• PojkMamma85

banta min katt med blötmat????

min katt börjar bli stor och rund, det är en steriliserad honkatt hon är ca 3år gammal. Märkte idag att hennes päls har tovat sig och blivit fet på ryggslutet mot svansen och googlade på detta. Då läste jag att katterna kan få så då domm är för tjocka och inte når att tvätta sig.

nu har jag googlat på banata min katt ocvh fann ut att blötmat (bl.a mjau blötmat) är bra när man ska banta en katt. Stämmer detta? Hur ska man ge maten då???
    Hjälp mig snälla ni som kan!   

• Svar på tråden banta min katt med blötmat????
  • doggy

För pälsen kan du ge katten ett rått ägg nån gång ibland , ger fin o glansig päls !

• PojkMamma85
    doggy skrev 2012-08-24 22:31:12 följande:
    För pälsen kan du ge katten ett rått ägg nån gång ibland , ger fin o glansig päls !

ok, men nu vill jag veta hur jag får ner henne i vikt i första hand =)
  • doggy

Det finns specialfoder hos veterinären att köpa för att få ner katter i vikt

• nemo1

Det går utmärkt med enbart blötmat tex Mjau i tetra eller Bozita. Blötmat är i dag ett fullfoder. Mina katter får fri tillgång och har fina vikter allihopa. Vad har du givit för foder hittills? 

• nemo1

De flesta veterinärer vet inte mycket alls om foder för katter så dessa ska du inte fråga. Sunt förnuft räcker. En katt är köttätare och ingenting annat. Blötmat innehåller enbart aniamliskt protein och vatten, precis som deras naturliga bytesdjur. De flesta torrfodren innehåller massor med spannmål = kolhydrater = fetma.

• Lillis80

Vår veterinär sa att katter bara ska ha kött och att blötfoder är det allra bästa för dem. Torrfoder är inte bra för dem då det innehåller för mycket kolhydrater. Vår kastrerade hankatt var lite rund, men har gått ner i vikt på blötfoder. Han får 2 - 2 1/2 påse per dag. Sen finns det specialfoder som man köper hos veterinären om de är mer än lite "mulliga".

• nemo1
    Lillis80 skrev 2012-08-24 23:36:53 följande:
    Vår veterinär sa att katter bara ska ha kött och att blötfoder är det allra bästa för dem. Torrfoder är inte bra för dem då det innehåller för mycket kolhydrater. Vår kastrerade hankatt var lite rund, men har gått ner i vikt på blötfoder. Han får 2 - 2 1/2 påse per dag. Sen finns det specialfoder som man köper hos veterinären om de är mer än lite "mulliga".
    Konstigt nog brukar dessa "dietfoder" innehålla ännu mer spannmål och mindre fett. En katt blir inte tjock av fett utan av spannmål.
  • ForReal
    nemo1 skrev 2012-08-24 23:46:33 följande:
    Konstigt nog brukar dessa "dietfoder" innehålla ännu mer spannmål och mindre fett. En katt blir inte tjock av fett utan av spannmål.
    Precis, det är väldigt konstigt och verkar ju inte funka direkt. Dock gäller det ju torrfodren, blötmaten brukar vara jättebra.
  • ForReal
    PojkMamma85 skrev 2012-08-24 22:17:29 följande:
    min katt börjar bli stor och rund, det är en steriliserad honkatt hon är ca 3år gammal. Märkte idag att hennes päls har tovat sig och blivit fet på ryggslutet mot svansen och googlade på detta. Då läste jag att katterna kan få så då domm är för tjocka och inte når att tvätta sig.

nu har jag googlat på banata min katt ocvh fann ut att blötmat (bl.a mjau blötmat) är bra när man ska banta en katt. Stämmer detta? Hur ska man ge maten då???
    Hjälp mig snälla ni som kan!   

Jag upprepar detta som ett mantra när jag får en sån här fråga :) och det är att du är helt rätt ute! Mjau blötmat,  gärna i tetreaförpackningarna, är toppenbra om din katt ska gå ned i vikt. Det behövs oftast inte något annat specialfoder om katten inte är kraftigt överviktig.

Om du nu ger katten torrfoder, så fasa in Mjaus blötmat långsamt för att undvika dålig mage. Du kan t ex ge en gång per dag i början, någon matsked eller så i en vecka.T ex vecka 1 25% blötmat/75% torrfoder, vecka 2 50% blött/50% torrt, vecka 3 75& blött/25% torrt och så tillslut bara blötmat.

När hon vant sig behöver man inte behöva utfodra efter någon tabell utan det brukar funka att ge fri tillgång. Vi brukar lassa upp några matskedar per katt ca 3 gånger per dag. Smart om man jobbar är att ge innan man åker iväg, precis när man kommer hem och innan man lägger sig.

Det kan bli gnäll till en början, och matvägran kan förekomma. Det är typiskt katter men då ska du inte ge upp. Förr eller senare ger katten med sig och du gör den inget ont. Sålänge katten äter något varje dag är det ingen fara, och du börjar ju med att fasa in maten. Katten kommer tacka dig i slutändan :)

Lycka till!

Svar på tråden banta min katt med blötmat????