• vickan1985

Egen företagare och gravid?

Hej

Jag är gravid och har just startat eget företag på hemorten, vi flyttade från Göteborg för ca 3 v sedan
    och jag har nu startat eget företag och ska ha vårt första barn i Januari.
    Min sambo har fått fast jobb som projektutvecklare, så han har väldigt bra inkomst.

Men jag skulle vilja höra lite hur de fungerar med eget företag och små barn?
    Jag jobbar som konsult så jag är väldigt flexibel i mitt arbete. Har en kontorsplats och en dator.
    Sen kommer jag långt med mitt arbete. Så min tanke är att kunna jobba lite när barnet kommit från
    hemma plan. Någon som gjort de ? Tips och tankar ?

Jag är inte alls insatt i Försäkringskassan, så tar gärna emot tips från er som kan.
    Ska man ta ut 4-5 dagar i föräldrarpenning och kunna jobba 1-2 dagar i veckan ?

TAck på förhand.

• Svar på tråden Egen företagare och gravid?
  • eval

Jag tänkte jobba en dag i veckan "direkt" efter förlossning, ska då sköta viss administration i företaget hemifrån.
    Jag är inte ensamföretagare, utan har en till delägare och fem anställda, så det finns lite att göra, om inte annat sånt jag aldrig hinner med annars... Utöver det tänkte jag ta några dagar föräldraledigt varje vecka, men vi sparar de flesta dagarna till min man som kommer att ta över på hemmaplan efter ett år.
    Första föräldraledigheten pluggade jag heltid på distans, andra föräldraledigheten jobbade jag någon dag i veckan, och ser inga hinder för att göra samma sak nu. Kan ju förlägga arbetet till i stort sett vilken dag i veckan som helst, och vilken tid på dygnet som helst

• vickan1985

Roligt att höra, de är inte så ofta man möter egen företagare som ska vara mamma lediga.
    Jag har precis startat mitt företag på "hemmaplan" och är gravid i v.21. Min tanke är ju att kunna jobba ca 8-16 timmar i veckan vilket innebär att jag kan fakturera lite också. Samt ta ut 3-4 dagar i veckan på FP.
    På så sätt kan jag hålla företaget i rullande fas.

Jag hjälper till med ritningar, bygglov sov. så i mitt fall så har jag endast dator och en lokal hyra som" kostar".
    Men då man är ny på det så känns de lite ovant. Och alla frågar hur jag hade tänkt att lösa detta.:)

Då de är första barnet känns de väldigt spännande och roligt.:)         

• vickan1985

Är de någon som vet hur de fungerar med föräldrarpenning när man har ett AB? Då räknas jag som anställd i mitt eget företag. Ska jag då ange min lön idag eller vad jag beräknar att ta ut? företaget har varit i gång ca 1 mån. Räknas kanske lönen från tidigare arbetsgivare ?

• Geggamoja01

vet inte hur nytt företaget måste vara för att räknas som nystartat men jag har för mig att det kan vara så att du får under ett års tid skriva att din inkomst är som en etablerad inom samma bransch skulle tjäna per år. kan va bra o veta o kolla upp det fort är så, så får man kanske lite bättre fp... 

• cattus

Har för mig att försäkringskassan kollar 6 månader bakåt i tiden. Har du ett nystartat företag kan det vara så att du får stå kvar på den inkomst du hade tidigare under föräldraledigheten. Kontakta försäkringskassan och  kolla vad som gäller.

• Linur

För AB gäller den lönen du tar ut, eftersom du är anställd av företaget. Vet inte hur länge tillbaka men jag har skickat in senaste lönespecen och det har varit ok. Villkoren är faktiskt (i detta fall) lite bättre för enskild firma, om den är nystartad så kan du få FP utifrån motsv lön du borde haft om du var anställd.

Svar på tråden Egen företagare och gravid?