Trotssyndrom
Hej alla! Jag undrar om det är någon mer här som har ett barn med diagnosen trotssyndrom? Känner mig ganska ensam om detta, har aldrig hört om något annat barn med denna diagnos.
Hej alla! Jag undrar om det är någon mer här som har ett barn med diagnosen trotssyndrom? Känner mig ganska ensam om detta, har aldrig hört om något annat barn med denna diagnos.
Jag undrar om inte mitt ena barn har det. Ska till läkare imorgon och prata om det. Hon har ADHD, så det är svårt att veta vad som är vad. Hur fick ni diagnosen?
Odd, japp den diagnosen har min son fått. Ofta en bi-diagnos.
Han utreddes för adhd men inte alla kriterier uppfylldes däremot odd.
Finns bra info på Wikipedia.
Som mamma är man mest utsatt, sonen utmanar gladeligen lärare och eller andra vuxna i hans omkrets.
Africa, vi fick iaf vår diagnos av Bup. Sökte dit pga hans beteende
Vi sökte till bup när han var 4 år, men inte förrän i våras blev det någon utredning, nu är han 8,5 år, så det tar såååå lång tid! Inte förrän jag satt där och grät tog de problemen på allvar. Det värsta var att de informerade skolan om hans diagnos före de sa det till oss, sen skyllde de på missförstånd och bad knappt om ursäkt. Hur yttrar sig era barns problem? Vi har haft ett helvete i skolan, de har ringt oss nästan varje dag för att min son har varit våldsam. Sen en tid tillbaka har han en assistent, och nu har han fått medicin, så det funkar bättre nu, men han vill aldrig vara hemma, bara på fritids, så på helgerna har vi inte så kul. Hans pappa jobbar varannan helg, och så har jag 2 barn till att ta hand om. Inte kul när han får sina utbrott och är helt galen då. Han sparkas, slåss, rivs och spottar...
Tessan24, åh känner igen mig så väl!! Förra läsåret hände det något varje dag, i alla fall någon gång per vecka!! Sonen blev arg och kunde inte hantera sina känslor och kunde inte förklara hur han kände sig.
Vissa utflykter höll jag honom hemma för det skulle bara leda till tråkigheter då lärarna inte kunde förhålla sig till honom. Tom lärarna höll med om att det var bäst om han var hemma.
Medicin har det inte varit tal om från bups sida, jag har däremot önskat medicin vid läggningsdags då han har så svårt att varva ner.
I skolan har det inte varit tal om gällande assistent även om det hade varit toppen, försökte få skolan att satsa på att en lärare skulle ta sig an honom, så han fick förtroende för en lärare, men icke sa nicke :( nu har vi bytt skola, hoppas innerligt att det blir lugnare i år. Dels för att han blivit äldre (tyvärr starkare ) och att det finns äldre barn i skola (han var äldst i förra skolan, var bara upp till femma.
Nu i november är det dags för utredning nr 2.
Enligt han så gör alla andra fel, han är perfekt. Han kan tom prata illa om okända när man passerar dem, allt från klädsel till skor. Suck, får hyssa honom hela tiden, och det är kanske inte det man vill göra. Man vill få honom att förstå att personen ifråga blir ledsen/arg och att det kan blir konsekvenser av hans handlande.
Hoppas att mitt inlägg är förståeligt, skriver från dumma telefonen :(
Jag känner igen precis allting ni skriver! Mitt barn har diagnosen ADHD och det låter ju som om det finns ett visst överlapp här. Hur vet man "vad som är vad"? Nästan som att trotssyndrom ingår i ADHD, men även kan finnas för sig själv?
Hur man vet vad som vad? Ja det vet nog bara utredarna, med deras mallar och blanketter.
Min son uppfyllde inte alla kriterier för adhd, det står i utlåtandet att risken för adhd är 50/50, och att en ny utredning kommer att ske inom ett år. Utredarna har även tänkt lite på autism-spektrumet. Min son är knepig kille, känslig kille i en tuffförpackning.
Jag ogillar diagnoser men tyvärr så är det enda sättet att få hjälp inom skolan.
Ska söka en mentor till honom, någon han kan umgås med ett par timmar en gång i månaden. Då kanske sn vågar släppa lite gränser, hm töja ;)
Nu är det himla jobb att få honom att förstå tidtabellen för pendeltågen, så han vet när han ska åka till skola.
Sakta men säkert!
Min son är 11 år och jag känner igen mig i allt du skriver! Min son är utredd och har minst ADHD och trottsyndrom. Jag lever ej med pappan till mitt barn och jag har jätte svårt med pojken.
Skolan underlättar ej då det inte fungerar kan jag inte jobba.
Hände precis en sak och min son blev jätte arg på 2 pedagoger han blev fast hållen och han sparkade,bet och spottade på dem, han blev direkt avstängd och placerad på en annan skola där han nu har undervisning ensam :( allt är kaos hemma han mår dåligt och är mycket arg, hur har ni det hemma? När han börjar triggas upp och jag märker att han är otrevlig brukar jag säga att jag tycker inte om när han säger så till mig. och att jag går ut en runda, oftast brukar han lungna ner sig då.
Jag känner mig ensam och maktlös.
Man måste ju kunna få mer stöd så att det kan fungera i skolan och i hemmet, äter era barn medicin?
Vart i landet bor ni?