• tobiq

Tips på mat att frysa in!

Efter flera år av föräldraledighet och korta dagar så kommer jag börja plugga nästa vecka och har jättelånga dagar under första kursen, barnen kommer således sällan hämtas på dagis före kl 17 och vi lär alla vara trötta och hungriga, så nu måste jag få ett nytt tänk vad gäller matlagning, för det kommer inte finnas någon tid över på eftermiddagar/kvällar längre.
    Har tänkt göra så mycket storkok som möjligt och frysa in, men behöver mer tips! Vi har en halvfrys, alltså bara tre fack så begränsat med utrymme, mat som går att frysa ner i påsar uppskattas!

Har kommit på följande:
    Köttbullar/pannbiff
    Grytor
    Gratänger
    Lasagne

Tar även gärna emot tips på sånt som inte behöver frysas men som är väldigt lättlagad, typ pasta carbonara. 

Moa-08 Svea-10
  • Svar på tråden Tips på mat att frysa in!
  • Tonårsmamman1

Om du inte har något emot att äta samma mat mer än en dag i veckan, så kan du t ex göra en stor sats lasagen på helgen, sedan kan den klara att stå i kylskåpet tills nästa gång ni ska äta lasagne. Så frigör du lite plats i frysen.

• tobiq
    Tonårsmamman1 skrev 2012-08-25 13:59:32 följande:
    Om du inte har något emot att äta samma mat mer än en dag i veckan, så kan du t ex göra en stor sats lasagen på helgen, sedan kan den klara att stå i kylskåpet tills nästa gång ni ska äta lasagne. Så frigör du lite plats i frysen.
    Ja jag tänkte på det om det blir riktiga storkok! Vi kommer behöva ta med matlådor också, men annars är det absolut ett alternativ!:)
    Moa-08 Svea-10
  • Balahir

ärtsoppa.
    kålpudding.
    lasagne.
    chili con carne.
    köttfärssås med ris/pasta.

• katalysator

Nästan alla former av pajer är superbra att frysa in. Köp såna där engångsformar i aluminium, så kan du baka flera stycken på en gång och frysa in dem hela i formen.

Släta soppor går också alltid bra att frysa. Häll i fryspåsar så kan du frysa in dem i platta paket. Jag brukar göra i lagom portionspåsar, så kan man enkelt ta ut så många som behövs för den kvällen/lunchen, beroende på hur många som ska äta.

• Pellelilla

Vi lagar ofta kycklingwok, det är en rätt som nästan alla jag gjort det åt har älskat. Jag tinar kycklingfilé över dagen, strimlar den och blandar den med ostronsås. Drar på nudelvatten, steker på frysta wokgrönsaker, när de är nästan klara drar jag över dem på en platta som är lite mindre och så får de gå klart där. Steker sen kycklingen och kokar samtidigt nudlarna. Detta är typ klart på tiden det tar att strimla kycklingen och koka nudlarna. Som sås serverar vi creme fraiche och sweet chilisås. Vi blandar inte ihop för då kan alla ta vad de gillar.

Quorn är så bra att ha hemma, det lagar man på fryst, och det blir jättegott med smaksatt creme fraiche eller en burk uncle bens sås. Sen har man ris eller pasta till. 

När jag gör biffar/köttbullar gör jag ofta massor och fryser in.

Potatismos gör jag ofta väldigt mycket (får för mig att det inte blir mycket mos av typ 3 kilo potatis :O)) och då kan man ha riktigt mos i kylen flera dagar och äta olika saker till.

Ugnspannkaka är bra nödmat som sköter sig själv när man har gjort smeten. Man kan ha både söt och salt variant, med något bär i eller bacon.

Lax i ugn med någon egenkomponerad röra med potatis eller pasta till går fort. 

Alla soppor är tacksamma att laga mycket av och sedan frysa in. (ärtsoppa, potatis och purjolöks soppa, osv). Gör också grön ärtsoppa som är en snabbsoppa, det lagas på frysta ärtor. 

Är hungern lite mindre akut eller om man behöver göra bort någonting hemma innan man kan äta, så brukar vi hjälpas åt alla att göra rotsaker som ugnsrostas. De behöver 45 min i ugnen men de sköter sig själva.  Vi äter ofta med keso till och något snabbstekt kött, ex kotletter. 

Sen "snabbmat" som finns är ju även klassiker, typ köttbullar&mackisar, men det är helfabrikat och jag vet inte om du efterlyste det? 

• tobiq

Tusen tack för alla tips! 

katalysator skrev 2012-08-25 14:17:28 följande:
    Nästan alla former av pajer är superbra att frysa in. Köp såna där engångsformar i aluminium, så kan du baka flera stycken på en gång och frysa in dem hela i formen.

Släta soppor går också alltid bra att frysa. Häll i fryspåsar så kan du frysa in dem i platta paket. Jag brukar göra i lagom portionspåsar, så kan man enkelt ta ut så många som behövs för den kvällen/lunchen, beroende på hur många som ska äta.
    Har du något bra recept på goda pajer? Jag är verkligen jättedålig på det där, har inte lyckats en enda gång, antingen blir det JÄTTEfett eller också blir degen misslyckad...
    Pellelilla skrev 2012-08-25 14:20:50 följande:
    Vi lagar ofta kycklingwok, det är en rätt som nästan alla jag gjort det åt har älskat. Jag tinar kycklingfilé över dagen, strimlar den och blandar den med ostronsås. Drar på nudelvatten, steker på frysta wokgrönsaker, när de är nästan klara drar jag över dem på en platta som är lite mindre och så får de gå klart där. Steker sen kycklingen och kokar samtidigt nudlarna. Detta är typ klart på tiden det tar att strimla kycklingen och koka nudlarna. Som sås serverar vi creme fraiche och sweet chilisås. Vi blandar inte ihop för då kan alla ta vad de gillar.

Quorn är så bra att ha hemma, det lagar man på fryst, och det blir jättegott med smaksatt creme fraiche eller en burk uncle bens sås. Sen har man ris eller pasta till. 

När jag gör biffar/köttbullar gör jag ofta massor och fryser in.

Potatismos gör jag ofta väldigt mycket (får för mig att det inte blir mycket mos av typ 3 kilo potatis :O)) och då kan man ha riktigt mos i kylen flera dagar och äta olika saker till.

Ugnspannkaka är bra nödmat som sköter sig själv när man har gjort smeten. Man kan ha både söt och salt variant, med något bär i eller bacon.

Lax i ugn med någon egenkomponerad röra med potatis eller pasta till går fort. 

Alla soppor är tacksamma att laga mycket av och sedan frysa in. (ärtsoppa, potatis och purjolöks soppa, osv). Gör också grön ärtsoppa som är en snabbsoppa, det lagas på frysta ärtor. 

Är hungern lite mindre akut eller om man behöver göra bort någonting hemma innan man kan äta, så brukar vi hjälpas åt alla att göra rotsaker som ugnsrostas. De behöver 45 min i ugnen men de sköter sig själva.  Vi äter ofta med keso till och något snabbstekt kött, ex kotletter. 

Sen "snabbmat" som finns är ju även klassiker, typ köttbullar&mackisar, men det är helfabrikat och jag vet inte om du efterlyste det? 
    Jag blev jättesugen på att göra kycklingwooken! Vårt stora problem är att vi ALLTID glömmer bort att lägga fram mat och tina, har snabbtinat kyckling i micron några gånger och det är ingen höjdare. Får se till att inte missa detta, avskyr att komma hem och inse att allt är fryst!

Varken paj eller soppa är något jag är så duktig på så tar gärna emot recept på det! Ugnspannkaka är fantastiskt bra, jag gillar att ha i purjo och bacon och äta med lingon till, tyvärr uppskattar inte sambon och barnen det, men den söta varianten går hem hos alla!:)
    Undviker gärna helfabrikat, men fiskpinnar och fiskbullar får det bli ibland, brukar försöka komplettera med mos och goda grönsaker;) 

Moa-08 Svea-10
  • Pellelilla

På jobbet (men av nån anledning gör jag det aldrig hemma) slänger vi kyckling filé i kallt vatten och tinar så. Det går ganska fort - men inte fort fort... Saker som är vaccuumförpackade brukar jag kunna tina i ljummet vatten, då tar det kanske en tjugo minuter. Det är inte optimalt, men vad gör man när man har glömt allt i frysen? Det suger!

• katalysator

Jag brukar frysa in både kyckling, kött och till och med korv i färdighackade bitar/strimlor. Det gör att det går mycket mycket snabbare att tina om man ändå bara ska göra en wok eller pastasås Glad

tobiq skrev 2012-08-25 14:38:12 följande:
    Har du något bra recept på goda pajer? Jag är verkligen jättedålig på det där, har inte lyckats en enda gång, antingen blir det JÄTTEfett eller också blir degen misslyckad...
    Här är några av mina favoritrecept:

http://www.tasteline.com/Recept/laxpaj
    http://www.tasteline.com/Recept/tacopaj
    http://www.tasteline.com/Recept/spenatpaj_med_fetaost

Jag brukar däremot använda pajdegen från laxpajen till alla pajer jag gör, det är den jag gillar bäst. Jag brukar heller inte göra använda rökt lax, utan ibland köper vi en hel lax och lagar i ugnen hemma och då tar jag det som blivit över och har i paj/soppa.
  • mandelblomma

jag har en matblogg med lite vardagsmatlagnings tips på bra nyttig, god men också hyfsat billig mat att äta efter jobbet och skolan.
    Kanske kan du hitta något där.
    Ex italienska köttbullar med parmesan i tomatsås. lena-makeaheadfood.blogspot.se/2012/08/italienska-kottbullar-med-parmesan-och.html

Torsk och potatis i foliepaket med massa gott i. lena-makeaheadfood.blogspot.se/2012/07/torsk-potatis-i-foliepaket-med-vitlok.html

Köttfärs och potatisgratäng lena-makeaheadfood.blogspot.se/2011/11/kottfars-och-potatisgratang.html

Riktigt god falukorsvgryta med bacon och grönsaker  lena-makeaheadfood.blogspot.se/2011/12/falukorv-i-repris-en-askungesaga.html

Räk och rissallad med mango  lena-makeaheadfood.blogspot.se/2011/09/10-minuters-matig-mango-och-raksallad.html

ja du hittar massa mer i bloggen.

Svar på tråden Tips på mat att frysa in!