vad som är tillåtet inom islam och omfattar allt mänskligt handlande. Motsatsen till halal är haram''

Jag undrar alltså om en praktiserande muslim kan äta Ahlgrens bilar?

Är bara nyfiken...  
  • Lilia

Svaret är nej. Men många muslimer gör det ändå, precis som att många vegetarianer äter gelatin. I många fall tror jag att det beror på okunskap.

• Petrol
    Lill G skrev 2012-08-23 17:38:24 följande:
    Halal (حلال, ḥalāl, halaal) är benämningen på vad som är tillåtet inom islam och omfattar allt mänskligt handlande. Motsatsen till halal är haram''

Jag undrar alltså om en praktiserande muslim kan äta Ahlgrens bilar?

Är bara nyfiken...  
    Tack för förtydligandet, jag har visst blandat ihop begreppen en smula:)
  • K med lilla E

Men herreminje, ät dem om ni tycker om dem, annars ge fan i det...

• Kaf Ha Ya Ain Sad
    Lill G skrev 2012-08-23 17:18:27 följande:
    Hej,

jag undrar om Ahlgrens bilar orginal (som innehåller lite gelatin) räknas som haram eller om de är halal eftersom det "bara" är en tillsats?
    Hej på dig,

Det är två ijtihad-frågor gällande detta, dvs två åsikter. Den ena menar att om biprodukterna är haram förblir den slutliga produkten haram. Den andra menar att om slutliga produkten får en annan konsistens, en annan färg, en annan smak och en annan lukt är halal även om den innehåller haram biprodukter. 

Själv följer jag den andra åsikten då den är nära den sanna ijtihad. 
Svar på tråden Ahlgrens bilar - haram eller halal?