• Bomema

Någon vars sår läkt dåligt efter kejsarsnitt?

En liten undran till andra som blivit snittade och där såret inte läkt till full belåtenhet. 

Snittades för tio dagar sedan och av någon anledning användes klamrar (vad de nu heter) på yttersta lagret. Var idag till distrikssköterskan som tog bort klamrarna och till en början såg allt bra ut. Men så när alla klamrar var borta ser jag en rynka i pannan på sköterskan och hon börjar titta mer i såret.

Tydligen var det som att yttersta lagret gled isär lite efter att klamrarna tagits bort. I övrigt ser det fint ut, än så länge inga tecken på infektion. Men jag kan inte låta bli att oroa mig. Hon tejpade ihop det hela och jag fick ett förband över. Ska tillbaks om fem dagar för att kolla hur det ser ut då. Infektionsrisken ökar såklart eftersom det inte läkt ihop men annars var den största faran med det hela att det blir ett fult ärr, och det kan jag leva med.  

Någon annan som varit med om liknande och att det sedan ändå gått bra utan allt för mycket krångel och besvär?

• Svar på tråden Någon vars sår läkt dåligt efter kejsarsnitt?
  • Jonnajonna78

Hej,

Jag hade inga klamrar utan bara sårtejp, strips och förband över

När jag tog bort det efter ung 2 veckor så började det glipa lite på några ställlen. Det kom även lite sårvätska och gojs så jag var oxå hos distriktsssk och hon sa att det bra att det läker innifrån och ut just för att sårvätska och dyl ska kunna läcka ut. Sen hjälpte sambon mig och fortsätta tejpa ordentligt med sårtejp ett bra tag och nu har det läkt ihop fint.

Köp sårtejp som andas på Apoteket och be om hjälp och tejpa på längden ordentligt så ska du se att det blir bra.

• jessin

Första gången jag snittades så glipade det lite efter att de tagit bort graffarna.

Snittades akut för andra gången för 3 veckor sedan och det gick upp första natten hemma så jag vaknade helt blodig och fick ta ambulansen till sjukhuset. Det har gått 3 veckor och såret slutade blöda för 2 dagar sedan. Det glipar lite fortfarande men för en vecka sedan var det nästan helt öppet efter att de tagit bort grafferna. Fick själv byta och lägga om såret 1-2ggr om dagen. Har varit på några återbesök på spec och ska dit igen om 2 veckor.  

• MammanJulia

Jag hade också sådana klamrar på mitt snitt och precis som ditt sprack det upp när de tog loss klamrarna.
    Tyvärr fick jag infektion i mitt, jag var dum och gick inte tillbaka för att få de omplåstrat i tid..
    Det som hände var i alla fall att de fick öppna upp det igen en bit, tvätta rent och vänta på att det skulle läka från insidan. Det tog en dryg månad och sedan var det läkt och fint:)
    Så min poäng är att det kan bli väldigt bra även om du nu skulle ha otur och få någon infektion! 

• Bomema

Tack för att ni delat med er av era erfarenheter. Var tillbaks igår för att kontrollera hur såret såg ut och enligt sköterskan såg det helt ok ut. Glipar fortfarande en bit men inte riktigt lika mycket som förra veckan. Hon tryckte runt omkring för att se om det verkar ligga vätska/var längre ner under huden men det sipprade inte fram något av hennes provokation och det kändes inte svullet enligt henne. Ingen rodnad heller. Blev dock tejpad på nytt och ska dit nästa vecka igen för att kolla läget.

Pratade även med sköterskan om vad som händer om det ev. skulle bli infektion i såret. Hon menade att det inte var något att oroa sig så mkt för, infektion behandlas med antibiotika. Hon hade själv drabbats av infektion i snitt och tyckte väl att det mest är obehaget som är det besvärliga och att själva läkningen drar ut på tiden. Så just nu känner jag mig lite lugnare. Ska försöka att inte gå och oroa mig i onödan och hoppas att såret läker på bästa sätt, även om det nu tar lite längre tid än förra gången. 

Svar på tråden Någon vars sår läkt dåligt efter kejsarsnitt?