• Eisa

Sjuksköterskor, hur tar ni blodprov ur CVK?

Har märkt att folk gör olika och även patienter har olika uppfattning om hur man ska göra.

Använder ni vacutainerhållare och suger ut blodet med den som vore det ett vanligt venprov, eller drar ni upp blodet i en spruta fäst vid trevägskran och sedan låter blodet gå från sprutan till vacutainerhållare och rör i den andra infarten?

Tycker att vårdhandboken är lätt luddig i hur man bör göra egentligen.     

• Svar på tråden Sjuksköterskor, hur tar ni blodprov ur CVK?
  • Poppalisa

Jag gör faktiskt på båda sätt. Klart smidigaste är att ta en vacutainer från en butterfly och fästa på och sen ta proverna. Pratade ned narkosläkaren som var uppe en sväng och han tar prover med spruta!

• Eisa
    Poppalisa skrev 2012-08-24 07:56:51 följande:
    Jag gör faktiskt på båda sätt. Klart smidigaste är att ta en vacutainer från en butterfly och fästa på och sen ta proverna. Pratade ned narkosläkaren som var uppe en sväng och han tar prover med spruta!

Tror jag ska ringa hemtologen och fråga hur de gör. De håller ju på med sånt hela dagarna.
  • Lemio

Jag jobbar på en hematologiavd. Våra rutiner är att ta direkt ur trevägskranen med vacutainer. Sen har vi ingen butterfly utan kör med "vad dom nu heter som är en venprovsnål utan nål" :p först rött slaskrör för att få bort heparinet och sen tar vi proverna.

• Stjärnstoft

Vacutainer m adapter direkt på trevägs. Kollar först att det finns backflöde.
    Slaskrör innan proverna.

• JA77
    Stjärnstoft skrev 2012-08-24 09:12:27 följande:
    Slaskrör innan proverna.

Så gör jag också.
  • Eisa
    Lemio skrev 2012-08-24 09:06:25 följande:
    Jag jobbar på en hematologiavd. Våra rutiner är att ta direkt ur trevägskranen med vacutainer. Sen har vi ingen butterfly utan kör med "vad dom nu heter som är en venprovsnål utan nål" :p först rött slaskrör för att få bort heparinet och sen tar vi proverna.

För att ta bort heparinet? Det har man väl redan spolat iväg med de där 20-40 ml NaCl man spolar med innan. Det är väl NaCl man vill ha bort
  • Eisa
    Slaskrör innan proverna.

tack för svar
  • SofiaD
    Slaskrör innan proverna.
    Så gör jag också.
    ♥♥♥ Mina 3 ♥♥♥
  • Lemio

Vi spolar inte med så mycket innan. Bara efter att vi använt den.

• Sixxty

Tar i vacutainerhållare direkt. Har faktiskt aldrig hört talas om att man skulle dra upp i spruta direkt.

• JA77
    Eisa skrev 2012-08-24 18:40:59 följande:

För att ta bort heparinet? Det har man väl redan spolat iväg med de där 20-40 ml NaCl man spolar med innan. Det är väl NaCl man vill ha bort

När jag arbetat med barn så skulle vi aspirera ur heparinlåset först!
  • SofiaD
    Stjärnstoft skrev 2012-08-26 13:57:21 följande:
    Jag aspirerar ur heparinet först.

Det gör vi aldrig om vi bara hepariniserar en gång om dagen. Har vi någon med tex ab x 4 hepariniserar vi bara en gång/dygn. På barn med ab x 4 hepariniserar vi aldrig. Finns många olika rutiner för det där - intressant! 
    ♥♥♥ Mina 3 ♥♥♥
Svar på tråden Sjuksköterskor, hur tar ni blodprov ur CVK?