Bling1975 skrev 2012-08-24 08:23:24 följande:
Självklart är alla barn olika men ingen jag har träffat är som mitt barn utan de ligger glatt på mage och spanar. Därför undrar jag hur andra barn som liknar henne mer har utvecklats och i vilken ordning de har gjort saker. Jag antar att det blir lite annorlunda, de kanske helt hoppar över krypandet och sitter upp och sedan går.
Jag förväntar mig givetvis inte att hon ska kunna krypa nu, jag är fullt medveten om hur gammal hon är. Men överallt läser jag att hon "ska" kunna göra miniarmhävningar vid den här åldern som en förberedelse.
Mitt tips är att ta alla "skan" av den typen med ro. Inget av mina barn har velat vara på mage i den åldern. Vi har burit i sjal och då tränas nacke och rygg ändå. Mina har olika personligheter och har av den anledningen utvecklats olika även om ingen av dem gillade magläge.
Äldsta var en "sittare"

. Han satt på sin rumpa utan minsta tendens att försöka ta sig någonstans tills han var 9 månader. Då kröp han plötsligt iväg från sittande. Han ålade aldrig och hade aldrig stått i krypposition innan dess heller. Han har varit i det lite senare normalspannet vad gäller de grovmotoriska momenten. Försiktig kille som observerar och lär genom att iaktta huvudsakligen. Han är fortfarande sådan. Han är idag 4,5 år och skulle inte få för sig att prova på något som han inte är alldeles säker på att han behärskar. Han observerar nöjt andra och sedan när han väl gör så gör han det felfritt. Det är hans strategi. Han är och har däremot varit tidig vad gäller språklig kognition, taluppfattning, formsinne etc.
Yngsta är den kämpande, försökande typen. Han hatade att ligga på mage så hans strategi var att snabbast möjligt komma ur den positionen. Sedan är det ju bara 16 månader mellan mina så han har ju hela tiden haft storebror som han ville hänga på. Vem vill ligga eller sitta som en amöba när storebror kilar omkring

? Han har aldrig varit nöjd med att vara stilla. Han har varit mycket tidigare än storebror med det motoriska, men har inte alls samma språkliga förståelse (pratade tidigare och mer mängdmässigt), sinne för tal och form etc.
Barn är olika och de kan göra saker i olika ordning och på olika sätt.