• Alvi

Behöver amatörpsykologer - ska jag sterilisera mig eller ej?

Jag har hört att man ska prata med en psykolog innan man "får" ta beslutet att sterilisera sig, men för att spara in på den lilla detaljen, så tänkte jag ta det här, innan jag ens får för mig att ställa mig i kö....  

Så här är det:

Jag är 32 år, har 3 barn med min man. Min plan är att sterilisera mig när jag är 38. Anledningen till just den åldern, är att då känns det okej, som senast okej att försöka få barn igen om så skulle bli fallet.

Jag vill absolut INTE, under några som helst villkor ha fler barn NU. Men om det är så att alla våra 3 barn skulle dö - då kanske jag vill försöka igen! Det är alltså enda ENDA anledningen till att jag INTE vill sterilisera mig just nu - ifall barnen skulle dö. Då vill jag - kanske - försöka igen.

Jag har försökt tänka mig ett liv utan barn, med bara 3 änglar, men det känns som att det skulle vara fruktansvärt tomt och "menlöst", även om jag är en väldigt lat och bekväm människa, som i detta nu längtar efter egentid och att kunna spendera en hel helg i sängen till exempel. Jag älskar (såklart) mina barn, och tror inte att ett liv utan barn, skulle kännas bra för mig.

MEN.

Så har vi det lilla men:et också. Jag VÅGAR egentligen inte skaffa fler barn. Vi fick tredje barnet när jag var 31 och det var jävlarimig gränsfall för hur gammal jag vågade vara. Jag är oerhört rädd för att få ett barn med något knas, kromosomfel, ADHD, CP-skada, autism, eller helt ärligt, bara att det kanske blir svårt mobbat. Jag tror inte jag orkar ha ett liv med ett barn som behöver extrastöd. Jag vill liksom bara inte. Vårt första barn har kromsomknas, så jag talar av erfarenhet, tro mig.             

Så egentligen kommer jag kanske aldrig ens våga skaffa fler barn, just för risken att något går snett. Men TÄNK OM jag inte känner så om våra 3 barn skulle dö? Tänk om jag då känner att en multihandikappad liten varelse är no problems, för det är ändå ett barn och jag är en människa, och människan vill ha barn....??

Hjälp mig!

(Och ja, anledningen till att jag inte vill vänta till 38 med att sterilisera mig är att sexlivet blir lidande av att jag har såna nojor för att bli på smällen.)       

• Svar på tråden Behöver amatörpsykologer - ska jag sterilisera mig eller ej?
  • Mercurialis

Jag behövde inte prata med en psykolog innan jag steriliserade mig. Däremot så talade jag med en läkare på Kvinnokliniken. Han berättade om hur ingreppet går till (och var noga med att berätta att i värsta fall kunde jag dö under operationen och att det var ett mycket mindre ingrepp om min man skulle sterilisera sig i stället) och han förhörde sig om att jag var medveten om konsekvenserna av att jag steriliserade mig. Sedan gick vi igenom en hälsochecklista inför operation. Sedan var det en kötid på cirka sex månader innan det var dags för operation.

Jag var (och är) för min egen del helt på det klara med att jag inte vill ha fler barn. Inte under några omständigheter. Inte ens om mina barn skulle dö. Men så var jag också några år äldre än du, TS, när jag steriliserade mig. Jag var 40 år. Jag visste redan när jag var gravid med andra barnet att jag ville sterilisera mig och kom iväg till läkare, när andra barnet var ca sju månader.

Om jag hade känt som du gör, TS, så hade jag nog inte vågat sterilisera mig. Jag tror att det är viktigt att man känner sig färdig med barnafödande innan man fattar beslutet att låta sterilisera sig.   

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Poppalisa

Det är betydligt enklare om din man steriliserar sig. Behövs bara lokalbedövning och han kan "fixa" tillbaka det senare om han ångrar sig. När det gäller dig så måste man operera och det är för gott. Jobbar på Gyn avd där en kvinna dött just av en sterilisering. Tänk noga igenom det innan du bestämmer dig :)

• Alvi

Tack för svaren... Tack även för upplysningen om att man kan dö. Plötsligt känns kondom inte så farligt längre........

• mikael68

Betydligt enklare om mannen steriliserar sig, men det är INTE säkert att det går att återställa funktionen då man kan bilda antikroppar mot sina egna spermier, det är rätt vanligt att det sker efter några år.
    Men det är väldigt bekvämt å jag är nöjd med mitt ingrepp. 

• Anonym

Jag vill inte heller ha fler barn. Punkt. Jag är så rädd för att bli gravid att jag inte kan "släppa till" och njuta av sexet (trots kondom) och därför blir sexlivet lidande. Min sambo vill inte att jag steriliserar mig, men kan tänka sig att göra det själv. Han vill inte heller ha fler barn. Kanske din sambo kan göra samma sak? 

Jag vill att han fryser in spermier så att vi har en CHANS om det blir så du säger, att barne dör eller att vi MÅSTE skaffa syskon pga en sjukdom eller liknande, finns flera kliniker som fryser in spermier och "knipsar" av den på samma ställe.  Däremot tror jag de är privata och då får man bekosta det själv, men det kan det klart vara värt i vårt fall.

Vad jag förstår så vill inte kliniker gärna spara spermier från mannen därför dom inte tror han är säker då.  

• Trust me

Om det är du som inte vill ha fler barn så är det du som ska sterilisera dig. Jag är steriliserad för att jag inte vill ha fler barn. Det vill inte min fru heller men ingreppet var enklare på mig och passade mig bra i övrigt också.

Man kan dö av en massa saker och de flesta som dör gör det på sjukhus. Risken att dö vid en sterilisering är nog ganska små.

Om dina barn dör vad är då anledningen till att du vill ha fler barn? Att yngla av dig eller att "ersätta" dina barn? Om mina barn skulle dö skulle jag inte vilja ha barn igen. Bara att hela tiden gå med tanken på deras dödlighet och att påminnas om de barn som dött skulle göra mig tokig. Livet går inte att leva om hur gärna man än vill.     

Jag vill dig bara väl, lita på mig.
  • Anonym (alt 2)

Jag sitter oxå i valet och kvalet, men eftersom jag 28 och känner att mycket kan ändras inom 10 år så ska jag få info om sterilisering. det ska tydligen finnas en reversibel sterilisering för kvinnan oxå vilket en kollega informerade mig om som gjorde den permanenta då hon var 43 vid den tidpunkten. Jag har provat alla p-medel jag kan ha och är inne på refrengen nu, jag ska få en ny koppar spiral men den kommer förmodlingen stötas ut den oxå som den jag har nu gjort. Bm sa att det är ett annat p-medel under forskning nu där man för in som små spiraler in i äggledarna som ska hindra äggen för att vandra ner och bli befruktade, tyvärr visste hon inte när den skulle komma ut på marknaden.

• Anonym
    Anonym (alt 2) skrev 2012-09-10 18:29:20 följande:
    Jag sitter oxå i valet och kvalet, men eftersom jag 28 och känner att mycket kan ändras inom 10 år så ska jag få info om sterilisering. det ska tydligen finnas en reversibel sterilisering för kvinnan oxå vilket en kollega informerade mig om som gjorde den permanenta då hon var 43 vid den tidpunkten. Jag har provat alla p-medel jag kan ha och är inne på refrengen nu, jag ska få en ny koppar spiral men den kommer förmodlingen stötas ut den oxå som den jag har nu gjort. Bm sa att det är ett annat p-medel under forskning nu där man för in som små spiraler in i äggledarna som ska hindra äggen för att vandra ner och bli befruktade, tyvärr visste hon inte när den skulle komma ut på marknaden.

Kondom då?
  • Anonym (alt 2)

För min del så kan det lika gärna vara, grymt avtändande med stanken av gummi/latex oc lamskin nej tack.

Svar på tråden Behöver amatörpsykologer - ska jag sterilisera mig eller ej?