• vickan1985

Egen företagare och gravid?

Hej

Jag är gravid och har just startat eget företag på hemorten, vi flyttade från Göteborg för ca 3 v sedan
    och jag har nu startat eget företag och ska ha vårt första barn i Januari.
    Min sambo har fått fast jobb som projektutvecklare, så han har väldigt bra inkomst.

Men jag skulle vilja höra lite hur de fungerar med eget företag och små barn?
    Jag jobbar som konsult så jag är väldigt flexibel i mitt arbete. Har en kontorsplats och en dator.
    Sen kommer jag långt med mitt arbete. Så min tanke är att kunna jobba lite när barnet kommit från
    hemma plan. Någon som gjort de ? Tips och tankar ?

Jag är inte alls insatt i Försäkringskassan, så tar gärna emot tips från er som kan.
    Ska man ta ut 4-5 dagar i föräldrarpenning och kunna jobba 1-2 dagar i veckan ?

TAck på förhand.

• Svar på tråden Egen företagare och gravid?
  • eval

Jag tänkte jobba en dag i veckan "direkt" efter förlossning, ska då sköta viss administration i företaget hemifrån.
    Jag är inte ensamföretagare, utan har en till delägare och fem anställda, så det finns lite att göra, om inte annat sånt jag aldrig hinner med annars... Utöver det tänkte jag ta några dagar föräldraledigt varje vecka, men vi sparar de flesta dagarna till min man som kommer att ta över på hemmaplan efter ett år.
    Första föräldraledigheten pluggade jag heltid på distans, andra föräldraledigheten jobbade jag någon dag i veckan, och ser inga hinder för att göra samma sak nu. Kan ju förlägga arbetet till i stort sett vilken dag i veckan som helst, och vilken tid på dygnet som helst

• vickan1985

Roligt att höra, de är inte så ofta man möter egen företagare som ska vara mamma lediga.
    Jag har precis startat mitt företag på "hemmaplan" och är gravid i v.21. Min tanke är ju att kunna jobba ca 8-16 timmar i veckan vilket innebär att jag kan fakturera lite också. Samt ta ut 3-4 dagar i veckan på FP.
    På så sätt kan jag hålla företaget i rullande fas.