• Finis

Hon vaknar på nätterna och vägrar somna om i egen säng

Vår 22 månaders somnar alltid i sin egen säng. Den står inne hos oss, nära pappa så hon hör oss sova. Vi har samma läggningsrutiner varje kväll, jag sitter hos henne tills hon sover, sjunger och vyssar om det behövs, oftast går det jättebra att lägga på kvällarna och hon sover gott i sin säng i några timmar.
    Sen vaknar hon nån gång, oftast vid 24-02 och vägrar somna om i sin säng utan vill komma och ligga i vår, gosa med mig. Jag sover så himla dåligt med henne i sängen, ligger stel på ena sidan med halva rumpan utanför sängen, ofta vill hon ligga på min arm och sova. Jag är jämt trött på dagarna pga detta.
    Hon har iofs alltid sovit bredvid mig, fast i sin egen säng, men då vaknade hon också på natten nån gång och ville lyftas över till vår säng.

HUR ska jag få henne att gå med på att ligga kvar i sin säng? Jag måste få sova så jag kan fundera som människa. Jag misstänker att det är för att hon vill vara nära mig för hon är van vid det sen hon var nyfödd. I helgen var jag bortrest och då sov hon till 08.00 i sin säng. Men då gick det ju bra...

Ska jag låta henne sova hos mig eftersom hon vill det men på bekostnad av min hälsa? Ibland känns det som jag ska kollapsa av trötthet och det påverkar ju henne negativt också. Hon sover mycket sämre i vår säng också och vaknar oftare än när hon sover själv och verkligen sover.

Hon är så sjukt envis också och att lägga henne ner på kudden och vyssa eller sjunga funkar INTE: DÅ bara skriker hon.

• Svar på tråden Hon vaknar på nätterna och vägrar somna om i egen säng
  • Loreena

Prova att ta upp henne och ge henne en varm och go kram och lägg sedan ner henne i hennes säng igen och stoppa om henne och säg sov gott. När hon sedan vill upp igen så gör du om samma sak igen. Efter några kramar så borde hennes behov av närhet vara stillat, samtidigt som hon inser att hon inte får sova i er säng. Det fungerar bra på vår son på kvällarna, han är i samma ålder.

• Finis
    Loreena skrev 2012-08-23 22:10:08 följande:
    Prova att ta upp henne och ge henne en varm och go kram och lägg sedan ner henne i hennes säng igen och stoppa om henne och säg sov gott. När hon sedan vill upp igen så gör du om samma sak igen. Efter några kramar så borde hennes behov av närhet vara stillat, samtidigt som hon inser att hon inte får sova i er säng. Det fungerar bra på vår son på kvällarna, han är i samma ålder.
    Åh vilket bra tips! TACK!!!
  • Nyfiken2012

Varför kan ni inte helt enkelt besvara ert barns uppenbara ökade behov av närhet. Ja DU som skrev tycker att en kram räcker gott, men det kanske inte är barnets känsla o vad spelar det då för roll?

• Finis

Som jag skrev så sover vi fruktansvärt dåligt, båda två. Jag är så galet trött på dagarna. Har dåligt tålamod och mår inte bra. Ja jag är mamma och hon är det viktigaste i mitt liv men jag är inte mer än människa. Hon får MASSOR av närhet från på dagarna. När inte jag är hemma sover hon mycket längre i sin säng, hela natten faktiskt. Antar att det är för att hon är mammig och det är jätte härligt men jag MÅSTE få sova. Det förstår du väl? Eller är du så perfekt att du inte behöver sova? Inte har några egna behov utan uteslutande gör precis som ditt barn vill oberoende på konsekvenserna?

• La Lola

Ställ in en 90s säng intill eran.
    Låt barnet sova i den. Kryper hon över i er säng så kan du lägga dig i 90ssängen o sova om det blir trångt.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Finis

Hon skulle bara följa efter. När hon var nyfödd till för några månader sen hade hon sin spjälsäng uppställd mot vår säng utan sida men hon kröp ändå över och lade sig på mig. Det räcker inte att ligga precis bredvid.

• La Lola
    Finis skrev 2012-08-25 08:36:06 följande:
    Hon skulle bara följa efter. När hon var nyfödd till för några månader sen hade hon sin spjälsäng uppställd mot vår säng utan sida men hon kröp ändå över och lade sig på mig. Det räcker inte att ligga precis bredvid.
    Ok. Men det kan ju vara värt att prova iaf.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Flickan och kråkan

Jag hade testat att ha en 90-säng bredvid. Så har vi haft det och har det med två barn. Om de kommer krypandes/intillrullandes vid uppvak så brukar man kunna rulla tillbaka när de väl somnat igen så att man får lite mer utrymme själv om man behöver det (jag gillar det ). Sedan har de en utvecklingsperiod med separationsångest i den åldern (närmandefasen). Min yngsta sov bokstavligen som ett frimärke på mig runt 1,5.

• Maxbox

När sonen började sova i egen säng (och eget rum vid 16 mån) och vaknade och hade behov av närhet så fick han såklart komma till oss. Alternativt att någon av oss lade sig i hans säng tills han somnat om, eller resten av natten om man råkade somna själv. Nu är han snart 4 år, har precis börjat sova i sin nya loftsäng, som han älskar, och jag och hans pappa saknar de där nätterna när man fick ligga nära nära och lukta på honom...tur vi har lillasyster att mysa med.
    Han kan vakna ibland fortfarande (dock väldigt sällan och oftast pga att han sparkat av täcket och fryser) men vill aldrig sova hos oss, utan vill att man stoppar om honom och är med honom en stund tills han somnat om.
    Så pass "självständig" kan man bli trots (borde kanske skriva tack vare) samsovning på heltid 16 månader, och på deltid fram till 2,5 års ålder och amning till strax före 3 år. (detta skriver jag för att det kanske finns någon därute som läser som tvivlar på att h*n gör "rätt" och borde lära barnen det ena och det andra och att de aldrig blir självständiga annars...)

Svar på tråden Hon vaknar på nätterna och vägrar somna om i egen säng