• Anonym (Funderar)

Får hon göra så?

Jag har 2 bekanta som har ett barn tillsammans.
    barnet i fråga är snart 3år & bodde under första 1 1/2året hos bägge sina föräldrar.
    Sen bröt dom upp & där började det gå snett.

Mamman började dricka stora mängder alkohol & även bruka droger, medans hon tog hand om barnet!
    Pappan drack till & från men inte mer än så.
    Mamman tog barnet en dag & stack till sin mamma & lät inte pappan träffa barnet alls.
    Tillslut fick han träffa barnet & fick ha h*n boende hos sig, ordnade med dagisplats osv.
    En dag efter några månader kommer mamman från ingenstans & hämtar barnet på dagis utan pappans vetenskap.
    Nu har det gått 4 månader & han har fortfarande inte fått träffa deras barn.
    Hon svarar inte när han ringer osv.
    Han har fått gå på pissprov som har visat negativt varje gång medans mammans prover har visat positivt men ändå anser soc(?) att han är mindre lämplig som förälder eftersom att dom inte hjälper honom att få träffa barnet..

Jag förstår inte hur man kan göra så? Får dom göra så?
    Jag vet så mycket om den här mamman & det kokar i hela mig när jag får höra vad hon har gjort mot pappan.
    Hon ljuger för soc & får honom att framstå som dålig.

Är det nån som vet vad pappan har för rätt till sitt barn?
    Det skär i mig att höra hur dåligt pappan mår pga det här.

• Svar på tråden Får hon göra så?
  • Tom Araya

Som det ofta beskrivits förut...barn har rätt till sina föräldrar, inte tvärt om....

Ja, detta verkar helt snett och något man bör gå vidare med.
    Hur försvarar soc sitt agerande (eller brist på agerande)?
    Pågår någon utredning?
    Har pappan någon kontakt med familjerätten?

• Anonym (Funderar)
    Tom Araya skrev 2012-08-24 20:33:11 följande:
    Som det ofta beskrivits förut...barn har rätt till sina föräldrar, inte tvärt om....

Ja, detta verkar helt snett och något man bör gå vidare med.
    Hur försvarar soc sitt agerande (eller brist på agerande)?
    Pågår någon utredning?
    Har pappan någon kontakt med familjerätten?
    jag tycker att bägge föräldrar ska få ha barnet men dom verkar anse att han inte behöver sitt barn.
    Dom har dragit upp gamla saker som pappan har gjort i sitt liv men på senare år har han slutat med allt.
    Jag har sett honom gå från den omogna "lilla" busen till en man som faktiskt vill ta hand om sitt barn & vara med sitt barn.
    Dom hade kommit överens om att bägge skulle få ha barnet, vet inte hur planeringen kring det såg ut dock men mamman svarar inte när han ringer & vill träffa barnet.
    Hon har ljugit ihop om att pappan har hotat mamman + barnet med pistol osv, vilket är rent skitsnack från hennes sida.
    Min man fick ett samtal av pappan idag som höll på att bryta ihop i telefonen & sa att det känns som att det inte ens är nån ide att kämpa över barnet då alla verkar motarbeta honom.
    Mamman gör aldrig fel i deras ögon, bara pappan även fast att det är tvärtom.
    Han vet inte vad han ska göra längre för det känns som om att han redan har förlorat barnet & aldrig mer kommer få se röken av h*n.

Jag har sett mamman både dyngrak & hög som ett hus när hon har haft barnet!
  • Tom Araya
    Anonym (Funderar) skrev 2012-08-24 20:39:36 följande:
    jag tycker att bägge föräldrar ska få ha barnet men dom verkar anse att han inte behöver sitt barn.
    Dom har dragit upp gamla saker som pappan har gjort i sitt liv men på senare år har han slutat med allt.
    Jag har sett honom gå från den omogna "lilla" busen till en man som faktiskt vill ta hand om sitt barn & vara med sitt barn.
    Dom hade kommit överens om att bägge skulle få ha barnet, vet inte hur planeringen kring det såg ut dock men mamman svarar inte när han ringer & vill träffa barnet.
    Hon har ljugit ihop om att pappan har hotat mamman + barnet med pistol osv, vilket är rent skitsnack från hennes sida.
    Min man fick ett samtal av pappan idag som höll på att bryta ihop i telefonen & sa att det känns som att det inte ens är nån ide att kämpa över barnet då alla verkar motarbeta honom.
    Mamman gör aldrig fel i deras ögon, bara pappan även fast att det är tvärtom.
    Han vet inte vad han ska göra längre för det känns som om att han redan har förlorat barnet & aldrig mer kommer få se röken av h*n.

Jag har sett mamman både dyngrak & hög som ett hus när hon har haft barnet!
    Pappan måste ställa myndigheterna mot väggen och få dem att motivera sitt agerande, annars måste de ändra på sig. Som du skriver så påverkar mamman deras syn på pappan, detta måste bemötas. Det sker inte av sig självt.
    Har andra personer något att tillägga, exempelvis genom att bevittna mamman påverkad med barnen, måste även detta föras fram.

Kort sagt, vill man ha förändring måste man själv agera och ligga på och inte bara sitta med armarna i kors och förvänta sig att förändringen trillar ner från himlen för att man tycker sig ha rätt.
  • Anonym (Funderar)
    Tom Araya skrev 2012-08-24 21:29:02 följande:
    Pappan måste ställa myndigheterna mot väggen och få dem att motivera sitt agerande, annars måste de ändra på sig. Som du skriver så påverkar mamman deras syn på pappan, detta måste bemötas. Det sker inte av sig självt.
    Har andra personer något att tillägga, exempelvis genom att bevittna mamman påverkad med barnen, måste även detta föras fram.

Kort sagt, vill man ha förändring måste man själv agera och ligga på och inte bara sitta med armarna i kors och förvänta sig att förändringen trillar ner från himlen för att man tycker sig ha rätt.
    Okej. Tack för dina svar.
    Så då kan tex jag & min man berätta om vad vi har sett då? Eller måste vi ha bevis som styrker det vi säger?
  • Anonym

Klart du ska ha bevis för vad du säger annars är du ju inte trovärdig. Finns dom på att ungen ska bo hos pappan så begär verkställighet av dom, visst kan han ge upp och sluta kämpa för sin unge men då har ju alla rätt att ungen far inte illa hos mamman

• Brumma
    Anonym (Funderar) skrev 2012-08-24 21:51:01 följande:
    Okej. Tack för dina svar. Så då kan tex jag & min man berätta om vad vi har sett då? Eller måste vi ha bevis som styrker det vi säger?

Om man vittnar över något behöver man väl ändå inte bevis? Ett vittne som berättar vad de sett skall inte behöva ha tex inspelningar eller liknande. Däremot kan rätten BEDÖMA deras trovärdighet, men att påstå att man måste ha bevis för att vittna är ju att hitta på egna regler..
Svar på tråden Får hon göra så?