• Anonym

Gift med oskuld - Behöver jag verkligen vaccinera mig mot livmoderhalscancer?

Hej! Jag är en 20 år gammal tjej som bara har legat med 1 person(den mannen jag är gift med) Han var även oskuld när vi träffades och har bara legat med mig. Om vi nu skulle förutsätta att vi aldrig någonsin kommer att ha sex med någon annan än varandra, behöver jag verkligen vaccinera mig mot HPV ? För en oskuld kan väl inte bära på viruset?

• Svar på tråden Gift med oskuld - Behöver jag verkligen vaccinera mig mot livmoderhalscancer?
  • Anonym (lekamedelden)

Varför riskera?
    Jag va oskuld till 21 år och jag tog min när jag va 18 iallafall!! 

• IsDimma

Hur troligt är det att ni kommer leva tillsammans i typ 60 år till?

The less you open your heart to others, the more your heart suffers.
  • Vinxen

Hur kan du va säker på att han var oskuld?

• Anonym
    IsDimma skrev 2012-08-25 11:34:05 följande:
    Hur troligt är det att ni kommer leva tillsammans i typ 60 år till?
    Det är mycket troligt faktiskt med tanke på våran religion och kultur. I landet vi kommer ifrån skiljer sig inte många. Olika synsätt på kärlek :)
  • Anonym
    Vinxen skrev 2012-08-25 11:44:11 följande:
    Jag tror inte att han skulle ljuga om det. Men känns det inte lite onödigt att ta vaccinet "bara för att"
  • EllanEriksson

Det är ett bra vaccin då du kan få det oavsett om personen är oskuld eller inte som jag förstått.

• Anonym
    EllanEriksson skrev 2012-08-25 12:37:57 följande:
    Det är ett bra vaccin då du kan få det oavsett om personen är oskuld eller inte som jag förstått.
    Hurdå? har läst runt men inte hittat nån bra fakta om just detta.
  • EllanEriksson

Anonym: Ja jag minns inte riktigt men den uppstår ju inte bara igenom sexuell kontakt..
    Sedan så är det ju ett skydd mot gonorré(har jag för mig) det är ju alltid ett plus.

Det finns inga minus med att ta den såvitt jag vet heller..

• EllanEriksson

Om man säger såhär.. Det är nästan...3(?) år sen jag tog mina sprutor för det så jag är inte så insatt längre ^_^''

• Anonym

Okej men man behöver väl heller inte vara oskuld för att ta sprutan?

• Anonym (.)
    Anonym skrev 2012-08-25 12:35:45 följande:
    Det är mycket troligt faktiskt med tanke på våran religion och kultur. I landet vi kommer ifrån skiljer sig inte många. Olika synsätt på kärlek :)
    Olika synsätt på äktenskapet mer
  • viseversa
    Anonym (.) skrev 2012-08-25 13:14:48 följande:
    Olika synsätt på äktenskapet mer
    Exakt=)
  • Anonym (A)

Nej, oskulder får inte viruset såvitt jag förstått. Har läst på lite eftersom jag nyss fått reda på att jag bär på högrisk HPV och utreds för cellförändringar. Inte kul. Jag är dubbelt så gammal som du. Man ska självklart inte utgå ifrån att ens partner kommer att vara otrogen i framtiden, men den bistra sanningen är att otrohet är mycket vanligt. Jag har själv bedragit och blivit bedragen. Tyvärr. Så länge du inte är 100% säker på att din partner aldrig kommer att bedra dig, och det tror jag ingen kan vara, skulle jag rekommendera vaccination. Varför inte? Det är inte roligt att gå igenom den utredning jag genomgår och oroa sig för cancer. Önskar vaccinet hade funnits när jag var ung.

• Anonym
    Vinxen skrev 2012-08-25 11:44:11 följande:
    Men han har ju ändå redan haft sex med mig så isf är jag ju redan smittad, eller kan han legat med någon som haft viruset och sedan med mig och att jag vaccinerar mig EFTER det och ändå är skyddad?
  • Anonym

Du är inte helt skyddad från risken att få livmoderhalscancer bara för att du tar sprutan!! Risken minskar, men är inte borta. Att gå på kontrollerna man blir kallad till är fortfarande viktigt! Jag skulle inte ha tagit sprutan i ditt ställe.

Svar på tråden Gift med oskuld - Behöver jag verkligen vaccinera mig mot livmoderhalscancer?