• Anonym

Ni med diabetes, vad har ni för symptom?

Ni med diabetes, vad har ni försymptom? Hur märkte ni att ni hade diabetes?

Jag har mått konstigt ett bra tag nu, börjat med att jag blivit så konstigt hungrig hela tiden. Jag blir ett par timmar efter mat så hungrig att det känns som jag ska svimma om jag inte äter nåt snabbt..... Blir yr, skakar och känner mig väldigt uppjagad med hjärtklappning och så som följd av detta....Värst på kvällar, nätter och på morgonen. Måste äta just innan jag lägger mig annars mår jag så dåligt när jag vaknar att jag måste springa och äta nåt....

Har pratat med VC om just detta och jag ska dit och lämna prov för att kolla ämnesomsättningen, fast jag tvivlar på att det är där felet sitter, har kollat såna prover innan och dom har alltid varit bra.

Jag har även vid ett antal tillfällen blivit grymt törstig, detta har inte varit varje dag, men kommit då och då under ca ett halvår. Idag har det varit extremt, jag som knappt dricker annars mer än till maten (och klarar mig fint på det) har nog fått i mig 2,5 liter minst idag......och är fortfarande törstig.... det liksom är helt torrt i hela halsen och munnen.

Min mormor hade diabetes de sista åren i hennes liv, annars är det mer avlägset i släkten. Min farmors mamma och flera av hennes syskon, varav en är blind pga sin diabetes.

Börjar nu undra om mina symptom kan bero på diabetes, kanske jag borde ta ett sånt test samtidigt på vC?

Ni som har diabetes, vad tror ni? det där med hunger har jag aldrig hört i samband med diabetes så jag kanske är helt ute och cyklar nu......?           

• Svar på tråden Ni med diabetes, vad har ni för symptom?
  • Neeellie

Är du orolig så kolla upp det. 
    Jag gick med obehandlad diabetes i flera månader utan att veta om det. Tänkte aldrig på att symptomen faktiskt kunde vara diabetes. Men jag kissa mycket, drack stora mängder vätska och om jag inte åt som jag skulle så vart jag yr och fick extrem huvudvärk, sen var jag även fruktansvärt trött.

Jag fick diagnosen i april i år, typ 2. Så ta inga risker om du är orolig. 

• FruBlöjor

Tyvärr så verkar alla tecken tyda på diabetes. Gå redan imorgon och lämna prover. Om det är diabetes kan det bli värre...

• Anonym
    Neeellie skrev 2012-08-23 19:13:09 följande:
    Är du orolig så kolla upp det.  Jag gick med obehandlad diabetes i flera månader utan att veta om det. Tänkte aldrig på att symptomen faktiskt kunde vara diabetes. Men jag kissa mycket, drack stora mängder vätska och om jag inte åt som jag skulle så vart jag yr och fick extrem huvudvärk, sen var jag även fruktansvärt trött.   Jag fick diagnosen i april i år, typ 2. Så ta inga risker om du är orolig. 

Oj så du mådde också konstigt när du inte ätit?
  • Anonym
    FruBlöjor skrev 2012-08-23 19:18:50 följande:
    Tyvärr så verkar alla tecken tyda på diabetes. Gå redan imorgon och lämna prover. Om det är diabetes kan det bli värre...

Kan man bli sån som jag blir när jag blir sådär "hungrig". ?
  • FruBlöjor
    Anonym skrev 2012-08-23 19:25:23 följande:

Kan man bli sån som jag blir när jag blir sådär "hungrig". ?
    Typ 1 diabetes gör att när man får låg blodsocker kan det bli riktigt lågt så att man börjar skakas och kan förlora medvetet., vilket ofta visar sig som hunger när man egentligen är inte hungrig. Hjärnan uppfattar det som hunger.
    Problemet är efter man har ätit börjar blodsockret stiga. Man kan känna sig trött och vilja sova, dricker massvis med vatten och har enorma humörsvängningar som oftast speglar den varierande blodsockernivåerna.
    Misstänker man diabetes är det bäst att lämna blodprover. Obehandlad diabetes blir bara värre vilket kan leda till koma.
  • FruBlöjor
    FruBlöjor skrev 2012-08-23 19:31:56 följande:
    Typ 1 diabetes gör att när man får låg blodsocker kan det bli riktigt lågt så att man börjar skakas och kan förlora medvetet., vilket ofta visar sig som hunger när man egentligen är inte hungrig. Hjärnan uppfattar det som hunger.
    Problemet är efter man har ätit börjar blodsockret stiga. Man kan känna sig trött och vilja sova, dricker massvis med vatten och har enorma humörsvängningar som oftast speglar den varierande blodsockernivåerna.
    Misstänker man diabetes är det bäst att lämna blodprover. Obehandlad diabetes blir bara värre vilket kan leda till koma.
    och även typ 2..
  • Anonym

Jag har alltid trott att typ 1 får bara barn och riktigt unga... Är det fel? Mm du har rätt jag måste kolla upp detta. Just så känns det ju, som att jag inte alls är hungrig. Jag kan ju omöjligt vara det... Åt för en timma sen en stor tallrik fiskgratäng, grönsaker och 4 knäckebröd. Nu känner jag mig hungrig igen och vet att det bara blir värre och värre nu under kvällen.... Blir törstig en stund efter jag ätit och det håller i sig tills nästa måltid, kan det stämma in?

• Anonym

Just det, brukar av reflex kasta i mig en banan när jag blir som sämst, kan det tyda på att kroppen vill åt fruktsockret?

• FruBlöjor
    Anonym skrev 2012-08-23 19:37:54 följande:
    Jag har alltid trott att typ 1 får bara barn och riktigt unga... Är det fel? Mm du har rätt jag måste kolla upp detta. Just så känns det ju, som att jag inte alls är hungrig. Jag kan ju omöjligt vara det... Åt för en timma sen en stor tallrik fiskgratäng, grönsaker och 4 knäckebröd. Nu känner jag mig hungrig igen och vet att det bara blir värre och värre nu under kvällen.... Blir törstig en stund efter jag ätit och det håller i sig tills nästa måltid, kan det stämma in?
    Kolla upp det för säkerhet. Men känner du dig nu trött? Vill sova?
    Kan du ha parasit i magen? Har du rest?
    Hur gammal är du? Tillväxten?

• Neeellie
    Anonym skrev 2012-08-23 19:40:38 följande:
    Just det, brukar av reflex kasta i mig en banan när jag blir som sämst, kan det tyda på att kroppen vill åt fruktsockret?
    Jag mådde konstigt när jag inte hade ätit. Och banan kan bero på det. Jag har dock blivit tillsagd att hålla mig borta från banan då sockret höjs så pass av det. 
Svar på tråden Ni med diabetes, vad har ni för symptom?