PojkMamma85 skrev 2012-08-24 22:17:29 följande:
min katt börjar bli stor och rund, det är en steriliserad honkatt hon är ca 3år gammal. Märkte idag att hennes päls har tovat sig och blivit fet på ryggslutet mot svansen och googlade på detta. Då läste jag att katterna kan få så då domm är för tjocka och inte når att tvätta sig.
nu har jag googlat på banata min katt ocvh fann ut att blötmat (bl.a mjau blötmat) är bra när man ska banta en katt. Stämmer detta? Hur ska man ge maten då???
Hjälp mig snälla ni som kan!
Jag upprepar detta som ett mantra när jag får en sån här fråga :) och det är att du är helt rätt ute! Mjau blötmat, gärna i tetreaförpackningarna, är toppenbra om din katt ska gå ned i vikt. Det behövs oftast inte något annat specialfoder om katten inte är kraftigt överviktig.
Om du nu ger katten torrfoder, så fasa in Mjaus blötmat långsamt för att undvika dålig mage. Du kan t ex ge en gång per dag i början, någon matsked eller så i en vecka.T ex vecka 1 25% blötmat/75% torrfoder, vecka 2 50% blött/50% torrt, vecka 3 75& blött/25% torrt och så tillslut bara blötmat.
När hon vant sig behöver man inte behöva utfodra efter någon tabell utan det brukar funka att ge fri tillgång. Vi brukar lassa upp några matskedar per katt ca 3 gånger per dag. Smart om man jobbar är att ge innan man åker iväg, precis när man kommer hem och innan man lägger sig.
Det kan bli gnäll till en början, och matvägran kan förekomma. Det är typiskt katter men då ska du inte ge upp. Förr eller senare ger katten med sig och du gör den inget ont. Sålänge katten äter något varje dag är det ingen fara, och du börjar ju med att fasa in maten. Katten kommer tacka dig i slutändan :)
Lycka till!