• Anonym (Proppen)

Riskgraviditet, propp i lungan - nu gravid igen. Vad kommer hända?

När jag var gravid med min yngsta fick jag en propp i lungan. Man vet inte om det var innan förlossningen eller om den kom efter men den upptäcktes först efteråt. Jag fick fragminsprutor och waranbehandlades sedan i 6 månader.

Nu är jag eventuellt gravid igen och undrar vad som kommer hända nu? Måste jag göra abort eller är det "säkert" att vara gravid trots min historia? Jag vet att jag måste ta blodförtunnande under graviditeten men är det farligt för mig? Barnet var inte meningen, vi skulle inte ha fler så vi fick aldrig någon information på efterkontroll osv. 

Har någon här varit med om samma sak? Vad hände för er? Vad blev ni rådda att göra? Abort eller fortsätta graviditeten? Jag är lite rädd och orolig  

• Svar på tråden Riskgraviditet, propp i lungan - nu gravid igen. Vad kommer hända?
  • Neeellie

Min mamma blev rådd till att göra abort. Men hon vägrade och behöll det. Graviditetten var ingen dans på rosor men ut kom en frisk flicka.

Hon har en historia med 3 blodproppar, fick ingen under den graviditeten men hade foglossning, njuursten, diskbråck och diabetes.  Så det kan gå, men frågan är om det är värt risken..
    Min mamma fick inte föda vaginalt utan åkte på akut kejsarsnitt. 

• Anonym (Proppen)

Neeellie tack för ditt svar. Hur länge sedan är det där?

• Neeellie
    Anonym (Proppen) skrev 2012-08-24 22:20:01 följande:
    Neeellie tack för ditt svar. Hur länge sedan är det där?
    Så lite så. Min syster är 9 år nu, så ca 10 år sen. Vården har garanterat blivit bättre sen dess. Hon var inskriven på SpecMVC, just vid den tiden var dom iaf inte trevliga. Men det är dom nu. Jag är inskriven där och har bara blivit positivt bemött. :)
    Och vill du behålla barnet ska ju ingen tvinga dig till abort heller. 
  • Anonym (Proppen)

Ok. Men det är ju inte så himla länge sedan ändå. Tack för ditt svar.

Är det någon mer som varit med om detta? 

• MariaE

fick proppar i lungorna utan att vara gravid, när jag vart gravid så fick jag ta fragminsprutor. har en frisk treåring nu. det kommer gå jättebra! men sätt in sprutorna tidigt är mitt råd, redan före vecka 10. det är ingen fara för nån av er... om det är nåt så hojta till.

• Neeellie
    Anonym (Proppen) skrev 2012-08-25 09:06:21 följande:
    Ok. Men det är ju inte så himla länge sedan ändå. Tack för ditt svar.

Är det någon mer som varit med om detta? 
    Nej, inte direkt. Så lite så. Lycka till! :)
  • Anonym (Proppen)

Puffar lite i förhoppning om fler erfarenheter. Tack till er som tagit er tid att svara!

• Anonym (vivi)

Jag kommer inte vara lika positiv som de andra men min väninna dog av propp i lungan. Iofs 3 veckor efter en graviditet så har ingen aning om ifall det är värre att vara gravid med propp i lungan eller att få propp i lungan efteråt.

• Dirtyhabits

Jag har haft proppar i lungorna 2 gånger. Första gången i samband med förlossningen och andra gången kom det som ett brev på posten strax efter att jag avslutade min Waran-behandling. Den gången var det massiva proppar på båda lungorna + belastat hjärta så jag fick spendera ett par dagar på IVA. Jag lider av en ärftlig brist av något protein som gör så blodet klumpar sig.

Efter detta fick jag veta att om jag planerar en graviditet igen så måste jag ta blodförtunnande sprutor före,under och efter graviditeten+ att jag kommer få gå på tätare kontroller och få ett datum för igångsättning för att inte äventyra graviditeten. I övrigt så så ska jag använda mina utprövade stödstrumpor dagligen och få träningsprogram för att underlätta blodcirkulationen.

• Dirtyhabits

Dessutom beror det ju lite på om man har andra riskfaktorer, övervikt, rökning eller andra bakomliggande orsaker. Har de utrett varför du fick proppar?

• Anonym (Proppen)
    Dirtyhabits skrev 2012-09-03 22:24:19 följande:
    Dessutom beror det ju lite på om man har andra riskfaktorer, övervikt, rökning eller andra bakomliggande orsaker. Har de utrett varför du fick proppar?
    Jättetack för ditt svar. Jag blev utredd men dom sa att "det blev bara så". Dvs inga genetiska "fel" eller annat. Men vi har det i släkten så jag vet inte, dom känner ju inte alla gener än!
Svar på tråden Riskgraviditet, propp i lungan - nu gravid igen. Vad kommer hända?