• Anonym

Irriterad på folk som ser oss som "hotell"

Bor i en större stad med man och barn. Jag är härifrån, men mannen från en mindre ort. Det händer ofta att hans vänner och släkt kommer och bor hos oss då de ska göra nåt i staden.

Jag tycker det är jobbigt, då vi bara bor i en 3a, och när de kommer folk så måste barnen flytta in till oss och "gästerna" få barnens rum då jag vägrar ha folk sovande i soffan och vardagsrummet då vi har öppen planlösning och jag vill inte behöva kliva över folk eller se dem sova på morgnarna när jag och barnen vaknar. 

Ofta stannar folk en helg, men de tänker inte på att vi står för mat och får extra arbete med tvätt och städ. Sedan så går helgerna ofta åt till de som kommer på besök, deras önskemål, och jag tycker vi som familj får mindre tid tillsammans, ofta då mannen ska vara med sina vänner eller släkt och hitta på saker.

Tar alltid upp detta med mannen, men han verkar inte förstå att jag tycker det är jobbigt. Jag känner mig obekväm i mitt eget hem. Men han menar att jag bara är tråkig och sur och hans släkt och vänner måste ju få komma och hälsa på. Jo sant, men det blir jobbigt då det är olika som kommer och det händer minst en gång i månaden.  

Mannen förstår mig inte och jag blir sur och irriterad, vilket går ut över mannen såklart. 
    Någon som förstår mig? Har mannen rätt? Hur kommer vi till en lösning?  

Blev ett långt inlägg, hoppas någon orkar läsa och komma med tips och synpunkter på mitt "problem".

• Svar på tråden Irriterad på folk som ser oss som "hotell"
  • Mandel

Hur ofta är det övernattningsgäster och är det samma personer som kommer om och om igen flera gånger per år?
    Hur bor ni när ni är hemma och hälsar på hos hans familj och släkt?
    Kommer de för att hälsa på och umgås med er eller gör de annat under tiden? Ber ni dem att komma och hälsa på er eller ringer de och säger att de vill komma?

När vi åker till Stockholm för att träffa släktingar så tar vi i 99% av fallen in på hotell. Både för att inte vara till besvär och samtidigt för att kunna få vara i fred vi med några timmar.

Finns det inga hotell i er närhet som ni kan säga till vännerna/släkten att de kan bo på?

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • slutatsnusa

jag förstår att det blir jobbigt!
    kan ni börja be gästerna att ta med egna lakan och handdukar?
    att de får bjuda på en måltid som de lagar och städar upp och diskar efter?
    om ni redan bokat in nån form av aktivitet själva så ställer ni inte in det för att släkten kommer
    var tydlig med att
    "ja, det går bra att ni kommer men vi är inte hemma och det finns inte så mycket i kylen så ni får handla själva"
    "vi uppskattar att ni tar med lakan o handdukar"
    "Lasse o Eva tog med lakan o handdukar och det var så himla smidigt så vi ser gärna att även ni tar med det"

eftersom ni tycker lite olika och det är mannens släktingar får han ta det med dem och även ta hand om extra städ, tvätt samt underhållning tycker jag.

• Anonym

Ofta är det inte samma personer, men mannen har massor med vänner, som vill komma ner och hitta på saker eller göra nåt ärende. Så det är inte han som bjuder ner dem, men de som kommer vill ju såklart att mannen ska vara med dem på deras aktiviteter, vilket mannen också vill då han inte sett dem på länge.

Det finns massor med hotell här, men mannen vill inte säga att de ska bo på hotell. De som är enklare att ha att göra med är hans släktingar, det är vännerna som jag har problem med. Killar i ålder 25-30 är inte så smarta och tänker på saker som handdukar eller lakan... De har ju knappt nån väska med sig när de kommer!

Inte blir det bättre då de ofta vill festa och ha med mannen ut, och ha förfest hos oss innan... Jag tycker det är okej att festa nån gång ibland, men eftersom det är olika personer som kommer så sker det ofta hos oss och det går ut över barnen och mig, eftersom jag inte vill att de ska vara hemma när det dricks, så vi åker till min familj och sover ofta där, vilket mannen menar att då är jag är sur och överreagerar bara för hans vänner hälsar på. 

Klagar mycket på min man märker jag, men vem ska jag klaga på istället? Detta har pågått i stort sett sedan vi blev tillsammans. Samma argument från mig och samma svar från honom. vi kommer inte på nån lösning!

• Anonym (asdfg)

Svarar han bara ja utan att höra med dig först ? Du får boka upp helgerna när dom ska komma alt det går inte att sova här för Adam och Eva ska bo här den helgen.

• Jellybeanbaby
    Anonym skrev 2012-08-25 12:16:37 följande:
    Bor i en större stad med man och barn. Jag är härifrån, men mannen från en mindre ort. Det händer ofta att hans vänner och släkt kommer och bor hos oss då de ska göra nåt i staden.

Jag tycker det är jobbigt, då vi bara bor i en 3a, och när de kommer folk så måste barnen flytta in till oss och "gästerna" få barnens rum då jag vägrar ha folk sovande i soffan och vardagsrummet då vi har öppen planlösning och jag vill inte behöva kliva över folk eller se dem sova på morgnarna när jag och barnen vaknar. 

Ofta stannar folk en helg, men de tänker inte på att vi står för mat och får extra arbete med tvätt och städ. Sedan så går helgerna ofta åt till de som kommer på besök, deras önskemål, och jag tycker vi som familj får mindre tid tillsammans, ofta då mannen ska vara med sina vänner eller släkt och hitta på saker.

Tar alltid upp detta med mannen, men han verkar inte förstå att jag tycker det är jobbigt. Jag känner mig obekväm i mitt eget hem. Men han menar att jag bara är tråkig och sur och hans släkt och vänner måste ju få komma och hälsa på. Jo sant, men det blir jobbigt då det är olika som kommer och det händer minst en gång i månaden.  

Mannen förstår mig inte och jag blir sur och irriterad, vilket går ut över mannen såklart. 
    Någon som förstår mig? Har mannen rätt? Hur kommer vi till en lösning?  

Blev ett långt inlägg, hoppas någon orkar läsa och komma med tips och synpunkter på mitt "problem".
    Kära TS! Allt det där som du nämner ingår när man är ett par! Man får räkna med släktbesök.
  • Anonym

Låt din sambos festande vänner sova i vardagsrummet (i egen sovsäck såklart, eller utan om de glömt ta med) och låt barnen gå ut dit och leka/ se på tv så fort de har vaknat! Då kan det nog kännas mer lockande att betala för ett hotellrum.

• katalysator
    Anonym skrev 2012-08-25 14:03:27 följande:
    Låt din sambos festande vänner sova i vardagsrummet (i egen sovsäck såklart, eller utan om de glömt ta med) och låt barnen gå ut dit och leka/ se på tv så fort de har vaknat! Då kan det nog kännas mer lockande att betala för ett hotellrum.
    Definitivt. Och när det är en fråga om gamla vänner så tycker jag verkligen inte att man behöver skämmas för att be dem hjälpa till med matlagning eller disk, eller för att säga "på lördag ska vi iväg på ett ärende så då får du roa dig själv några timmar." Det är ju inte TS som bjudit in gäster till en middagsbjudning, utan vännen som bjudit in sig själv som sällskap.
  • jessiik

Låter som våran familj, min syster bor 100 mil bort hon har flyttat för mååååånga år sedan. Vi hälsar på henne 1-2 gånger/år ca en vecka. Jag kan känna mig lite obekväm och känna att man är lite i vägen. Försöker betala och köpa mat, städa och diska det blir ju lätt rörigt då det är många. Hade kanske inte varit problem om det bara var vi. Men då ska resten av familjen hälsa på, jag kan tycka lite synd om dom dom det blir ibland som att besöken bara avlöser varan. Fast jag skulle heller inte ha nått emot om dom kom och bodde hos oss en vecka skulle inte kräva matpengar och hjälp med städ/disk. Det gör inte min syster heller utan men vill ju inte komma och snylta på dom. Man vill ju inte heller låta bli att hälsa på för man ses ju inte så ofta och speciellt nu när hon fått barn man missar såååå mycket :(

• Anonym (Vi med)

Vi bodde tidigare i en närförort till stockholm, man var inne i stan på bara ett par tunnelbanestopp. Vi hade då samma problem och jag tyckte också det var rätt jobbigt.

Vi letade aktivt efter hus och för ca ett år sedan köpte vi hus ett par förorter bort (det går ff snabbt in till stan, men det är bökigare än tidigare) och vips så fick vi färre besök... Och det gör mig faktiskt lite sur.. Det är ju beviset att vi blev utnyttjade för vart vi bodde, inte att folk ville komma och hälsa på...

Nu säger jag inte att ni ska flytta, det är ju ofta rätt kostsamt och besvärligt men vad ni kan göra är att ni kanske säger nej ett par gånger till de som är ivrigast att hälsa på... Då måste de antingen planera om eller fixa annat boende och till slut kanske de fattar..

• Mitarashi

Jag har flyttat 100 mil från min familj och de är här några gånger om året. Ofta så hälsar de på i ca en vecka. I bland kommer de hela familjen och i bland är de bara en syster, en syster med ett barn eller bara min mamma. De får självklart min dotters rum så de har en dörr att stänga om sig samt möjlighet att stänga ute katterna om de vill.
    Alla brukar de flesta gånger betala mer än sin egen förbrukning av tex mat och oftast städar de mer än jag gör ;)
    Tvätten tar jag gärna hand om det handlar ju bara om en, max två extra maskiner några gånger om året.

Även om de inte betalade mat eller städade så skulle de vara lika välkomna ändå! De är ju min (och min dotters) familj!

(Så Jessiik du är välkommen tillbaka ;) )

• Boza

Åååå vad jobbigt! Hade det så i ett tidigare förhållande, mitt hem kändes som en jäkla fritidsgård! Stod inte ut! Då var jag ändå förhållandevis ung (typ 25, nu 30) och hade inga barn... Nu med två barn hade jag aldrig gått med på det, som tur är känner min man på samma sett. Säg att du vill ha lugn och ro hemma på helgen, och kunna umgås med dina barn i lugn och ro utan massa bakis fjantar på soffan. Eller säg åt honom att tvinga dem att gå upp samma tid som er, annars är det ju otroligt oartigt! Sjukt dåligt att ligga och sova på soffan hemma hos värden som vill leva sitt eget liv! Då kanske de hellre väljer hotell nästa gång. Men fy vad arg jag blev nu haha

• Anonym

Jag förstår precis hur TS känner sig! Sen min man och jag skaffade hus i närheten av en mycket attraktiv stad i Europa, så har vi plötsligt fått fler vänner än vi visste om! Alla har "vägarna förbi" helt plötsligt, och vill titta in för "en fika". Vilket visar sig vara en veckas gratisboende...Sommaren har gått åt till att ta hand om alla gäster som vill "hälsa på", dvs bo här gratis en vecka. För hotell är dyrt, och det finns mycket att hitta på i vår stad.

Till slut körde vi med att vi fått kackerlacksinvasion i köket - och då blev det lugnt!!! Ett tips TS, kackerlackor!!!! Leta upp en död och lägg i sängen hos gästen, så lär den inte komma fler gånger :)).

• Flo
    "Det händer ofta att hans vänner och släkt kommer och bor hos oss då de ska göra nåt i staden."

Jag skulle sagt nej på en gång. 
  • marla333
    Anonym skrev 2012-08-26 00:00:39 följande:
    Jag förstår precis hur TS känner sig! Sen min man och jag skaffade hus i närheten av en mycket attraktiv stad i Europa, så har vi plötsligt fått fler vänner än vi visste om! Alla har "vägarna förbi" helt plötsligt, och vill titta in för "en fika". Vilket visar sig vara en veckas gratisboende...Sommaren har gått åt till att ta hand om alla gäster som vill "hälsa på", dvs bo här gratis en vecka. För hotell är dyrt, och det finns mycket att hitta på i vår stad.

Till slut körde vi med att vi fått kackerlacksinvasion i köket - och då blev det lugnt!!! Ett tips TS, kackerlackor!!!! Leta upp en död och lägg i sängen hos gästen, så lär den inte komma fler gånger :)).
    haha! den var bra! tyvärr skulle inte nån gå på den, flyttade till nybyggda lägenheter =) 

kan meddela att de som skulle ha kommit nu i helgen inte kommer =) sambon styrde av det som tur var! var väl mest att jag blev så irriterad på att han aldrig säger nej, speciellt inte då vi nu hade bra skäl (tyckte jag). 

tror faktiskt det är första gången som mannen lyssnar på mig?! har han också börjat tröttna på dessa besök kanske? 
  • Bradbury

Låt dom sova i vardagsrummet, inte ska väl era barn behöva lämna sitt rum! Upp och ut med ungarna på morgonen, Barnkanalen på hög volym, kladdig macka i soffan, legobygge framför TVn. Gör det inte bekvämt för dem. Vill de hälsa på får de väl också engagera sig i era liv!

• Husis

Självklart får de sova på en madrass i vardagsrummet, det är ju inte barnens gäster. Säg till dem att ni har madrass och täcke, men lakan och kudde får de ta med sig. Vält sedan upp madrassen bakom soffan under dagen, så det fungerar för er.

Och SJÄLVKLART ska de följa familjens tider... Annars får de väl ta in på hotell! 

• katalysator

Har ni inte extra madrass så kan ni köpa en sån där lite tjockare luftmadrass på Stadium för typ 300 spänn. Inte oförskämt obekvämt mot en nattgäst, men knappast den roligaste sovplatsen i stan heller Glad

Svar på tråden Irriterad på folk som ser oss som "hotell"