• Anonym (skäms)

Kvinna med raggarsträng - vanligt?

Jag är en ung kvinna som ser bra ut och inte på några vis har överdriven hårväxt. Jag rakar benen då och då och har inget besvärande eller synligt hår på armarna.

Ändå har jag mycket synligt hår som går från naveln ner mot vaginan, precis som män har sin raggarsträng.

Jag rakar detta hår varje gång för det ser ju inte klokt ut på mig som kvinna. Men det växer fort, fortare än på benen till och med.

Jag skäms så mycket över det och känner mig äcklig att ha sådant! Hur vanligt är det egentligen att en kvinna har dessa besvär?

• Svar på tråden Kvinna med raggarsträng - vanligt?
  • Neeellie

Kanske inte det vanligaste, men min gyn sa att det var relativt normalt och inget att skämmas för. Jag har det med. 

• Anonym

Är du överviktig spec runt magen?!

• Anonym (skäms)
    Anonym skrev 2012-08-25 16:32:41 följande:
    Är du överviktig spec runt magen?!

Jag har varit lite utav en jojobantare hela livet. Kan det ha ett samband menar du?
  • Babybel

NEJ det har inget samband med övervikt rent generellt. Jag känner många som har så. Allt från lite till riktigt mycket med grova mörka hårstrån. Men hade de inte berättat detta hade jag aldrig vetat eftersom de flesta tar bort det på ett eller annat vis.
    Däremot kan det vara ett tecken på PCO!

• duntäcke

Stör det dig kan du ju vaxa bort det, då blir det inte stubb och det tar tid innan det växer ut. :)

• Anonym (M)

Kvinnor som har PCO/PCOS som betydet att man har många äggblåsor på rad som aldrig vill mogna och lossna typ kan få mer behåring, mer finnar och övervikt, gärna runt magen. Man har oftast också oregelbunden mens.

Men man behöver inte alls ha de bekymren bara för att man har en liten raggarrand Jag har ingen raggarrand och har en mild grad av PCO. Min bästa vän som inga problem alls har med ägglossning, är smal och inte har speciellt mycket behåring alls har däremot också raggarrand som hon rakar bort!

Vissa bara har det! 

• Felizia

Hade det p g a PCO, nu borta genom p-piller, Yasmin. Väldigt mycket mindre kroppshår i övrigt också vilket känns bra! Har ätit Yasmin i många år och kommer förtsätta med det.

• Anonym (me 2)

Jag är också relativt hårlös. Har några mörka hårstrån runt bröstvårtorna och en raggarrand jag med, men annars bara ljusa fjun på kroppen. Har även en del finnar men aldrig varit överviktig eller haft oregelbunden mens. Jag var supernervös att jag hade PCO så jag fick ta alla möjliga prover så som ultraljud på äggstockar och blodprov för att kolla så allt stod rätt till.
    Allt visade sig vara helt normalt hos mig och min gynekolog och några kompisar jag pratat med sa att dom har det dom med, men att man i vårt "hårfria" samhälle inte pratar om det utan rakar eller plockar bort det snabbt som attan :)

Så, vad jag vill komma fram till är att man absolut inte behöver ha PCO för att man har raggarrand. Som någon ovanstående skrev, vissa har bara det :) 

• Anonym (Hm)

Det är kanske inte så vanligt men jag har det också.

• Mrs Moneybags

Helt normalt på en hårig kvinna. Jag hade det också förr och brukade raka det, men jag kan glädja dig med att det har försvunnit med åren.

Samma med håret på benen. Jag var "bepälsad". Katt

• Anonym (H)

Jag har typ 4 svarta hårstrån som växer i en rad från naveln ner till könshåret. Inget jag har panik över, men noppar bort med pincett bara. :)

• Anonym (Hm)
    Anonym (H) skrev 2019-08-29 14:12:18 följande:

Jag har typ 4 svarta hårstrån som växer i en rad från naveln ner till könshåret. Inget jag har panik över, men noppar bort med pincett bara. :)

Jag också.
  • Giftskåneman

Tror alla kvinnor jag varit så nära har hårsträngen du pratar om, mer eller mindre synligt, oftast ljust fjun men mörkhåriga har oftast mörkt hår på magen också.

Svar på tråden Kvinna med raggarsträng - vanligt?