• Anonym (Arbetssökande)

Allvarligt vilka 3 dåliga sidor ska man ta upp i en anställningsintervju???

Snart ska jag ut i arbetsintervjuträsket då jag ska söka mitt första lärarjobb. Det kommer jag ofta upp på intervjuer att man ska säga tre bra sidor och tre dåliga sidor om sig själv. Vilka dåliga sidor är "bra" att säga egentligen? Att säga floskler som att man kan bli överengagerad går tydligen fetbort och att berätta att man är kleptoman ( om man är det alltså) är ju knappast bra för ens chanser. Så vad säger man?

Mina dåliga sidor på riktigt är:

Konflikträdd
    Morgontrött
    Rädd för förändringar
    Stresskänslig

Ingen av dessa är ju speciellt bra i läraryrket men knappast unikt men vad säger jag? Vad svarar ni?

• Svar på tråden Allvarligt vilka 3 dåliga sidor ska man ta upp i en anställningsintervju???
  • Lena

Ogillar förändringar och morgontrött känns helt okej. Har du fler dåliga sidor?

• Anonym (Ebba)

Säg sanningen. Alla har vi dåliga sidor. Jag rekryterar en del och jag har hört det mesta

• Anonym

brukar slå till med envis o morgontrött

• Minikatt

Jag brukade köra med såna dåliga som även kan vara bra. Tex. att jag är FÖR noggrann (att vara noggrann är ju positivt), att jag ibland frågar FÖR OFTA av rädsla för att göra fel vilket kan tolkas som att jag är osäker (de flesta ser ju positivt på att man frågar mycket istället för att chansa och göra fel) osv.

♥ ~ * ~ ♥ Wilmer 100514 ♥ ~ * ~ ♥ Bebis 120904 ♥ ~ * ~ ♥
  • Anonym
    Lena skrev 2012-08-23 20:20:53 följande:
    Men om man säger morgontrött blir inte rekryteraren tveksam då och tror att man ofta kommer försent...?
    Lena skrev 2012-08-23 20:20:53 följande:

Som lärare måste man vara beredd på förändringar hela tiden, är det bra att säga så då?

• Tian 10

Tycker det beror på hur du lägger upp dina dåliga sidor. Tex kan du säga att du är väldigt mån om att alla ska ha det bra att det ibland kan slå över och du kan upplevas som konflikträdd. Morgontrött kan alltid lindas in med att det morgnar är väl inte min tid då jag känner mig mest kreativ. Rädd förändringar, att du trivs bäst när du har fått rutin på vardagen och kör gärna på det som fungerat tidigare. Stresskänslig vilket gör att du försöker få en bra och lugn stämning i klassrummet. Tror det är lika viktigt att ha dåliga sidor som man är medveten om, som att ha en plan för att lösa dom. Linda in dom och gör det klart att dessa problem är något du jobbar på.

♥ Albin ♥
  • Mossagti

Det man vill veta är väl mest om du har självinsikt och om du arbetar med dina svaga sidor.

• Marren38
    Tian 10 skrev 2012-08-23 20:51:36 följande:
    Tycker det beror på hur du lägger upp dina dåliga sidor. Tex kan du säga att du är väldigt mån om att alla ska ha det bra att det ibland kan slå över och du kan upplevas som konflikträdd. Morgontrött kan alltid lindas in med att det morgnar är väl inte min tid då jag känner mig mest kreativ. Rädd förändringar, att du trivs bäst när du har fått rutin på vardagen och kör gärna på det som fungerat tidigare. Stresskänslig vilket gör att du försöker få en bra och lugn stämning i klassrummet. Tror det är lika viktigt att ha dåliga sidor som man är medveten om, som att ha en plan för att lösa dom. Linda in dom och gör det klart att dessa problem är något du jobbar på.
    ♥ Albin ♥

Jättebra skrivet!!
  • Anonym (Arbetssökande)

Tack så mycket för era svar!
    Ger mycket bra tankar :)

Svar på tråden Allvarligt vilka 3 dåliga sidor ska man ta upp i en anställningsintervju???