hundpuss skrev 2012-08-26 16:18:35 följande:
Min hund blev biten av en större svart blandras på stranden en gång. Som tur var tog det i sidan, och han hade klövjeväska på sig. Han var då runt året och jag tog beslutet att inte ha honom lös på allmänna platser där vi kan träffa andra hundar som jag inte litar på.
Det jag gjorde var att dels öva upp kontakten så han alltid håller sig nära mig, samt att vi aldrig hälsar på hundar vi träffar på. Det gör vi enbart om min hund visar ett intresse och vill hälsa, och det är okej för den andra hundägaren.
Jag tvingar inte in min hund bland andra hundar. Jag låter honom själv välja, så att säga. Jag valde ut några hundar som jag vet att han gillar, och trivs runt , så han har "kompisar" så det räcker. Det är ju ganska missuppfattat det där, att ens hund måste hälsa på alla hundar han/hon möter.
Det enda som finns kvar i min hund efter den incidenten (plus en annan gång när en större svart hund kom framrusande, då hann jag dock gå mellan) är att han inte gillar svarta stora hundar. Fast det gör inte jag heller, så det spelar ingen större roll.
Tror det viktigaste är att inte göra så stor affär av det, och att välja ut en eller ett par hundar som man känner, vet är snälla och beter sig bra, och låta sin hund umgås med dom i framtiden. Det kan bli en trygghet för hunden.
Tur att hunden din inte blev illa skadad och hade väskan, vår hund hade också "tur". Vi har promenerat nu i helgen och hon reagerar inte alls på andra hundar, inte ens hundar som morrar och skäller. Så har hon varit innan också så det känns ju bra att hon inte beter sig ängsligt eller så.
Hon går på hunddagis i veckorna så vi får se hur det går nästa vecka, där är det en massa snälla hundar i alla fall
Tack för svaret och det evrkar centralt att man som ägare inte gör någon grej av det hela och vi försöker verkligen inte göra det så jag hoppas att det går bra!